Jump to content

Registrering av båt i skipsregisteret

Olepo

Recommended Posts

Vi kjøpte en Jeanneau Prestige 36.

Den blir hentet i påsken eller helgen før.

Har tatt turen før med forrige båten :smiley:

Lars O

Gratulerer så mye med ny flott skute Lars O. Bavariaen blir jo bare en slepejolle i forhold :rolleyes:...

Dersom det blir til å gå sjøveien kan jeg sikkert fremskynde overtakelsen slik at vi kan kjøre i følge. Det vil jo være både tryggere og ikke minst hyggeligere å være 2 båter :thumbsup: .

Overtakelsen er satt til uke 18 etter mitt ønske, dette pga av at båthavna vår ikke åpner offisielt før 01.05 og at det noe usikkerhet i forhold til isforhold i havna. Det er sikkert null problem å fremskynde overtakelsen dersom isen går tidlig.

Hvor lang tid regner du med å bruke på turen??

Det er ikke størrelsen som gjelder, men opplevelsen på sjøen :smiley:

Om vi henter uka før påske blir det en ren transportetappe.

Påsketur ser jeg for meg en rolig og behagelig tur med flere stopp underveis.

Sist gang dro vi fra Bergen fredag kl 17 og var innerst i Bunnefjorden søndag kl 19.

Vi overnattet i Haugesund og Stavanger. Hastigheten dengang lå på mellom 11 og 14 knopp. Flatt hav hele veien :yesnod:

Lars O

• 2 måneder senere...

Du kan benytte det enkleste av alle alternativer.Utstede byggesertifikatet selv!! Hulda Shipyards # 001. :santcheers:

Da var den i boks herr Worse, med reg. i NOR. Hulda byggenr. 1. Det hele har gått utrolig smertefritt, ubyråkratisk og glatt. Inspektøren fra Sjøfartsdirektoratet som skulle måle opp båten måtte jeg holde tilbake en uke, det var jeg som ikke kunne stille på så kort varsel :-)

Han kom om bord, målte litt, vi avtalte hvor og hvordan jeg skulle sveise inn reg.nr., sendte inn bilde for en drøy uke siden, og i dag kom papierene.

bilde

Har ikke mottatt krav om betaling enda, men det kommer vel.

Så bra det gikk så glatt Hulda :-)

Byggenummer 1 og greier :-)

Vi kom også i mål nå i våres, men det ble litt mer styr da vi måtte via Tingretten etc.

Men det gikk likevell glatt takket være at den dyktige Hr Worse førte saken for oss. :-)

Mvh. SAP

Og det blir garantert med dette ene byggenummeret. Verftet er nedlagt, kun 110 endringer- og innredning gjenstår. Og, igjen, det var Skipper Worse som satte meg på ideen.

Det eneste 'hinderet' var hva vi kan kalle 'provenance', sansynliggjøring av at det er meg som bygget båten fra schratch. Et antall bilder av byggeprosessen med diverse fakturaer for materiell fikset saken. Samt 'International Certificate for Pleasure Craft' fra Svenska Kryssarklubben, gyldig i EU (og ellers i verden) . Så nå begynner papirbunken å anta dimensjoner.

Ble en anseelig bunke papirer etterhvert her også.

Jeg er så mektig imponert over deg og andre dyktige båtfolk som kan forvandle en haug med stålplater eller en rull med glassfiber og polyester til en stor, flott og fungerende båt i andre enden :-) Bare tanken hadde tatt motet fra meg.

Vet ikke om du har postet noen bilder fra byggeprossessen tidligere, men det hadde vært gøy å se en gang :-)

Mvh. SAP

Vi kom også i mål nå i våres, men det ble litt mer styr da vi måtte via Tingretten etc.

Men det gikk likevell glatt takket være at den dyktige Hr Worse førte saken for oss. :-)

Det måtte er så omstendelig prosess til ja. Godt å se at du kom i mål til slutt. Jeg vet dette var største bekymring i lang tid.

Av og til er det enkleste det beste, en god advokat med masse av erfaring !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Når det ble klart at vi måtte via tingretten, så var Hr Worse den eneste riktige å kontakte.

Hadde ikke prøvd på det alene. Det kan jeg si i etterkant også.

Det gjelder å treffe på første skuddet, og med Worse bak roret så var det ikke så mye som en krusning på veien :-)

Mvh. SAP

På oppfordring, det regnet bestandig:

kutting_av_5_mm_skrogplater_i_sprutregn_

Som andre her på forumet, så måtte jeg ha en 'KLIKK' nå og da:

b3.jpg

Og så var den brått ferdig, ser det ut som, men det er nå jobben startet:

hulda2.jpg

Og nå flyter damen 15 cm lavere i vannet, feit har hun blitt:

060813_009.jpg

De 15cm kledde "Damen". Det var nok mye som ble utelatt i løpet av 3 bilder, men du verden for en båt du har bygget deg !

(den står imot Somaliske pirater)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takker på vegne av Hulda. Den virkelige jobben ligger innvendig i båten. Damen er konstruert for å crashe med Bohusläns røde granitt. Derfor er det 'tonnevis' med innvendige forsterkninger. Alt som vises her er minimum 10 mm tykke plater. De høyeste forsterkningene er minst 300 mm høye. Vi titter nå ned i aktre dieseltank. På toppen av disse tanken (3 stk), er det sveiset over 4 mm plater. Og alt er helsveiset, fra begge sider:

hovedtank280799.jpg

Slik ser det ut under vann. De nederste krittstrekene er så langt det smeltede blyet går. De øverste strekene er betongfylling, og oppå betongen er det sveiset inn 5 mm stålplater. Og over der plasker dieselen. Fronten av baugen er 10 mm rør, bunnen av kjølen er 10 mm plate. Røret som danner baugen er 12,5 mm godstykkelse rør. Innvendig er det i baugen kollisjonsskott.

blyfylling.jpg

Utrolig, Hulda!

Som vanntro sier, så skjønner jeg at 99,9% må ha blitt utelatt på de 3 bildene. Det tok vel noen år tipper jeg :-)

Hva fikk deg til å sette igang med dette?

Tegninger, beregninger osv?

Takk for at du postet bildene :-)

Edit: Var litt rask. Pøs på Hulda :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Kan vel spandere på et par bilder til. En gang på 80-tallet så fruen og jeg en stålbåt som vi fant OK. Det var en Ansö39. Båten ble produsert av et svensk verksted. Konstruktøren, nå avdøde Kai Øvre fra Nesodden, hadde solgt konseptet til dette verkstedet. Det tok en periode før vi var kommet sånn passe i livsløpet og hadde skranglet sammen noen kroner. Da vi tok kontakt med verkstedet for å forhandle pris og levering av et skrog, hadde de gått konk. Vi sjekket opp andre konsepter, blant annet Saxe. Var ikke helt fornøyd, spesielt ikke med prisen. Og så gikk fordundre meg også Saxe ut av historien. Hadde en kompis med gårdsplass og gaffeltruck. Leide noen kvadratmeter og kjøpte noen paller med stålplater. Satte i gang. Dårlig med beregninger. Men jeg er også ing. innen sveis og stål. Den eneste beregningen jeg har gjort er at Hulda skal kunne slippes ned i vannet med masten først, rulle rundt og komme opp med riggen i behold. Har ikke testet dette enda. Kai var om bord da båten var som de to forrige bildene. Vi diskuterte en del, og han var enig med meg. Hulda er bygget 12,95 meter over stevner, godt 4 m bred. Hun stikker dypere enn Ansö42. Har høyere fribord. Roret stikker godt 2 meter, vil aldri slippe vannet uansett krenging eller bråttsjøer. Skutesidene er også høyere enn Ansö. Kai beregnet motor på ca. 45 hk med seildrev. Jeg har montert V8 på 140 hk med rett aksling.

Her er et bilde som viser forover, kollisjonsskottet som grå trekant. Riglene er i 2x2" og er dekket med skumisolasjon:

bilde

Bilde akterover. Den røde greia som henger oppe i taket er cockpiten. Hekkplata er i 6 m stål, om noen pirater skulle finne på å ta opp forfølgelsen.Den grå greia som går tversover rett bak stigen nede er festet for ror og skeg:

bilde

Og så har jeg vært hobbylærling som båtbygger.

Redigert av Hulda (see edit history)

Takk for at du delte dette Hulda!

Som sagt er jeg utrolig imponert. I tillegg til sveise og ingeniørkunnskaper så skjønner jeg at det også må et rimelig klart hode i tillegg til masse pågangsmot og DIY-kunnskaper til for å komme i mål med et slikt prosjekt :-)

Tenker bare på meg selv som gruer meg for å montere den vesle r&d koblingen og analyserer alt ihjel på kryss og tvers om hva som kan gå galt/ bli feil :-) heldigvis har jeg en god mekanikkerkompis som er handlekraftig som sparker meg bak og skal hjelpe meg :-)

Mvh. SAP

• 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...