På tur Startet 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2013 Når jeg funderte på tank opplegget mitt, så kom jeg på en ide. Om jeg lar trykk vannet mitt gå over motor med en sprinkler så vil jeg få et billig motor rom slukke anlegg. Er det noen båt produsenter som bruker dette? Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 26.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Dersom vann skal være til nytte ved brann i et motorrom, er det kun som TÅKE. Siden vannet allerede er trykksatt, kan dette løses ved bruk av riktige dyser. Personlig ville jeg heller gått for CO2 eller en annen slukkegass (inergen) i et motorrom. Vann er som kjent ikke helt optimalt ved oljebrann. Du sier ingenting om størrelsen på fartøyet ditt, men jeg antar at det er snakk om en lystbåt. Jeg vet det er installert sjøvannshydranter på større SKIP, men jeg regner ikke med at din båt i den kategorien. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
På tur Svart 26.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2013 Det jeg mener er at dette burde bli standard på nye båter. Ingen motorbranner mot 500-1000kr per nye båt er en god deal. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Det jeg mener er at dette burde bli standard på nye båter. Ingen motorbranner mot 500-1000kr per nye båt er en god deal. På min båt er det fabrikkmontert brannslukker i motorrommet. Det er en gassflaske med automatisk utløser i tillegg til manuell utløser fra førerposisjon. I farten er jeg ikke sikker, men jeg tror det er "Sea-Fire" med heptafluoropropan som slukkemiddel. Jeg trodde faktisk at brannslukkingsanlegg var påbudt når man har innenbordsmotor?! Sjekk denne tidligere tråden. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
På tur Svart 27.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Om det alt er påbudt, så er ideen min ikke så god:-( Men monterer det i min egen båt uansett, motorbrann er ikke pent. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Det er vel eit CE-krav at alle nye båter skal ha automatisk slukkeanlegg i motorrommet? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2013 Er det montert automatisk slukkeanlegg må det i så tilfelle kombineres med automatisk stopp av motor. Ellers har det ingen hensikt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.