På tur Startet 28.Desember.2013 Del på Facebook Startet 28.Desember.2013 Den virker fint så lenge den er på, men er den av så går den fort tom. Merkelig oppførsel ;) Det sitter et 7.4v lipo batt i den. Hva er utladet/full spenning på et sånt batt? Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Det er vel 3,7 V celler i det batteriet (oppladbart) om det er litium polymer (litium-ione type). 7,4/3,7 = 2 celler. For SX-200 er brukstimer oppgitt til 10 timer, og maks 25 timer på standby. Hvor lenge holder din VHF "koken" ? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Den virker veldig greit så lenge den er på. Er når jeg skrur den av at den dør. Tenkte å måle batt når den er død for å se om den faktisk er tom eller om den bare tror det. Batt ser sånn ut. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Får du klemt inn et par tynne ledninger til pluss og minus med batteriet satt inn? I så fall kunne det være en idé å måle spenninga fra fullt oppladet til tomt batteri, f.eks. hver time for å lage deg en slags utladningskurve. Alternativt å måle strømmen avslått, selv om det kanskje blir verre og nærmest umulig. Antar at det må være noe som trekker strøm, selv i avslått tilstand. Blir ikke denne modellen levert med ladestativ / bordstativ, forresten? Jeg har en håndholdt VHF/UHF amatørradio ("traskesnakker"), den holder heller ikke sine ca. 7-8 V avslått over lengre tid. Bruker å fjerne batteriet når den ikke er i bruk. Min VHF / UHF har i hvert fall ikke ligget i sola og batteriet blitt overopphetet, det har jeg passet godt på. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Kan lett få målt den sånn. Leveres med bordstativ. Lader den helt opp å måler så får jeg se imorgen hva den ligger på. Kan bare ikke forstå at en vhf kan selvutlade på denne måten. At den skal dra mer strøm avslått enn påslått virker jo noe rart. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 For å få en utladingkurve bør du nok måle med tilnærmest faste intervaller, eksempelvis en gang i timen. Om du måler en gang i døgnet kan du ende opp med en rett linje som ikke forteller å mye om forløpet. Men nok om det. Jeg kjenner ikke denne modellen av egen erfaring, men ofte er det programmert inn en del funksjoner som kan gå utenom en av/på-bryter og som trekker litt strøm. Har sjekket litt reviews om denne modellen på nettet nå, men finner ingenting som beskriver ditt problem. Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
ÅtteGlass Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 ... ofte er det programmert inn en del funksjoner som kan gå utenom en av/på-bryter og som trekker litt strøm. Hva slags funksjoner skulle det være i en håndholdt VHF? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
På tur Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 Er definitivt en feil på den, siden den utlader så fort avslått. Er bare litt nysgjerrig på hva den holder på med. Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 28.Desember.2013 Del på Facebook Svart 28.Desember.2013 ÅtteGlass: I mine VFH og UHF sendere er bl.a. frekvensene for skanning og skannerekkefølge innprogrammert og hvilke symboler som skal vises på de forskjellige frekvensene, også hvilke blokker de ligger i. I tillegg er GPS-ens siste fix i minnet. Bruker et eget dataprogram for å programmere det jeg vil ha i senderen. Data om dette lagres i en CMOS. CMOS-en krever ikke "batteri-alltid-på", riktignok. I dette konkrete tilfellet vet jeg ikke om noe er programmert i det hele tatt annet enn muligens kanal 16, men moderne apparater er like mye digitale innvendig som analog. Det er derfor jeg nevner det som en mulighet. Som "På tur" sier, så er det noe som trekker strøm, enten er batteriet kaputt, eller så er det noe (kanskje digital) elektronikk som er aktiv. Har den VHF-en alltid vært slik, eller er batteriproblemet relativt nytt? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
ÅtteGlass Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 I et VHF-apparat som er godkjent for den maritime mobile tjenesten skal det såvidt meg bekjent ikke være noe som trekker strøm fra batteriet når apparatet er avslått. Denne modellen har heller ikke GPS, så det er ikke noe fix som skal lagres. Et internminne som trenger strøm vil i såfall få det fra et eget internt knappebatteri. Så jeg ville gått ut fra at dette er en hardwarefeil i batteri eller apparat. Hvor gammelt er apparatet? Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
På tur Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 4år Sitér dette innlegget Link to post
Lindita Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 I en radio uten mekanisk av/på bryter vil alltid en del av elektronikken være innkoblet. Dette betyr vanligvis lite når apparatet javnlig er i bruk. Et lite strømtrekk med lange intervaller mellom bruk av apparatet vil ofte resultere i utladet batteri. For håndholdt VHF, som kan ligge lenge mellom hver gang den blir brukt, særlig i vinterhalvåret, er en mekanisk av/på-bryter det beste. En skikkelig som sier "klikk" hver gang du skrur på. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 29.Desember.2013 Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Denne modellen fikk omsetningsforbud i 2010, etter en markedskontroll i Norge. Den feilet på tekniske og administrative krav. Importør måtte trekke den tilbake fra markedet, og relanserte en forbedret utgave et halvår senere med samme modellbetegnelse. Man må vite serienummeret for å skille mellom gammel og ny type. Tror jeg ville tatt en prat med selger. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
På tur Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2013 Kan høres sånn ut. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 9.August Del på Facebook Svart 9.August Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt batteri til denne? Når radioen er på, viser batteriindikatoren full, men så fort jeg forsøker å sende, går indikatoren ned på null, og radioen slår seg av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.