På tur Startet 27.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Desember.2013 Mener da elastisk lim, kontakt lim, "hardt" lim osv. Finnes det? Og gjerne forslag til produsenter. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Cascol vinter t.d. limer ned til minus 10, men trur ikkje eg ville ha brukt den i båt. Du kan bruke fleire typar konstruksjonslim og, men mykje herding vert det ikkje i minusgrader. Det finnest heilt sikkert spesiallimar som er egna utan at eg kjenner til dei. Trur du heller skal bruke litt varme og tildekking om det let seg gjere, då er du meir sikker på resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 PVA vinterlim ned til -10, Sponplatelim ned til -15, noen typer kjemisk anker ned til -5 og alle smeltelim. Ellers må du stort sett varme lim og overflater. De limtypene som ikke er vannbasert av typen elastiske lim kan legges på og herdingen stopper ved minusgrader, men starter igjen når du kommer på pluss-siden. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Lady B Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Ved liming i minusgrader kan det danne seg et rimlag mellom limet og arbeidsstykket som vil redusere limstyrken. Derfor bør både arbeidsstykket og limet varmes opp til over null. Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Takker for svar. Skal ikke lime noe nå, bare pludrer med nød rep kofferten min :) Sitér dette innlegget Link to post
ToreSB Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Jeg hiver meg på denne tråden med et spørsmål. Jeg har planlagt å legge mer isolasjon og skrogtrekk til våren, men siden det er så varmt om dagen lurte jeg på å ta jobben nå. Det er opp til 5 grader ute og selvsagt litt høy luftfuktighet. Fungerer det å lime med kontaktlim da? Limet er det som selges på maritim, heter omtrent chemimax (ikke den luktfrie). Kan nok sette en ovn for å få opp innetemperaturen litt. Eller bør jeg vente til våren? Sent from my GT-P3110 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Om du fyrer godt i båten, går det sikkert fint. Redigert 28.Desember.2013 av På tur (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Morten Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Jeg har lagt skrogisolasjon i vinter. Jeg har fyrt godt med dieselvarmer i båten før jeg har lagt skrogisolasjon med kontaktlim rett på glassfiberskrog. Det virker som det sitter godt. :) -Morten Jeg har lagt skrogisolasjon i vinter. Jeg har fyrt godt med dieselvarmer i båten før jeg har lagt skrogisolasjon med kontaktlim rett på glassfiberskrog. Det virker som det sitter godt. :) -Morten Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Skal du bruke kontaktlim er det viktig at underlaget holder en OK temperatur ja. Hvis skrogsiden er kald og det er høy luftfuktighet inni båten vil det kondensere på skrogsiden og limen vil feste dårlig, selv om du tørker av rett før du limer. Merket tydelig forskjell der jeg fikk varmet underlaget godt på forhånd i fohold til der det fremdeles var kaldt. Der det var kaldt måtte jobben gjøres på nytt til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.