Jump to content

Marinisere 1999 Chrysler voyager 2.5 td ( VM Motori 2.5 )

Drive & fly

Recommended Posts

Hei

Noen her ute som har litt kunnskap og erfaringer når det kommer til å marinisere en Chrysler voyager 1999 2.5 td ?

Motoren er jo i utgangspunktet en italiensk VM motori 2.5 td som også er brukt i flere andre biler blant annet.

Tenker å ha dette som et lite prosjekt i vinter litt for moro skyld , kommer til å partere hele motoren å gå over det meste fra scratch.

Har via forum og VM forhandlere rundt på kloden fått bekreftet at nyere VM marine diesel motorer er helt like mercruiser og cummins.

Jeg har vært inne på å marinisere nissan- isuzu og toyota motorer men jeg har landet på at jeg vil prøve en VM 2.5 td denne gangen.

Jeg vet det har vært litt kluss med støtstenger og diverse på vm , særlig med reg-reim og reg-kjede.

Motoren jeg har er en 1999 med drev isteden for kjede eller reim.

Har en grei plan for kjøling og den slags , men stusser litt på hvilke utfordringer jeg kan møte på i forhold til motorstyreenhet og det elektriske osv.

Takker for alle ideer og erfaringer.

Kan vel bli noe utfordringer her .

Bilen var utstyrt med start sperre , dvs . uten rett nøkkel åpnet ikke styreenheten for diesel i pumpa . Denne info gikk over Chryslers CCD bus / = type can bus .

96-97 modellen gikk med kjede ,,og ja her var det en del utfordringer .

På 98 -99 modellen var det lite om ingen problemer .

Støtstenger var normalt skadet under register havari / bom gearing / lavt eller for lite olje til løfterene . .

Mulig Simco i sarpsborg kan om programmere styreenheten slik at den kan brukes . Oppheve startsperre osv .

Harry

Tror jeg ville foreslå at du finner ei dieselpumpe

med wiretrekk for pådrag. ikke elektronisk slik

det er på din 1999 mod.

Disse har heller ikke startsperre over tenningslåsen

slik det er på pumpe på motoren du har nå.

Jeg har en slik motor i en jeep, den er kjørt ca 350000km

som glatt skulle tilsvare minst 6000 motortimer, så helt

ubrukelige er de ikke til tross for et noe frynsete

rykte.

Har via forum og VM forhandlere rundt på kloden fått bekreftet at nyere VM marine diesel motorer er helt like mercruiser og cummins.

"Småmotorene" ifra cummins/mercruiser er VM diesel motorer.

Dette er ikke noe nytt; BMW sitt dieselmarineprogram fikk også sine motorer fra VM.

Det var denne merinemotor serien Mercruiser overtok ifra BMW, for lenge lenge siden.

Bortsett fra startsperre problematikk, kan det vel også være en utfordring med mariniserings utstyr til denne.

(kanskje spesielt eksosmanifold, kjølere kan jo være av litt mer universal type)

Takker for nyttig informasjon , her får jeg et par ting jeg må sette meg mer inn i og se hvilke løsning jeg går for.

Spørs nok om ikke jeg må vurdere en 98 mod motor.

Godt det ennå er tid før sommeren er her.

Baatmann , hva tenker du for pris ?

Takker for nyttig informasjon , her får jeg et par ting jeg må sette meg mer inn i og se hvilke løsning jeg går for.

Spørs nok om ikke jeg må vurdere en 98 mod motor.

Godt det ennå er tid før sommeren er her.

Baatmann , hva tenker du for pris ?

Hvis jeg først skulle prøve å marinisere en slik ville jeg kanskje ha valgt den 5-sylindrede 3,1 literen (fra 1999-2001 Jeep) som med lett omprogrammering yter ca 170 hk.

Den veier nok ikke så mye mere enn 2,5 literen og den har penere gange/lyd.

Forøvrig er de nyere Mercruiser/VM marinemotorene (2,8 og 4,2 liter) fra utpå 90-tallet en gang direkteinnsprøytet (iallefall D-tronic versjonene med elektronisk pumpe) mens bilmotorene er indirekte innsprøytet, såvidt jeg har fått med meg opp igjennom årene.

Så det er ikke identiske topper bl.a.

Mulig at de eldre 5 og 6 sylindrede VM marinemotorene fra BMW-generasjonen på 3 og 3,6 liter har samme topper, husker ikke helt.

Marineutgavene har vel alltid hatt tannhjulsdrift på kamakslingen (tror jeg).

Bilversjonen ble levert til bl.a. Ford, Opel, Range Rover, Alfa, Chrysler, Jeep osv. Med noe blandet suksess de første årene kanskje...

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_VM_Motori_engines#R_425_OHV

Ser ut som det var kun i 1996 og 1997 at 2,5 literen hadde registerkjede.

Jeg har begge motortypene, i Jeep (2000 modell) og båt (6-sylindret utgave fra 1998). Begge har elektronisk styrt dieselpumpe, men bilmotoren har glødeplugger.

Noe som tydeligvis ikke er så nødvendig på marineversjonen, der det står blindplugger i hullene.

Om startsperrefunksjonen på bilmotorene utgjør noe spesiellt problem vet jeg ikke. Men kanskje litt upraktisk å dra med seg hele elektronikkpakken med styrebokser fra bilene for å få ting til å funke, om det måtte være nødvendig da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Her en som har gått motsatt vei.. 3,6 liter VM diesel i BMW 3-serie

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 1 måned senere...

Tror jeg ville foreslå at du finner ei dieselpumpe

med wiretrekk for pådrag. ikke elektronisk slik

det er på din 1999 mod.

Disse har heller ikke startsperre over tenningslåsen

slik det er på pumpe på motoren du har nå.

Jeg har en slik motor i en jeep, den er kjørt ca 350000km

som glatt skulle tilsvare minst 6000 motortimer, så helt

ubrukelige er de ikke til tross for et noe frynsete

rykte.

Du har ikke tilfeldigvis motor nummer eller lignende på din motor slik at jeg vet hva jeg skal lete etter for å finne en med wiretrekk ?

Har nå fått kvittet meg med min 99 mod før jeg begynte på den og er nå på jakt etter en 98 mod med drev istedenfor kjede .

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...