Jump to content

Håndholdt vhf Plastimo sx-200 utlader av seg selv


På tur

Recommended Posts

Får du klemt inn et par tynne ledninger til pluss og minus med batteriet satt inn? I så fall kunne det være en idé å måle spenninga fra fullt oppladet til tomt batteri, f.eks. hver time for å lage deg en slags utladningskurve. Alternativt å måle strømmen avslått, selv om det kanskje blir verre og nærmest umulig.

 

Antar at det må være noe som trekker strøm, selv i avslått tilstand. Blir ikke denne modellen levert med ladestativ / bordstativ, forresten?

 

Jeg har en håndholdt VHF/UHF amatørradio ("traskesnakker"), den holder heller ikke sine ca. 7-8 V avslått over lengre tid. Bruker å fjerne batteriet når den ikke er i bruk. Min VHF / UHF har i hvert fall ikke ligget i sola og batteriet blitt overopphetet, det har jeg passet godt på.

Link to post

For å få en utladingkurve bør du nok måle med tilnærmest faste intervaller, eksempelvis en gang i timen. Om du måler en gang i døgnet kan du ende opp med en rett linje som ikke forteller å mye om forløpet. Men nok om det.

 

Jeg kjenner ikke denne modellen av egen erfaring, men ofte er det programmert inn en del funksjoner som kan gå utenom en av/på-bryter og som trekker litt strøm. Har sjekket litt reviews om denne modellen på nettet nå, men finner ingenting som beskriver ditt problem.

Link to post

ÅtteGlass:

I mine VFH og UHF sendere er bl.a. frekvensene for skanning og skannerekkefølge innprogrammert og hvilke symboler som skal vises på de forskjellige frekvensene, også hvilke blokker de ligger i. I tillegg er GPS-ens siste fix i minnet. Bruker et eget dataprogram for å programmere det jeg vil ha i senderen. Data om dette lagres i en CMOS. CMOS-en krever ikke "batteri-alltid-på", riktignok.

 

I dette konkrete tilfellet vet jeg ikke om noe er programmert i det hele tatt annet enn muligens kanal 16, men moderne apparater er like mye digitale innvendig som analog. Det er derfor jeg nevner det som en mulighet.

 

Som "På tur" sier, så er det noe som trekker strøm, enten er batteriet kaputt, eller så er det noe (kanskje digital) elektronikk som er aktiv. Har den VHF-en alltid vært slik, eller er batteriproblemet relativt nytt?

Link to post

I et VHF-apparat som er godkjent for den maritime mobile tjenesten skal det såvidt meg bekjent ikke være noe som trekker strøm fra batteriet når apparatet er avslått. Denne modellen har heller ikke GPS, så det er ikke noe fix som skal lagres. Et internminne som trenger strøm vil i såfall få det fra et eget internt knappebatteri.

Så jeg ville gått ut fra at dette er en hardwarefeil i batteri eller apparat.

Hvor gammelt er apparatet?

Link to post

I en radio uten mekanisk av/på bryter vil alltid en del av elektronikken være innkoblet. Dette betyr vanligvis lite når apparatet javnlig er i bruk.

Et lite strømtrekk med lange intervaller mellom bruk av apparatet vil ofte resultere i utladet batteri.

 

For håndholdt VHF, som kan ligge lenge mellom hver gang den blir brukt, særlig i vinterhalvåret, er en mekanisk av/på-bryter det beste. En skikkelig som sier "klikk" hver gang du skrur på.

Link to post

Denne modellen fikk omsetningsforbud i 2010, etter en markedskontroll i Norge. Den feilet på tekniske og administrative krav. Importør måtte trekke den tilbake fra markedet, og relanserte en forbedret utgave et halvår senere med samme modellbetegnelse. Man må vite serienummeret for å skille mellom gammel og ny type.

Tror jeg ville tatt en prat med selger.

Link to post
  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...