Jump to content

Registrering av båt i skipsregisteret

Olepo

Recommended Posts

Det kunne være interessant å vite hvilken megler dette er?

Det er nok litt feilaktig av meg å betegne dette som en megler. Båten står hos en forhandler som skal selge den for en kunde.

Vet ikke om jeg skal opplyse om navnet på forhandler her på åpent forum, kan sende deg en IM.

Jeg tenker litt på Skipper Worse sitt innlegg om å navngi forhandleren dette gjelder. Jeg har ikke noe ønske om å sverte deres virksomhet ved hjelp av negativ publisitet. Etter det jeg har forstått skal dette være en seriøs og solid aktør i markedet, stikk i strid med mine opplevelser.

Samtidig ønsker jeg ikke at andre skal komme ut for tilsvarende problemer, eller kanskje enda verre; engasjere denne selgeren for å selge egen båt.

Det er liten tvil om at selgeren er mer opptatt av å få avsluttet salget enn å vite hva han selger. Fredag 27.12 mottok jeg en kort mail hvor jeg måtte bekrefte om jeg ville gå videre med kjøpet eller ikke. (Jeg forstår naturligvis at selger må få avklart dette).

Jeg har brukt litt tid på å vurdere om jeg vil gjennomføre dette kjøpet. Jeg er fristet av båten, men det begynner å bli så mye omstendigheter rundt denne handelen at det ødelegger den "rette følelsen". Jeg valgte imidlertid å sende svar til selger samme dag om at jeg var villig til å stå for mitt ord og gå videre med handelen. Dette forutsetter at det settes opp en kontrakt hvor alle betingelser vi har vært enige om er klart formulert. Jeg vil også ha en detaljert beskrivelse av alt utstyr som skal følge med båten, samt leveringsbetingelser.

Etter dette har jeg ikke hørt en lyd fra selger....

Som sagt har jeg allerede blandete følelser for denne handelen, så dersom det nå oppstår diskusjoner i forhold til kjøpekontrakt og hva vi tidligere har vært enige om kommer jeg til å droppe hele båten.

Det finnes heldigvis flere båter i markedet :yesnod: !

Støtter din strategi i siste avsnitt. Bekymringen din bør jo også være, når det har vært så mye trøbbel med den enkleste delen (salget), hvordan det kan bli om noe oppstår etter at båt er overtatt. Ja, her bør du ha en god kontrakt!

Kommentar vedr megler: Dette kom jo tydelig fram under ditt første innlegg om denne båten. Så det kan alle enkelt finne ut ved å visitere den tråden. :-) (eller gjøre et kjapt søk på finn.no)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Jeg hadde gitt megler beskjed om at jeg ikke lenger var intr pga hans rot og så gått videre.

det sitter vel en selger på andre siden og lurer også ... med tanke på det surret forhandler har stått for her kan det neppe skade å gi et tilbud direkte til nåværende eier, tviler på at han trenger å føle seg bundet av eventuelle avtaler med denne forhandleren. uansett burde vedkommende kanskje få et hint om at forhandleren som skal selge båten gjør mer skade enn nytte ...

Støtter din strategi i siste avsnitt. Bekymringen din bør jo også være, når det har vært så mye trøbbel med den enkleste delen (salget), hvordan det kan bli om noe oppstår etter at båt er overtatt. Ja, her bør du ha en god kontrakt!

Kommentar vedr megler: Dette kom jo tydelig fram under ditt første innlegg om denne båten. Så det kan alle enkelt finne ut ved å visitere den tråden. :-) (eller gjøre et kjapt søk på finn.no)

Ja, det er akkurat det jeg tenker på. Jeg blir bekymret når det er så mye rot innledningsvis og forhandler ikke viser noen som helst vilje til å ordne opp. Alt avhenger nå av kontrakten, dersom den dukker opp...

Når det gjelder din kommentar vedr megler forutsetter jo det at begge trådene handler om samme båt :confused: .....

Slike episoder ødelegger go' følelsen.

Jeg hadde gitt megler beskjed om at jeg ikke lenger var intr pga hans rot og så gått videre.

Plenty med båter å få tak i for tiden fra selgere som vet hva de skal selge :-)

Ja, ser ikke bort ifra at det ender med det. Det er som nevnt med blandete følelser, men jeg har jo sagt meg villig til å gå videre med handelen forutsatt at kontrakten er i henhold til det vi tidligere har avtalt, og at alle betingelser klart formulert. Etter det har jeg ikke hørt fra megler, noe jeg synes er litt merkelig siden han har vært svært ivrig etter å få avsluttet dette salget.

Dersom det blir noe mer diskusjoner og rot fra selger i forbindelse med kontrakten vil jeg trekke meg fra hele kjøpet. Litt kjedelig siden jeg har brukt en del tid og ressurser på dette, men det finnes mye båt i markedet, og mange av disse selges nok av ansvarsfulle eiere med god kunnskap og lidenskap for båt :thumbsup: . Dessuten har jeg det ikke travelt, men jeg er klar til å handle når jeg finner rett båt til rett pris :yesnod:.

det sitter vel en selger på andre siden og lurer også ... med tanke på det surret forhandler har stått for her kan det neppe skade å gi et tilbud direkte til nåværende eier, tviler på at han trenger å føle seg bundet av eventuelle avtaler med denne forhandleren. uansett burde vedkommende kanskje få et hint om at forhandleren som skal selge båten gjør mer skade enn nytte ...

Jeg har tenkt på dette også. Det er nok ikke så enkelt å gjøre en avtale direkte med eier av båten, megler vil sikkert hevde at store deler av jobben er gjort og dermed kreve sitt honorar uansett. Men jeg er ganske sikker på at avtalen allerede hadde vært i boks dersom jeg hadde forhandlet direkte med eier av båten.

Jeg vil nok sørge for at eier av båten blir gjort oppmerksom på måten selger har håndtert dette oppdraget. Det er ille at eier betaler et betydelig honorar til det som skal være en profesjonell aktør for å gjøre denne jobben når det ender slik :nonod: .

Det er kanskje greit å informere ledelsen ved forhandleren også om hvordan jeg oppfatter deres håndtering av denne saken..

Vil gjerne takke for alle innlegg og ønske alle riktig :newyearsign::fireworks1::fireworks3::fireworks2::newyearcheers: !!

Jeg har tenkt på dette også. Det er nok ikke så enkelt å gjøre en avtale direkte med eier av båten, megler vil sikkert hevde at store deler av jobben er gjort og dermed kreve sitt honorar uansett. Men jeg er ganske sikker på at avtalen allerede hadde vært i boks dersom jeg hadde forhandlet direkte med eier av båten.

Det vil "megleren" helt sikkert hevde, men spørsmålet er vel om han kommer noen vei når han ikke har levert det han prøver å ta betalt for. Det blir uansett en sak mellom forhandleren og eieren av båten, det er forsåvidt helt forståelig om eier ikke vil ta den kampen. Og du på din side har jo ikke noen plikt til å informere eier om hva du har opplevd heller. Men det ser jo ut som dere har sterke felles interesser her ...

Det vil "megleren" helt sikkert hevde, men spørsmålet er vel om han kommer noen vei når han ikke har levert det han prøver å ta betalt for. Det blir uansett en sak mellom forhandleren og eieren av båten, det er forsåvidt helt forståelig om eier ikke vil ta den kampen. Og du på din side har jo ikke noen plikt til å informere eier om hva du har opplevd heller. Men det ser jo ut som dere har sterke felles interesser her ...

Avtalen mellom eier av båten og megler/forhandler er nok et resultat av at eier planlegger å kjøpe en ny, noe mindre båt av denne forhandleren. Båtens eier er nok dermed opptatt av å ha et greit forhold til forhandler. Hva han mener om forhandlerens arbeid med å selge båten aner jeg foreløpig ingenting om. Saken kan jo kanskje være grunnlag nok for å se seg om etter andre forhandlere...

I utgangspunktet er jo saken veldig ukomplisert: Eier av båten vil selge et produkt som jeg er interessert i å kjøpe, det er derfor kjedelig at det har dukket opp et mellomledd som fører til komplikasjoner for begge parter :worry: ...

Skal gje deg eit godt råd inn i det nye året, Olepo..: Skygg unna denne leverandøren, så sparer du deg for mange problemer i ettertid!!!

Jeg setter alltid pris på gode råd PandaPP :yesnod:!

Er dette basert på opplysningene som kommer frem i denne tråden, eller har du andre erfaringer???

Jeg setter alltid pris på gode råd PandaPP :yesnod:!

Er dette basert på opplysningene som kommer frem i denne tråden, eller har du andre erfaringer???

Fant din tråd interessant og fulgte med på den fordi eg meinar gleden med båtlivet er for viktig til å bli ødelagt av, det eg kallar, useriøse aktørar. Derfor vart, også eg, nyskjerrig på kven forhandlaren var og sjekka litt... :wink: Med forbehold om at det er ein viss mulighet for at eg har "truffe feil" forhandlar, så har eg eigne, dårlige erfaringar med dette firmaet. Legg firmanavnet inn og ta eit søk på baatplassen. (evt send meg ein IM)

I min "kamp" mot denne leverandøren vart eg kontakta av mange andre som var i ein fortvila situasjon og ikkje kom nokon veg ift ei løsning.

Slik eg leser tråden din, er du allerede på "etterskudd" med "god følelsen" og med denne forhandleren kan du ikkje rekne med noko ekstra etter dei har fått pengane sine... :nonod: så derfor mitt klare råd til deg !! :newyearsign:

Fant din tråd interessant og fulgte med på den fordi eg meinar gleden med båtlivet er for viktig til å bli ødelagt av, det eg kallar, useriøse aktørar. Derfor vart, også eg, nyskjerrig på kven forhandlaren var og sjekka litt... :wink: Med forbehold om at det er ein viss mulighet for at eg har "truffe feil" forhandlar, så har eg eigne, dårlige erfaringar med dette firmaet. Legg firmanavnet inn og ta eit søk på baatplassen. (evt send meg ein IM)

I min "kamp" mot denne leverandøren vart eg kontakta av mange andre som var i ein fortvila situasjon og ikkje kom nokon veg ift ei løsning.

Slik eg leser tråden din, er du allerede på "etterskudd" med "god følelsen" og med denne forhandleren kan du ikkje rekne med noko ekstra etter dei har fått pengane sine... :nonod: så derfor mitt klare råd til deg !! :newyearsign:

Jeg setter pris på ditt engasjement :thumbsup: . Sender deg en IM.

Jeg registrerer at det er fler, både her på BP og ellers som nå anbefaler meg å trekke meg fra avtalen med denne forhandleren.

Til tross for at "min" selger skulle jobbe alle virkedagene i romjulen har jeg foreløpig ikke hørt noe mer fra den kanten. Mulig han må ha et møte eier av båten for å sette opp et kontraktsforslag, men litt merkelig at jeg ikke får en kort tilbakemelding.

Jeg velger å avvente, og har dermed mulighet til å bruke litt tid i tenkeboksen :rolleyes:...

Det dukket faktisk opp en kjøpekontrakt i postkassa i dag.

Den var dessverre noe mangelfull i forhold til det jeg forventer. Kontrakt er signert av båtens eier og datert 20.12.2013.

Blant annet har vi tidligere avtalt at det skal utføres full service på motor og drev før overtakelse av båten. Dette er ikke nevnt i kontrakten.

Jeg har blitt lovet garanti for at alt montert utstyr skal fungere ved overtakelse. I kontrakten er det spesifisert at: "utstyr som baugthruster, webasto varmer, 2 stk kartplotter og autopilot skal virke ved overlevering". Jeg vil ha dette endret til å gjelde alt montert utstyr.

Eiers opplysningsskjema for salgsoppgave som beskriver båt og utstyr er mangelfullt utfylt. Skjemaet skal også ifølge kontrakt fylles ut ved undertegning av oppdragsavtale mellom selger og megler. I dette tilfelle er skjemaet datert 20.12.2013, samme dag som kontrakten ble signert.

Ingen stor sak, men jeg må sjekke nøye at det er samsvar mellom utstyr oppgitt i salgsannonsen og det som er ført opp i skjemaet og dermed følger med i handelen.

Det er satt en overtakelsedato, men det er ikke beskrevet ansvar for kranløft, prøvekjøring, vasking/klargjøring osv...

Det rart hvor skeptisk/paranoid man kan bli når tilliten til selger er minimal og man i utgangspunktet føler seg litt "lurt"....

Personlig ville jeg trukket meg fra avtalen. Eventuelt lagt til grunn for prisbildet at båten har vesentlige mangler med begrenset mulighet for å gå gjennomslag for reklamasjonskrav. For meg ser det ut for at selger ikke har tatt inn over seg at markedet er i resesjon og at det er mange tilbydere der ute.

Når det allerede ved kontraktsforslag er avvik i forhold til avtale, hvordan vil en evt reklamasjon bli håndtert?

Og det på toppen av nedturen med skipsregisteret. ...

Nå kjenner eg hverken båt eller pris, så det er vanskelig å kjenne på følelsen du har. Men båtkjøp uten rette magefølelsen er ikkje riktig. Eg trur du har innsett det, men kanskje du har lovet for mykje til at du kan trekke deg ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Enten er det en amatørmessig svindler eller en grønnskolling av en megler du har med å gjøre. Begge deler gir like stort grunnlag for å styre unna. Er magefølelsen dårlig, trekk deg fra handelen. Og det burde den være i dette tilfellet. Det er haugevis med båter i markedet.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Helt enig med de over.

Dette virker bare som noe rør. Man kan jo tenke seg hvordan eventuelle problemer etter kontraktinngåelse vil bli håndtert.

Om det var meg ville jeg trukket meg og gitt klar beskjed om hvorfor.

I dagens marked er det bare å velge og vrake og du finner heøt sikkert noe som er mer imøtekommende og faktisk vet hva de selger.

Mvh. SAP

Når det allerede ved kontraktsforslag er avvik i forhold til avtale, hvordan vil en evt reklamasjon bli håndtert?

Og det på toppen av nedturen med skipsregisteret. ...

Nå kjenner eg hverken båt eller pris, så det er vanskelig å kjenne på følelsen du har. Men båtkjøp uten rette magefølelsen er ikkje riktig. Eg trur du har innsett det, men kanskje du har lovet for mykje til at du kan trekke deg ?

Jeg har et godt inntrykk av båten, og det er eneste grunn til at jeg har vært innstilt på å gjennomføre handelen... I tillegg har jeg brukt en del tid i forkant av besiktningen for å forhandle frem akseptable betingelser for handelen, men megler har jo nå bevisst eller ubevisst unnlatt å ta med dette i kjøpekontrakten.

Når det gjelder pris er det slett ikke noe "røverkjøp", men jeg mener det var en grei pris for båten med de betingelsene som jeg trodde det var enighet om, og som har vært utgangspunktet for min vurdering. (Jeg forutsatte jo også at båten var reg i skipsregisteret..)

Etter at megler nektet å diskutere saken ang skipsregisteret vurderte jeg å trekke meg fra avtalen. Etter vurdering sendte jeg imidlertid en e-post til megler der jeg informerte om at jeg synes de hadde håndtert saken på en dårlig måte, men at jeg likevel var villig til å gå videre med handelen forutsatt at alle tidligere avtalte betingelser skulle formuleres klart i kontrakten. Og at det skulle være en detaljert beskrivelse av alt utstyr som skulle følge båten.

Jeg er vanligvis svært opptatt av å holde mitt ord, men etter at megler/selger nå igjen har rotet det til føler jeg at jeg bør kunne trekke meg ut av dette med ære og samvittighet nogenlunde i behold :rolleyes: .

Jeg vurderer å sende en henvendelse direkte til eier av båten for å fremlegge min side av saken, så får vi se om han er innstilt på å få til en avtale. Det er uansett greit at han får informasjon om årsakene til at jeg vil droppe hele handelen nå i siste sekund :yesnod: .

Takker ellers for alle innspill og kan bekrefte at jeg igjen har begynt å lese båtannonser :crazy:.

Redigert av Olepo (see edit history)

Jeg har i dag valgt å sende en e-post direkte til eier av båten hvor jeg informerer om min oppfatning av hvordan hele saken er håndtert.

Jeg har også informert om hvilke endringer og korrigeringer som må til for at jeg skal gjennomføre handelen. Dersom dette ikke innfris vil jeg trekke meg fra handelen med bakgrunn i brudd på avtalte betingelser.

Uansett hvordan dette nå ender er det greit at eier får en skikkelig redegjørelse for hvorfor jeg ser meg nødt til å trekke meg nå i siste sekund.

Det kan jo være at eier av båten er en ærlig og pliktoppfyllende mann som bare har vært uheldig med valg av megler.

Megler har klart å gjøre jobben på ett punkt i kontrakten: De opplyser at de kun opptrer som mellommann og er ikke solidarisk ansvarlig med selger.

De har dermed ikke ansvar for båtens tekniske tilstand, og eventuelle feil og mangler som måtte dukke opp blir da en sak mellom meg og båtens nåværende eier dersom vi mot alle odds skulle gjennomføre denne handelen.

I dette tilfellet tror jeg det vil være en stor fordel å kunne slippe å forholde seg til denne forhandleren ved en eventuell klagesak.

Forøvrig har jeg også påpekt flere feil og manglende opplysninger i kontrakt/opplysningsskjema. Det er blant annet ikke samsvar mellom utstyr opplyst i salgsannonse og det som er oppført i skjemaet.

Det er en forutsetning at ALT utstyr som var oppført i salgsannonsen også skal legges inn i kontrakten og følge med i handelen.

Jeg venter i spenning på tilbakemelding fra eier, og fortsetter å lese båtannonser på Finn.no :wink:!

Forsiktig nå! Jeg har ikke veldig mye greie på meglere på båtsiden, men vi hadde et tilfelle der selger ønsket å omgå megler og selge direkte til oss. Megler kunne da påpeke at ettersom hun hadde vært inne i prosessen, og hadde sørget for annonsene et. som gjorde at kjøper (vi) hadde oppdaget huset til salgs, så ville hun kreve sitt honorar selv om avtalen ble inngått direkte mellom oss. Dette syntes jeg da, og synes jeg nå, er en rimelig regel. Dermed holder det ikke å gjøre en direkte avtale med selger, man må også vise at megler har underslått eller forfalsket informasjon.

For meg ser det ut til at denne prosessen ikke er verd å få den spesifikke båten i en situasjon hvor det helt klart er kjøpers marked.

Laholm

Er enig med Laholm at her skal man trø varsomt, men jeg oppfatter Olepo dithen at han nå er kommet såpass i tvil (her må det skje et lite kontraktsunder) at han vil forklare sin stilling direkte til selger. Åpenbart har selger vitende eller uvitende (sannsynligvis det siste) hyret en megler som burde drevet med noe annet; salg av gressklippere kanskje...ikke vet jeg.

Jeg støtter de andre her, Olepo; trekk deg fra salget fordi verken kontrakt eller kontraktsforutsetninger (NIS-registrering) svarer til annonse, avtaler osv. Det er nå ikke bare du som skal holde ditt ord, og forstår jeg Skipper Worse riktig, så kan ikke megler fraskrive seg alt ansvar for salget. Bare der ligger det vel en brist, eller kanskje Skipperen kan korrigere/ opplyse?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Forsiktig nå! Jeg har ikke veldig mye greie på meglere på båtsiden, men vi hadde et tilfelle der selger ønsket å omgå megler og selge direkte til oss. Megler kunne da påpeke at ettersom hun hadde vært inne i prosessen, og hadde sørget for annonsene et. som gjorde at kjøper (vi) hadde oppdaget huset til salgs, så ville hun kreve sitt honorar selv om avtalen ble inngått direkte mellom oss. Dette syntes jeg da, og synes jeg nå, er en rimelig regel. Dermed holder det ikke å gjøre en direkte avtale med selger, man må også vise at megler har underslått eller forfalsket informasjon.

For meg ser det ut til at denne prosessen ikke er verd å få den spesifikke båten i en situasjon hvor det helt klart er kjøpers marked.

Jeg er helt enig med deg her Laholm, se mitt innlegg nr 32. I et slikt tilfelle ville garantert megler hevdet at store deler av jobben var gjort og dermed forlangt fullt honorar. Dette er på ingen måte urimelig.

Nå er ikke intensjonen min å prøve å forbigå megler på noen som helst måte. Poenget med å kontakte eier direkte er å informere om alle uregelmessigheter som har oppstått under salgsprosessen og gi en forklaring på hvorfor jeg nå er klar for å bryte avtalen i siste sekund.

Jeg synes uansett det er greit at eier får min versjon av saken. Kanskje han kan gi megler et spark bak for å få ting i orden, eventuelt få en annen selger på banen!

Bergen dørk var kjappere enn meg på tastaturet her, men jeg kan bekrefte at hans oppfatning i innlegg 49 er fullstendig korrekt :yesnod::thumbsup: !!

Redigert av Olepo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...