Jump to content

Enkel vender mellom landstrøm og inverter ...hvor ?

Christina 3

Recommended Posts

Hei.

Har nå sittet å lett etter en enkel vender mellom landstrøm og inverter....ikke enkelt. Trenger hjelp

Ser at det fins mye fancy men som sagt en enkel vender er det jeg leter etter.

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe det ?

Det finnes mange forskjellige produsenter og kopier.
Bare søk.

Kanskje to tipps?

XInt valgte en bryter for 10A.

Bortsett av sikringen som må stemme pleier de fleste å bruke mer strøm etter hvert.

Forskjellen på både pris og fysisk størrelse mellom 10, 16, 20A er vanligvis ikke så stor.

Så er det ofte også interessant å velge en bryter mellom 16 og 20A som da passer bedre til mulige senere forhold.

Andre tipset:
En sånn bryter kan brukes for mangt.
Bl.a. også for å innstallere inntakskontakter på både baug og hekk, eller Bb & Stb.
Så unngår man å strekke lange kabel over dekk.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ja, som sagt finnes det mye der ute.
Dessverre savner man ofte noen betegnelser, f.eks. om produsenten eller sikkerhetstandards.

Men pytt pytt .... blir jo sendt av noe "Warehouse", som trolig har ansatte som forstår noe av faget sitt.

:newyearsign:
Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Meget godt poeng Jørg. Det er vanskelig og vurdere hva som er bra og mindre bra for en ukyndig. For meg er irritasjon så stor ved å montere noe dritt jeg skal plages med at jeg venter til jeg hår råd til utstyr jeg stoler på

Hei!

Jeg funderer litt rundt dette med manuell vender for å velge mellom 230VAC fra landstrøm eller fra inverter. Et viktig poeng i dette er jo hvordan man i samme slengen skal få koblet bort kursene for landstrømslader og VV-bereder når inverteren skal stå for 230VAC-leveransen, og da helst uten at det må et relé inn i bildet. Hvis man finner en nok "avansert" vender så bør vel denne kunne håndtere dette også? - se skissen nedenfor.

bilde

Men så var det å finne en slik vender.... Hva med denne, som i flg beskrivelsen skal ha 16 terminaler med 4 NO og 4 NC kontaktsett?: http://www.ebay.com/itm/AC-380V-16A-16-Terminals-3-Positions-Rotary-Selector-Cam-Changeover-Switch-/310570858009?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item484f773619

Det er vanskelig og vurdere hva som er bra og mindre bra for en ukyndig. For meg er irritasjon så stor ved å montere noe dritt jeg skal plages med at jeg venter til jeg hår råd til utstyr jeg stoler på

Det betyr jo ikke at alt som kommer fra Hong Kong er automatisk noe dr...(byen brenner jo heller ikke hver eneste dag).

Men man skulle da helst kjøpe noe av kjente merker/profilerte selgere.

De i så fall tilbyr vanligvis linker til produsentene, numrer, forklaring om standarder, m.m.

Om nå det er noe som lønner seg voldsomt på duppedingser som koster mindre enn en tusenlapp også her i landet må en hver vurdere selv.

Uansett er eBay og Asia en kombinasjon som huser mange "garasjeprodusenter".

Og det er det faren ligger i siden kjøpere flest bare ser på priser.

:seeya:

Jørg

Jo, fordi jeg ikke vil inverteren min på 300 små watt så vondt at jeg "slipper denne løs" på landstrømsladeren og varmeelementet i VV-tanken.

:smiley:

Det forstår nå alle, var ikke det som var spørsmålet fra meg. Vanligvis finnes det flere 220v kurser ombord. Du styrer bare de stikkene som du vil inverteren skal kunne levere til.

I så fall er det så "uvanlig" ombord hos meg at det opprinnelig finnes kun én landstrømkurs, hvor alle stikkontaktene står koblet i parallell. Derfor må jeg ha et arrangement for å koble bort de stikkontaktene jeg ikke ønsker at inverteren skal levere til.

Hva tror du om å benytte den venderen jeg linket til for dette?

Edited by Arvid_A (see edit history)

Hei,

Liker tanken din Arvid. Har hatt to båter hvor jeg har laget tilsvarende systemer. Vil jo så gjerne at hvem som helst kunne bruke 230V uten fare for at spenningen kneler ved overbelastning. Utfordringer er at du får ikke alle til å skjønne dette med forskjellig belastning etter hva slga kilde du har til 22oV På min nåværende båt har jeg endt opp med følgende:

En 300W sinus inverter som er er koblet på 3 kontaker og de er tydelig market INVERTER. Alle blir opplært til at inverter betyr ladestrøm til småelektronikk.

Så har je en bryter mellom agregat og landstrøm. Men utfordringen er at aggregatet kneeler også ved for stor belastning. Derfor har jeg koblet fjernstyrte brytere til alle storforbrukere. (clasern til 149 for 3 stykker). Nå har jeg et system der alle kan bruke strømmen fritt.

Automatisk omkobling med 2-veis 2-polt rele:

Ja, Zach, jeg har absolutt sansen for denne "helautomatiske" varianten. I mitt tilfelle betyr vel dette at jeg må ha et relé til for å få koblet ut stikkontaktene til VV-tanken og landstrømsladeren, når inverteren skal stå for leveransen av 230VAC.

JRK, vi har ganske bra "230V-disiplin" ombord, så jeg tror nok det hadde gått bra med en vender-løsning. Det enkle er imidlertid ofte det beste, så det kan god være jeg ender opp med en løsning som din, etter å ha fundert litt mer. :wink:

Edited by Arvid_A (see edit history)

Ja, så lenge du ikke har egen Inverter-kurs. Jeg bare lekte litt med tanken. Et annet moment er at inverteren bruker litt strøm (ca 0,3A?). Betyr ikke noe så lenge lader er tilkoblet, men ellers kan det ha litt betydning hvis inverteren blir stående på lenge uten å være i bruk.