Jump to content

Ekstern dieselfilter med glass kuppel


På tur

Recommended Posts

Eg har god erfaring med denne type Separfilter fra båten eg jobber på. Dei er montert på generatorer med en Caterpillar på ca 700 hk. Om du monterer eit manometer på toppen av filteret som viser vakumet på "sugesiden" av filteret, så treng du ikkje glasslokk på det. Det er også meget enkelt å lufte, eg fyller bare opp filteret til det akkurat renner over og skrur igjen lokket på toppen. Har aldri opnet opp selve lufteskruen. Huset og lokket er i aluminium, så eg ser for meg at gjengene vil ryke raskt på lufteskruen. Men husk å bruk kun originale filter. Vi fekk ombord eit lite anntall med Fleetguardfilter i staden for Separ sine originale filter. Desse rivnet rett og slett lenge før Separ sine gjekk tett slik at ufiltrert diesel gjekk rett igjennom.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post

Begge med kvart sitt filter med "glasskuppel" i botn. Desse er merka med Volvo Penta, og det er uråd å sjå gjennom glasa.

Ser det noe slikt ut? Dette er et Racor 900. Også levert med VP logo. Om det er glasset som er skittent på innsiden kan det demonteres for en rens. Hadde litt bunnfall som irriterte meg, så benyttet sjansen ved et filterskift.... ;-)

 

bilde

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post

Manometeret gjør det mulig å lese av undertrykk mellom filter og motor som gir en indikasjon på filterets tilstand.

Jeg monterte det primært for å kunne få et tidligere varsel på tett filter.

 

Med dobbelfilteret i bildet over kan man svitsje over ved behov og bytte det andre filteret i ro og mak :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Snuser litt på dette. http://www.lekang.com/kat/n/d/Separ-SWK2000.pdf

 

Noen som har andre forslag?

Du klarer deg med det lille Separ 2000-5 filteret på den motoren.

Så er det bare å velge hvilken utgave du vil ha.

Enkelt, dobbelt, med manometer, klar bolle, eller metall.

http://separfilter.com/swk-2000-5-series

 

Selv har jeg 2000-10 filteret på Yanmar 440, og er meget fornøyd.

Dette er kvalitet.

 

 

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei. Låner denne tråden litt. Etter første tur på sjøen i dag, begynte motoren å jukse litt. Mercruiser 1,7 diesel i Skibsplast 660. Når jeg gikk ned på turtall fungerte alt fint. Misstenker at delvis tett dieselfilter er årsaken. Så til spørsmålet mitt, hvilken filtertype har jeg. Burde selvsagt byttet dette før sesongen, men....bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...