Jump to content

Hvor fort ujevnes spenningen mellom batterier?


Maika

Recommended Posts

Jeg har en hovedstrømsbryter med valgene 0/1/1+2/2.

Startbatteri på 60Ah er koblet til 1 og forbruk på 2x120Ah er koblet til 2.

Når jeg kjører motor/har landstrøm, så setter jeg bryteren på 1+2.

Når jeg seiler/ligger i uthavn, så kobler jeg over til 2. (Jada, jeg skal innstalleres et relee om ikke lenge:)

Når jeg så etterpå skal starte motorene, kobler jeg først over til 1+2 før jeg vrir om starteren. (Det riktige ville vel vært å koble over til bare 1, men da måtte jeg ned en gang til etter å ha startet for å koble over til 1+2 slik at forbruk også skulle få lading.)

 

Si at forbruksbanken er tappet ned til feks 12.0V (jada, jeg vet at det ikke er lurt:), at startbatteriet er fulladet og at startmotorene er koblet direkte til startbatteriet:

- Hva er spenningen som leveres til startmotorene? Ca.12,7 hvis jeg er rask, og deretter (12+12+12+12+12,7)/5 etter x tid? Eller ser kanskje startmotorene hele batteribanken som én uansett så lenge de er koblet sammen?

 

(For å få start på mine to VP2030, så går jeg ut i fra at det krever at det leveres høy nok spenning til startmotorene inntil disse drar seg selv rundt, men det kan godt hende jeg har misforstått dette:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...