Jump to content

Enkel vender mellom landstrøm og inverter ...hvor ?

Christina 3

Recommended Posts

> Da er relé bestilt: http://www.ebay.com/itm/1-Set-OMRON-MK2P-I-DC-12V-Relay-8-Pin-10A-250VAC-With-PF083A-Socket-Base-/111122099122?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19df64abb2

Det blir nok bra. Jeg har en 600 W inverter ombord, men ikke tilkoblet, og har heller aldri vært i bruk! Denne diskusjonen satte likevel fart i planene om å montere permanent. Jeg tenker å gjøre det enklere med ett "dedikert" inverter-uttak som jeg switcher inn og ut (uavhengig av landstrøm). Jeg fant ikke stor nok switch som bør tole 50A, så da blir det å bruke rele.

Redigert av Zach (see edit history)

Hei!

Jeg funderer litt rundt dette med manuell vender for å velge mellom 230VAC fra landstrøm eller fra inverter. Et viktig poeng i dette er jo hvordan man i samme slengen skal få koblet bort kursene for landstrømslader og VV-bereder når inverteren skal stå for 230VAC-leveransen, og da helst uten at det må et relé inn i bildet. Hvis man finner en nok "avansert" vender så bør vel denne kunne håndtere dette også? - se skissen nedenfor.

bilde

Men så var det å finne en slik vender.... Hva med denne, som i flg beskrivelsen skal ha 16 terminaler med 4 NO og 4 NC kontaktsett?: http://www.ebay.com/itm/AC-380V-16A-16-Terminals-3-Positions-Rotary-Selector-Cam-Changeover-Switch-/310570858009?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item484f773619

Hei

Jeg har brukt venderen til JØRG i mitt anlegg , og synes den er genial... hadde samme "problematikk" som deg og løste det på følgende måte :

Satte opp et lite 230V sikringskap med 3 kurser , der den ene er til alle stikkontaktene , den andre til landstrømsladeren og den siste til vv.tanken ,

Koblet så bryteren opp slik den skal med henholdsvis 230V tilførsel (landstrøm) , en ut til 230V sikringskap(tilførsel) , en til inverter og en til aggregat.

Ved hjelp av sikringene ( 2polt aut.) kan jeg da bestemme belastningen som skal gå gjennom inverteren eller evnt. aggregat ved å slå av en sikring eller 2 , feks.

bruker jeg normalt sett bare stikkontakt kursen ved bruk av inverter ,, med landstrøm ligger normalt sett alle inne , ved denne type løsning bruker man altså de samme stikkontaktene på all 230V forsyning enten den er fra inverter ,aggregat eller landstrøm.

:smiley::smiley:

Hei!

Jeg funderer litt rundt dette med manuell vender for å velge mellom 230VAC fra landstrøm eller fra inverter. Et viktig poeng i dette er jo hvordan man i samme slengen skal få koblet bort kursene for landstrømslader og VV-bereder når inverteren skal stå for 230VAC-leveransen, og da helst uten at det må et relé inn i bildet. Hvis man finner en nok "avansert" vender så bør vel denne kunne håndtere dette også? - se skissen nedenfor.

bilde

Her har du gjort det mer komplisert enn nødvendig. De kursene som ikke skal kunne mates fra inverteren, kan du - via sikring - mate direkte fra landstrøm. VV-bereder - skal ikke alltid stå på når du har landstrøm - og får derfor egen bryter (eller du kobler den ut med automatsikringen). Batteriladere kan alltid være i drift når du har landstrøm.

Redigert av Dreamer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...