Jump to content

Motor rom sprinkler anlegg som standard

På tur

Recommended Posts

Når jeg funderte på tank opplegget mitt, så kom jeg på en ide. Om jeg lar trykk vannet mitt gå over motor med en sprinkler så vil jeg få et billig motor rom slukke anlegg. Er det noen båt produsenter som bruker dette?

Dersom vann skal være til nytte ved brann i et motorrom, er det kun som TÅKE. Siden vannet allerede er trykksatt, kan dette løses ved bruk av riktige dyser.

Personlig ville jeg heller gått for CO2 eller en annen slukkegass (inergen) i et motorrom. Vann er som kjent ikke helt optimalt ved oljebrann.

Du sier ingenting om størrelsen på fartøyet ditt, men jeg antar at det er snakk om en lystbåt.

Jeg vet det er installert sjøvannshydranter på større SKIP, men jeg regner ikke med at din båt i den kategorien.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Det jeg mener er at dette burde bli standard på nye båter. Ingen motorbranner mot 500-1000kr per nye båt er en god deal.

På min båt er det fabrikkmontert brannslukker i motorrommet. Det er en gassflaske med automatisk utløser i tillegg til manuell utløser fra førerposisjon. I farten er jeg ikke sikker, men jeg tror det er "Sea-Fire" med heptafluoropropan som slukkemiddel. Jeg trodde faktisk at brannslukkingsanlegg var påbudt når man har innenbordsmotor?!

Sjekk denne tidligere tråden.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS