alidal Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Har hatt det slik som dette i mange år..... Har aldri feilet ennå https://baatplassen.no/i/topic/63590-anbefaling-1000w-sinusinverter/?p=917577 Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Takk for innspill! Da er relé bestilt: http://www.ebay.com/itm/1-Set-OMRON-MK2P-I-DC-12V-Relay-8-Pin-10A-250VAC-With-PF083A-Socket-Base-/111122099122?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19df64abb2 Regner med at jeg adopterer prinsippet ditt, alidal! Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Ja her var det masse gode tips....takker Redigert 29.Desember.2013 av Christina II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) > Da er relé bestilt: http://www.ebay.com/itm/1-Set-OMRON-MK2P-I-DC-12V-Relay-8-Pin-10A-250VAC-With-PF083A-Socket-Base-/111122099122?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19df64abb2 Det blir nok bra. Jeg har en 600 W inverter ombord, men ikke tilkoblet, og har heller aldri vært i bruk! Denne diskusjonen satte likevel fart i planene om å montere permanent. Jeg tenker å gjøre det enklere med ett "dedikert" inverter-uttak som jeg switcher inn og ut (uavhengig av landstrøm). Jeg fant ikke stor nok switch som bør tole 50A, så da blir det å bruke rele. Redigert 29.Desember.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Hei! Jeg funderer litt rundt dette med manuell vender for å velge mellom 230VAC fra landstrøm eller fra inverter. Et viktig poeng i dette er jo hvordan man i samme slengen skal få koblet bort kursene for landstrømslader og VV-bereder når inverteren skal stå for 230VAC-leveransen, og da helst uten at det må et relé inn i bildet. Hvis man finner en nok "avansert" vender så bør vel denne kunne håndtere dette også? - se skissen nedenfor. Men så var det å finne en slik vender.... Hva med denne, som i flg beskrivelsen skal ha 16 terminaler med 4 NO og 4 NC kontaktsett?: http://www.ebay.com/itm/AC-380V-16A-16-Terminals-3-Positions-Rotary-Selector-Cam-Changeover-Switch-/310570858009?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item484f773619 Hei Jeg har brukt venderen til JØRG i mitt anlegg , og synes den er genial... hadde samme "problematikk" som deg og løste det på følgende måte : Satte opp et lite 230V sikringskap med 3 kurser , der den ene er til alle stikkontaktene , den andre til landstrømsladeren og den siste til vv.tanken , Koblet så bryteren opp slik den skal med henholdsvis 230V tilførsel (landstrøm) , en ut til 230V sikringskap(tilførsel) , en til inverter og en til aggregat. Ved hjelp av sikringene ( 2polt aut.) kan jeg da bestemme belastningen som skal gå gjennom inverteren eller evnt. aggregat ved å slå av en sikring eller 2 , feks. bruker jeg normalt sett bare stikkontakt kursen ved bruk av inverter ,, med landstrøm ligger normalt sett alle inne , ved denne type løsning bruker man altså de samme stikkontaktene på all 230V forsyning enten den er fra inverter ,aggregat eller landstrøm. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Dreamer Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Hei! Jeg funderer litt rundt dette med manuell vender for å velge mellom 230VAC fra landstrøm eller fra inverter. Et viktig poeng i dette er jo hvordan man i samme slengen skal få koblet bort kursene for landstrømslader og VV-bereder når inverteren skal stå for 230VAC-leveransen, og da helst uten at det må et relé inn i bildet. Hvis man finner en nok "avansert" vender så bør vel denne kunne håndtere dette også? - se skissen nedenfor. Her har du gjort det mer komplisert enn nødvendig. De kursene som ikke skal kunne mates fra inverteren, kan du - via sikring - mate direkte fra landstrøm. VV-bereder - skal ikke alltid stå på når du har landstrøm - og får derfor egen bryter (eller du kobler den ut med automatsikringen). Batteriladere kan alltid være i drift når du har landstrøm. Redigert 29.Desember.2013 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Helt enig, Dreamer! Jeg vil derfor lage et opplegg basert på "alidals" løsning - ref innlegg #26 ovenfor. Det er allerede bryter på strømtilførselen til VV-berederen, og den vil bli med videre. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Arvid_A: Min kommentar var basert på at du helst ikke ville ha relè (#16). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.