Maika Startet 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2013 Jeg har en hovedstrømsbryter med valgene 0/1/1+2/2. Startbatteri på 60Ah er koblet til 1 og forbruk på 2x120Ah er koblet til 2. Når jeg kjører motor/har landstrøm, så setter jeg bryteren på 1+2. Når jeg seiler/ligger i uthavn, så kobler jeg over til 2. (Jada, jeg skal innstalleres et relee om ikke lenge:) Når jeg så etterpå skal starte motorene, kobler jeg først over til 1+2 før jeg vrir om starteren. (Det riktige ville vel vært å koble over til bare 1, men da måtte jeg ned en gang til etter å ha startet for å koble over til 1+2 slik at forbruk også skulle få lading.) Si at forbruksbanken er tappet ned til feks 12.0V (jada, jeg vet at det ikke er lurt:), at startbatteriet er fulladet og at startmotorene er koblet direkte til startbatteriet: - Hva er spenningen som leveres til startmotorene? Ca.12,7 hvis jeg er rask, og deretter (12+12+12+12+12,7)/5 etter x tid? Eller ser kanskje startmotorene hele batteribanken som én uansett så lenge de er koblet sammen? (For å få start på mine to VP2030, så går jeg ut i fra at det krever at det leveres høy nok spenning til startmotorene inntil disse drar seg selv rundt, men det kan godt hende jeg har misforstått dette:) Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Tror jeg ville startet på 1+2 om ikke forbruksbanken var helt tømt. Bakgrunnen er at 180ah batteri vil ha mindre spenningsfall enn startbatteriet alene, når du slår inn starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.