Hansa666 Svart 28.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Tenker Aceton, varmepistol og blåsepistol gjør susen :):) tester i morgen og kommer med en tilbakemelding :):) Tusen takk for all hjelp her på BP :):):) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Vær forsiktig med varmepistol, det er grenser for hva gelcoaten tåler av varme. Men det vet du sikkert fra før. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 Jeg ville prøvd å bare varme I et avgrenset område. Er du heldig starter herdeprosessen. Jeg gjørde faktisk akkruat same feilen selv en gang men da var det innstøping av en bjelke innvendig I taket under bygging av en båt.Her skrapte jeg først så vasket jeg bort med aceton og varmet det jeg ikke fikk vasket bort. Dette herdet I løpet av noen dager Sitér dette innlegget Link to post
godthaab- Svart 28.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2013 (redigert) Jeg forstår godt at du opplever dette som et lite mareritt, og jeg føler med deg. Men med så lite herder du har blanda inn (25:1) tror ihvertfall ikke jeg at det noensinne vil herde tilstrekkelig. Kjører du på med ny blanding så vil jo den herde men ikke blande seg med feilmixen. Jeg tror dessverre du har bare en utvei, og det er den minst hyggelige. Jeg ville også tatt en prat med selgern på maritim, eller sjefen hans. Det var jo ganske grov feilinformering, en liten kompensasjon burde være på sin plass. Lykke til! Redigert 28.Desember.2013 av godthaab- (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Mizar Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Her er vel det beste å synse litt, så får du prøve ut på en begrenset del av skroget selv, og se hva som er best. Etter beskrivelsen din handler det ikke om skrogstyrke, og alt er under vannlinjen, så jeg ser ikke noen stor katastrofe i forhold til et bra sluttresultat. Jeg tenker omtrent som dette: Hvis du hadde brukt et mykt tetningsstoff i disse knappenålshode gropene, ville jo korrekt herdet epoxy utenpå dekke over og være like bra som noe annet. Så om du (mot formodning) ender opp med enkelte svært små områder fylt med halvherdet eller i verste fall helt uherdet resin, er det vel mest en ubehagelig følelse som lbir din største utfordring. For båtens skyld trenger du ikke bekymre deg, slik jeg oppfatter det. Mitt konkrete forslag er å vaske med aceton, kanskje til og med bruke q-tips i miniatyrgropene. Så får du se hvordan det tar i vei. litt større områder blir viktigst å få rene, og de er vel også lettest å vaske med aceton. der det ligger igjen uherdet resin, kunne du kanskje ta litt ren herder på en q-tip og hjelpe til utenfra med ekstra herder, slik andre har foreslått. Det største problemet er vel at du har pådratt deg en ubehagelig og ikke planlagt arbeisinnsats. Den største jobben din blir vel uansett å påføre epoxy over hele skrogoverflaten med så mange strøk at du får et vanntett skrog under vannlinjen. Men det var vel planen hele tiden, eller hva? Redigert 29.Desember.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Hansa666 Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Hei. Skal ikke ha epoxy over hele skroget, det er snakk om bruk av ca 0,4 liter, men det er fordelt til små steder under hele båten. Høres sikkert lite ut, men det er satans mange småhull og de er ikke lett å se... Jeg skulle bare fylle i disse hullene, så skal Norsk båtsenter prime og bunnsmøre. Egentlig skulle jeg levere båtnøklene å hente den nå den var ferdig........ Lang historie, men det ble altså ikke slik.. Fruen er ikke fornøyd grunnet jeg har brukt hver dag utenom julaften i båten, SÅ kommer dette med den satans epoxyen.. Drar ned nå, så får vi se hva som skjer :) Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Mange småhull! Er det snakk om osmose ? Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Tenker Aceton, varmepistol og blåsepistol gjør susen :):) tester i morgen og kommer med en tilbakemelding :):) Tusen takk for all hjelp her på BP :):):) Synes at kombinasjonen aceton/varmluftpistol høres skummelt ut. Husk at aceton brenner lettere enn bensin! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Varmepistol først, så aceton for å få vekk restene som du ikke får vekk med varmen. Ja, samtidig kan det bli en litt vel heftig kombinasjon Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Det er vel ikke så lurt å tilføre varme, hvis det ikke har herdet ennå? Aceton først, deretter varme ville jeg ha satset på. Har det begynt å herde, så ville jeg tilført litt mer ren herder utenpå og mal over, hvis det bare handler om svært små groper. Plastpest (med blærer under under gammel gelcoat) bør helst behandles helt annerledes, med utvasking, skylling,skylling,skylling, så uttørking, tørking, tørking før fylling av hull og til slutt overflatebehandling. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Woody Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Lakksprøyte med aceton eller lynol på fullt trykk etter at du har skrapet bort det verste. Dette vil blåse bort epoxyen. Heng opp en presenning som du flytter etter hvert slik at det ikke blåses rundt i rommet. Husk verneutstyr! Den må bort tror jeg. Selv stoler jeg aldri på folk i båtutstyrsbutikker, så jeg leser bruksanvisningen uansett hva som blir sagt av folk i butikken. Redigert 29.Desember.2013 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
sap_2000 Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Har god erfaring med rødsprit på uherdet epoxy. Løser opp godt slik at det kan tørkes av med papir eller fille. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hakkannen Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 (redigert) Det er vel ikke så lurt å tilføre varme, hvis det ikke har herdet ennå?..Epoksyharpiks (typen som er brukt her) er ikke glad i varme, den blir tynn i konsistensen og glipper (derfor anbefales ikke "standard" epoksy til laminering av mørkere tresorter til båter i varmere strøk, de blir for varme i solsteiken og limen mister over tid egenskapene sine). Varmes limen blir det lettere å skrape den av mekanisk. Så kan aceton brukes for å få vekk restene han ikke får fjernet mekanisk. Varme kan brukes selv på uherdet epoksyharpiks for å få den tynnere. Men bare så det er sagt; snakker ikke om å grille limen, men å varme den opp til litt over 80 grader. Rundt 100 grader vil mykne limen godt, uten å skade gelcoaten hvis man er forsiktig. Redigert 29.Desember.2013 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Harryi Svart 29.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Hvorfor ikke forsøke en punktsandblåser . Sand returnerer til posen - Lite og ingen støv . Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 29.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2013 Hei. Ja, da har jeg tilbrakt 15 timer i strekk under båten, og fikk til slutt et godt resultat. Ettersom epoxyen ikke var herdet, testet jeg med varmepistol på svak varme, skulle liksom ikke grille gelcoaten da.. :) Fungerte ok, måtte så skrape, for så bruke Aceton. Dette ble en tidkrevende prosess, så jeg gikk over til å kun bruke Aceton og blåsepistol. Der hvor det var litt større groper, blåste jeg ut epoxyen, så vasket jeg etterpå. Da jeg la på epoxyen første gangen, så selv om hullet var av eks knappenåls str, kom det epoxy på et MYE større område rundt selve hullet. Jeg skulle jo bare slipe dette vekk, mens nå måtte jeg vaske det bort... HERRE for en jobb.... Brukte 3 liter Aceton, + det gikk ca 1 liter på bakken da jeg sølte..... :( Måtte bruke maske og verne hansker, da Aceton er kraftige saker.. PS, kan love dere at mr T.K på Maritum ble skjenket noen " varme" tanker under prosessen, samt min egen dumskap for ikke å ha lest den satans bruksanvisningen... Uansett, da jeg var ferdig, og det var armene også..., kom generalen med en seriøs stor burger, før runde 2 med sparkling startet. Blandet RETT denne gangen, sparklet de hullene som var av litt str, , samt brukte rulle på resten. Svigers var nedom for å sjekke arbeidet, og han mente jeg var hysterisk som holdt på å sparkle småhull, MEN nå er det nå engang gjort :) NEI, det er ikke Osmose i skroget, men hullene er et resultat av tørris blåsingen jeg fikk utført, og da kommer alle helligdager frem. Brukte ca 3 dl totalt sett, så vi snakker ikke om store hull, men de er spredt rundt om kring. De største hullene hadde en str som diameteren på en Lipsyl, så ikke rare greiene. I følge han som blåste båten, var mine hull få, sett i forhold til hva han ellers opplevde.... Får heller være en fattig trøst :):) SÅ da endte det bra til slutt, ikke blitt en julefred som forventet, men når først båten ligger i en hall som holder 20 grader, MÅ man bare få ting gjort, slik at jeg raskt kan få lagt den inn til Norheimsund som hytte :):):):) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Godt jobbet!! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
På tur Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 Gratulerer, hørtes ut som litt av en dritt jobb! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 30.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2013 (redigert) ..........Måtte bruke maske og verne hansker, da Aceton er kraftige saker.. tror faktiskt att uherdet epoxy er mye farligare http://www.batepoxi.se/hantering-sakerhet/skydd/ Redigert 30.Desember.2013 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hansa666 Svart 1.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2014 Ja, Epoxy er kjipe greier, men jeg antar at min befatning med stoffet er heller begrenset :):) Svigers har som sagt brukt MYE epoxy, og han blir nå syk av bruken.. Hendene hans får store åpne sår, ser ikke bra ut.. Uansett, har slipt under båten i dag, rullet jo også på epoxy, hvilket jeg har gjort for andre gangen nå. Det er snakk om flikking, men nå er jeg fornøyd. Oppdaget at når en bruker finrulle, vil det om man ikke er svært nøye og ruller i forskjellige retninger, bli små felter en ikke får dekket. MEN, nå er det gjort, eneste minus er en minst 24 timers herdetid, og de skal slipe på båten i morgen..... Vel, det blir nok litt utsatt tenker jeg :) Snakket med Maritim, ble påstand mot påstand med tanke på oppgitt info om blandingsforholdet, fikk en ny dose epoxy som plaster på såret.... Uansett, nytter ikke å kjefte, da det er mest av alt min idiotiske feil som forårsaket ekstra jobben... Nå er i hvert fall hele båten rubbet, polert, service på maskinene, nye sinker, ja rett og slett vinter/ vår klar :):):) Takker igjen for konstruktive svar på min tråd, var til stor hjelp, hvilket jeg setter veldig stor pris på :) Ha et riktig godt nytt år :):) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.