Jump to content

Bytte av førersofa i Princess 346

Jori

Recommended Posts

Hei,

som headingen sier vil jeg bytte ut min førersofa i Princessen. Grunnen er at den er fastmontert (ikke skyvbar frem eller bak) har ikke delt sittepute, slik at man kan stå og kjøre. Dette gjør at det ikke er noe godt rundt førermiljøet. Må stå på ett ben og med kne i sofaen, eller stå veldig vridd, svai i knærne. Irriterende når man kjører litt på og gjerne vil ha mest mulig oversikt.

Eneste praktiske med sofaen er at den er vippbar og under der er det ett stort lagringsrom.

Har lurt veldig på å bytte til to stoler plassert ved siden hverandre. De har delt sitte pute, slik at man kan vippe opp og dermed halvstå sitte litt høyere. Til dere som har båter med denne løsningen, har dere skyvbare seter, fram og tilbake? Er det noen hensikt å montere på det, brukes det noen gang, eller blir bare innstilt en gang for alle?

Jeg skal beholde løsningen med vippbar, tror jeg lager slik at jeg kan vippe begge setene samtidig for å komme til lagringsrommet. Dermed vil jeg få mulighet til å finne en riktig posisjon for setene og skru de fast der. Så trenger ikke skyvbar enhet om det aldri brukes.

En annen ting jeg legger merke til er at ved to stoler vil rattet bli opplagt venstrehåndsbetjent, da det ikke sitter midtstilt ovenfor innerste sete. I en sofa er jo ikke dette noe problem, men regner med at dette også er vane og at flere båter har det slik?

Nå er jeg klar over at jeg kan bygge om sofaen, dele sitte pute og slik. Men har fått tak i to flotte stoler i samme skinn og samme blåfarve på pyntestriper til en rimelig penge så har lyst å prøve ut dette. Ser jo at flere nyere båter kommer nå med stoler i stedet for sofa, så greit å få erfaringen fra dere som har erfart begge deler.

For så vidt riktig, men hjelper ikke på at man sitter for lavt. Savner å kunne vippe opp fremre del av setet. Men sofaen er på ei fast plate, så lar seg absolutt gjøre. Sofaen er 108 cm, så hadde nok trengt 3 eller 4 da ja.

Kan jeg ha som back-up i tilfelle jeg ikke blir fornøyd med stolløsningen og vil tilbake til sofa.

Det jeg ser med denne skinneløsningen er at den kan ikke brukes på innerste stol. Har ikke adgang fra noen av sidene på den, så må nok ha en som kan justeres fra front, ala bilseter.

Det jeg ser med denne skinneløsningen er at den kan ikke brukes på innerste stol. Har ikke adgang fra noen av sidene på den, så må nok ha en som kan justeres fra front, ala bilseter.

http://www.maritim.no/interior-eksterior/stoler-og-soyler/stolsoyler/glideskinne-tracklock-

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Ja den vil fungere Wallas :smiley:. Spørsmålet da er om det er verdt å betale 2X600,- eller om den i praksis bare stilles inn i en posisjon og der blir den, som førersete i bil, inntil man evt. bytter pilot. Egentlig det jeg er ute etter å få kommentert fra de som har to stoler i stedet for sofa.

Hei Jori!

Nå kjenner jeg ikke til hvordan styreposisjonen på din båt er arrangert, men i våres båt var det også originalt en "sofa" med to sitteplasser. Den demonterte jeg og satte inn to stoler isteden. Stolene er skrudd fast til underlaget. Altså ingen skinner og justeringsmuligheter. Har ikke savnet justering av stolene så langt.

bilde

Stolene fungerer veldig bra. God støtte til armene når vi er underveis.

Hei Navid,

akkurat hva jeg søkte. Ser at også for deg blir det venstrehåndsratting sitter man i setet lengst til styrbord. Bare en vanesak tenker jeg? Ellers flott at du deler din erfaring. Jeg også har mistanke til at en god innstilling er nok, og den beholder man. I tillegg vil man få støtte for armene som du påpeker.

Takk for innlegg :smiley:

Hei igjen!

Ser på bildet jeg har tatt at det kan virke som rattet står midt mellom setene, men senter av rattet er bare ca 10 cm til venstre for senteret av styrbord sete. Det er så lite at jeg har ikke reagert på det en gang. Jeg styrer vekselvis med både høyre og venstre hånd, samtidig som jeg hviler den ledige armen på armlenet. Veldig avslappende sittestilling synes jeg.

Lykke til!

Edited by navid (see edit history)