Jump to content

Registrering av båt i skipsregisteret

Olepo

Recommended Posts

Megler har klart å gjøre jobben på ett punkt i kontrakten: De opplyser at de kun opptrer som mellommann og er ikke solidarisk ansvarlig med selger.

De har dermed ikke ansvar for båtens tekniske tilstand, og eventuelle feil og mangler som måtte dukke opp blir da en sak mellom meg og båtens nåværende eier dersom vi mot alle odds skulle gjennomføre denne handelen.

Jfr. tidligere tråder vedr. båthandel via profesjonell mellommann; Er ikke sikker på om "megler" har anledning til å sno seg unna ansvaret, iom. at kjøper er en privatperson og megler er en "profesjonell part". Men dette er det andre her på forumet som kan mer om enn meg ...

Jeg har i dag mottatt en e-post fra daglig leder hos forhandler. Eier av båten har videresendt e-posten jeg sendte til daglig leder med ønske om at han skal følge opp saken.

I mailen jeg sendte la jeg frem mitt syn på hvordan saken med skipsregisteret ble håndtert og hva som skjedde ved besiktning/møte hos forhandler. Jeg påpekte også alle mangler i kontrakt + opplysningsskjema og at avtalte betingelser var utelatt fra kontrakt.

Jeg etterlyste i tillegg detaljer for overlevering av båten; hvem som står for klargjøring, polering, kranløft osv. (Jeg har tidligere fått opplyst at forhandler utfører en "lett vask" utvendig av båten etter utpakking fra vinteropplag).

Daglig leder velger å ikke kommentere saken med skipsregisteret, (ikke overraskende).

Han foreslår at jeg påfører/tilføyer endringer jeg ønsker på kontrakten og sender den i retur. Han skal deretter sette opp en ny kontrakt som så må godkjennes av eier før den sendes til meg. (Feil og mangler i kontrakten var forøvrig detaljert beskrevet i mailen jeg sendte).

Han skriver deretter følgende, sitat: "Slik jeg leser mailen din er det noen justeringer og ordlyder du ikke er fornøyd med, som jeg tror vi skal få til."

For meg blir det litt svakt å "tro at de skal få til" å kontraktfeste betingelser vi har klar avtale på, og som jeg kan dokumentere.

Jeg begynner å bli fryktelig lei av hele saken og konkluderer med at jeg har 3 alternativer:

1: Droppe hele båten og bryte avtalen pga brutte/endrede betingelser/forutseninger fra selgers side.

2: Prøve å forhandle om en form for kompensasjon for brutte betingelser/forutsetninger før vi går videre med en kontrakt. (Vil neppe komme noen vei med dette).

3: Følge daglig leders forslag, returnere kontrakten og håpe at de får til å lage en detaljert kontrakt hvor alle mangler er korrigert....

De fleste innleggene i denne tråden peker vel i retning av alternativ 1......

Redigert av Olepo (see edit history)

Enig med skeptikerne her, kjedelig å legge så mye tid, penger og energi i et kjøp som ikke gir deg god følelsen. Blir det i tillegg noe reklamasjoner eller tvil i senere tid hvor selger/ forhandler er vanskelig vil du angre på at du ikke gikk videre til en annen båt.

Gå videre og finn en båt som ikke har en dårlig start..

Vil først og fremst takke for alle gode råd og innspill som hittil har kommet i denne tråden. Jeg er mektig imponert og setter virkelig pris på deres engasjementet :thumbsup: .

Etter at daglig leder overtok saken har jeg fått et noe bedre inntrykk av den aktuelle forhandleren. Jeg har hatt en grei dialog med daglig leder og i det minste fått forklaring på noe av "grumset" som har vært i denne salgsprosessen.

På bakgrunn av dette har jeg besluttet å gi forhandler EN sjanse til for å gjennomføre denne handelen, (ja, jeg er sikkert en tosk som går videre med dette :crazy:).

Etter avtale med daglig leder har jeg nå returnert den første kontrakten med en detaljert beskrivelse av alt som må endres for at jeg skal akseptere avtalen. Så gjenstår det å se om han i samråd med eier får til en kontrakt som jeg er fornøyd med.

Jeg har samtidig gjort det helt klart overfor både megler og eier at jeg trekker meg fra kjøpet umiddelbart dersom det nå skulle oppstå en diskusjon/uoverensstemmelse av noen som helst art!

Vil bare gjøre trådstarter oppmerksom på hva han har i vente hvis han skal registrere i NOR. Jeg har en båt som jeg kjøpte i begynnelsen av juli 2013. En 2007-modell seilbåt som har hatt en eier før meg. Registreringsprosessen var ferdig nylig, og båten har ikke blitt min før nå. Hele opplegget er dypt frustrerende og tidkrevende. Jo flere eiere båten har hatt, jo vanskeligere blir det - og noen ganger er det ikke mulig å registrere. Dersom en tidligere eier nekter å samarbeide så er båten i utgangspunktet uregistrerbar. Ha dette i tankene!

Jeg holder på nå med dette som tidligere nevnt!

Og dennkan ha 1000 eiere og er likefullt registrerbar!

Den må bare lyses ut i en nasjonal avis samt på skipsregistret sine sider og er det ingen som gjør krav på den da, så tilfaller den deg.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Og dennkan ha 1000 eiere og er likefullt registrerbar!

Den må bare lyses ut i en nasjonal avis samt på skipsregistret sine sider og er det ingen som gjør krav på den da, så tilfaller den deg.

Trudde sånn utlysing var bare dersom tidligere eiere er døde eller bortreist og ikkje kan signere ? Eller om man finner en jolle på rèk. Eierhistorikk skal dokumenteres og alle skal signere slik eg har forstått det. I tilleg til byggepapirer. Men dette blir OT ...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg holder på med dette nå som sagt, da en av de tidligere eierne var skeptisk til å skrive under ett slikt brev( fatter ikke hvorfor ) så fikk jeg beskjed av skipsregistret om at hvis det manglet fra noen så utlyste de i nasjonal avis og på registret sine sider så ordnet det seg om ikke noen andre krevde eierskap og kunne bevise eierskap.

Tok litt lenger tid samt kostet noen ekstra kroner.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Siterer Hr Worse fra tidligere i denne tråden.

Det er tre måter å få en bruktbåt registrert i skipsregisteret på.

ORDINÆR metode er å dokumentere alle eierskifter; fra og med byggebevis fra verftet og frem til deg selv. Underskrifter må notarialbekreftes, ev. to vitner for norske dokumenter. Utenlandske dokumenter må også legaliseres ved apostille; en bekreftelse for at notarius er notarius (...).

FORENKLET metode kan brukes for båter ti år eller eldre, forutsatt at du kan dokumentere (som ovenfor) alle eierskifter minst ti år bakover. Etter kunngjøring fra registeret, får du registrert båten i ditt navn hvis ingen protesterer etter kunngjøringen. (Sjøloven § 36). Flinke folk klarer denne varianten selv; skal man betale for kompetent bistand løper man på en kostnad på mellom 5-10 000 kroner pluss gebyrer.

SISTE UTVEI, hvis båten er nyere enn ti år eller du ikke kan dokumenter eierskifter bakover i ti år, å reise sak etter sjøloven § 35. Dette er et saksanlegg for domstolene mot alle og enhver; som etter kunngjøring ender opp med rettskraftig dom for at du er eier (hvis ingen protesterer). Dette er en omstendelig prosess spesielt hvis båten er importert, fordi det er en rekke vilkår som må oppfylles for å få reise slik sak og for å bevise din eiendomsrett til båten. Disse sakene forutsetter advokatbistand og koster mellom 10-20 000 kroner.

Siden det er en del av jobben min har jeg registrert båter etter alle disse alternativene, derunder min egen etter § 36; det er hipp som happ hva som blir det vanskeligste. Det verste er å bli "hengende" med uvillige utenlandske tidligere eiere eller andre som man er avhengig av å få dokumenter og underskrifter fra. Men også det å dokumentere innenlands bakover i ti år kan være komplisert -- hvis en eier ikke husker hvem han kjøpte av, eller noen har gått bort, eller man ikke finner dem igjen noe sted, vil man alltid måtte "gå opp ett hakk" for å få registreringen til.

Beste tips til alle som kjøper båt som sies å kunne registreres, er å få inn i avtalen at selger enten ordner dette, eller at selger betaler hva det koster eventuelt et fast beløp som holdes tilbake inntil registreringen er gjort.

I tilfellet i tråden her er det bare å sette selger OG MEGLER i gang med å registrere -- begge har sagt at båten er registrert, og da er det begges ansvar at den er/blir det. Worst case får de punge ut for en § 35-sak. Dette spørsmål er etter min mening overhodet ikke tvilsomt -- det er bare å "kjøre hardt på".

Mvh. SAP

Ja, hvordan er dette gått, Olepo?

Mot alle odds har jeg nå blitt eier av en Bavaria 25 Sport :smiley: !

Etter å ha informert daglig leder om nødvendige endringer/tillegg har jeg mottatt en revidert kontrakt som jeg har akseptert. Jeg venter nå på kjøpekontrakt med signatur fra eier.

Det har vært en unødvendig lang og krevende vei for å få til denne avtalen, og mange mener nok at det er uklokt av meg å gjennomføre dette kjøpet etter alt som har hendt underveis.

Problemene har vært forårsaket av en klønete og lite kompetent megler, kombinert med en eier som har hatt båten en sesong og trolig har lite/begrenset kunnskap om sin egen båt.

Jeg har hatt flere runder i tenkeboksen, men har til slutt valgt å se forbi både megler og eier og holde fokus på båten som jeg fortsatt har veldig godt inntrykk av.

Jeg er skuffet over at megler og eier ikke viste noen som helst vilje til å diskutere løsninger, eventuelt kompensasjon for tabben med skipsregisteret. Jeg angrer bittert på at jeg bragte dette på bane før avtalen var inngått, men må bare innse at det toget er gått.

Etter det jeg har forstått har megler tatt sine forbehold i kontrakten og kan ikke stilles ansvarlig for eventuelle feil/mangler. Dermed er jeg ikke så bekymret for hvordan forhandleren eventuelt hadde fulgt opp dette. Men skulle jeg kjøpt ny båt hadde saken vært en annen og jeg ville valgt en annen forhandler.

Når det gjelder skipsregisteret har jeg lagt det litt på is, jeg kommer trolig ikke til å sette igang med den omfattende prosessen for å få denne båten registrert.

Så mens snøen laver ned i store mengder her på østlandet er det bare å glede seg til våren, ser ikke så lovende ut nå men det kan jo hende den kommer tidlig i år :pray: .

Jeg kommer trolig til å starte en ny tråd i forbindelse med nybåten for tips i forbindelse med transport, klargjøring osv....

Takker igjen for alle innspill, håper ingen blir fornærmet over at jeg trosset noen gode råd ved å gjennomføre kjøpet :rolleyes: .

Transporten tar du sjøveien, Olepo.

Jeg skal hente båt til våren som ligger 100 m fra din nye (om det er den i Bergen) så da kan vi lage en liten konvoi rundt kysten :thumbsup:

Lars O

Ja, båten ligger i Bergen :yesnod: .

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å få fraktet den på bil, men leker litt med tanken på å gå sjøveien, bør vel være mulig med en 25 foter i godt vær. Jeg har jo begrenset erfaring med langdistanse, så jeg vil være avhengig av en dyktig navigatør/co-pilot. En "følgebåt" i tillegg ville jo vært supert :thumbsup:!

Med litt gunstig vær ville det vært en fantastisk tur og en glimrende anledning til å gjøre seg kjent med båten.

Båten skal etter planen sjøsettes i uke 18 for endelig prøvekjøring/funksjonstest og overtakelse.

Hva slags båt er det du skal hente, og når er turen planlagt??

Tusen takk for gratulasjoner, jeg krysser armer og bein for at eierskapet blir enklere enn kjøpeprosessen :thumbsup: !!

Når det gjelder skipsregisteret har jeg lagt det litt på is, jeg kommer trolig ikke til å sette igang med den omfattende prosessen for å få denne båten registrert.

Hva med den dagen du skal selge denne båten, kommer registreringen til å bli et potensielt problem for en evt. ny kjøper som ikke tenker likt som du.?

Den skjønte jeg ikke! De aller fleste båter er vel ikke reg i NIS, og enda sjeldnere er det vel med båter i denne størrelsen.

En helt annen sak er jo at det har en verdi for båten i seg selv at den har en slik registrering. Hvis det var avgjørende for kjøper i dette tilfelle, så ville han nok gått fra handelen når dette ikke stemte.

mvh Bergen Dørk

Hva med den dagen du skal selge denne båten, kommer registreringen til å bli et potensielt problem for en evt. ny kjøper som ikke tenker likt som du.?

Det ville utvilsomt vært en fordel om skuta var registrert i skipsregisteret, også ved videresalg. Men når det var umulig å få megler/nåværende eier til å stå for dette er det usikkert om jeg vil bruke ressurser på registrering.

Etter det jeg har forstått er det ikke så vanlig at båter på denne størrelsen er registrert i NIS, samtidig begynner jo båten å bli noen år, så jeg tviler på at dette vil være avgjørende ved ev videresalg :pray: .

Uansett er det ikke for sent, men jeg må eventuelt stå for dette selv :rolleyes: .

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...