Jump to content

Demontere Eberspächer D5l-C, får ikke av lokk til brennkammer

Fusebox

Recommended Posts

Hei,

Båtsesongen nærmer seg nå fort, og det er på tide med småfix.

Jeg skal bytte pakniner og brennmatte (filt) på vår Eberspacher D5L-C, men får ikke løsnet lokket til brennkammeret. Det henger fast i en slange, som jeg såvidt kan se under lokket. Den kalles "Combustion air duct" i service manualen, og der står det bare at lokket skal fjernes, og ved montering passe på at røret kommer på plass i lokket.

Dette røret er fleksibelt, ser ut som en belg, og sitter dønn fast. Våger ikke ta for hardt i, da jeg er redd røret ryker av. Det ser ut til å være en slags gummi.

Hvordan får man løsnet dette røret fra brennkammer lokket, så man kommer til ?

Se bildeav brennkammer lokket, og hullet i siden, der denne "duct'en" er.

eber_problem_med_combustion_air_duct.jpg

• 2 months later...

Håper enda på noen velvillige sjeler som har vært inne i denne Eber'n...

D5L-C, innerste lokk, før brennkammer, tror jeg... Hvordan løsne forbrenningsluft slangen fra dette lokket ?

Det sitter en o-ring på rørstussen som gjør at det kan gå tregt i hullet i lokket. Løft opp lokket så mye at du får lagt inn en trebit på ca 15 mm tykkelse som mothold og press rørstussen inn gjennom lokket til dette løsner. Husk å bytte o-ring samt bruke litt smøring på denne ved montering.

• 4 weeks later...

Da er endelig service utført.Fikk hjelp fra Kolberg Caspary i Asker til å bekrefte hvordan det skulle gjøres.

Også takk til I.M.S. som tipset om at stussen kunne sitte godt fast.

Det som overrasket meg litt, var at det ikke er noe brenn-matte i denne, slik som det er i f.eks. Webasto ThermoTop. Det er glødegitteret som tar seg av denne oppgaven.

Det betyr at at brenner som ikke går som den skal, har en relativt enkel førstehjelp service.

- Skru ut glødepluggen

- Ta ut glødegitteret (det sitter sikkert godt fast, og blir antageligvis ødelagt på veien ut, se bilde 1)

- Rengjør røret for glødegitteret, og monter dette. "Fliken" skal være på motsatt side av skruefestet som er like ved. Se i Service-Repair manualen som er tilgjengelig både her og der.

- Monter glødeplugg.

Ferdig!

Bilde 1, av ødelagt glødegitter (den ødelagte pakningen til venstre i bildet er O-ringen som sitter rundt røret til forbrenningsluften)

bilde

Om du skulle ønske å ta en dypere service, med bytte av alle pakninger, så er det også veldig greit :

- Demonter alt, inntil du kommer til siste platen før brennkammeret (se første bilde i tråden).

Det som kan være en utfordring her, er at stussen som jeg etterspurte hjelp til over, kan sitte så fast at man er usikker på om det er denne som skal dyttes ned i kammeret. Det ER det. Slange for forbrenningsluft, heter den i manualen. Hvis den sitter fast, kan du bruke noe som akkurat passer i hullet, men som får anlegg mot en ring litt lenger nedi slangen/stussen. Jeg brukte en 10mm pipe fra King Tony (kan bl.a. kjøpes på Torshov Bilrekvisita) med ytre diameter 13,78 mm.

Banket "passelig" forsiktig til den kom ca. 0,5 cm. ned fra øverste kant, løftet deretter opp lokket forsiktig og plasserte en liten plankebit med tykkelse ca. 1,5 cm. under. Pass på at plankebiten får anlegg under, slik at ikke selve forbrenningskammeret ødelegges. Det er like under platen. Fortsett deretter å banke ned stussen til den er løs.

Da ser det ut som på bilde 2 (lenger ned i teksten).

- Om stussen var treg å få ned, kan det være lurt å pusse litt på metallet med vannslipepapir med 400 korning (eller noe slikt) for å gjøre metallet glatt. Samme med hullet der stussen skal inn igjen.

- Bytt O-ringen på stussen og sett inn pakningen som ligger over brennkammeret. HUSK å sette tilbake filten, som ligger øverst på brenneren FØR du legger på pakningen og monterer lokket. Pakningen er umulig å sette feil vei, om man er usikker på hvilken side som skal ned, den passer bare en vei.

- Nå skal stussen gli pent inn i hullet i lokket, og kommer flush med øverste kant. Må kanskje lirke litt med lillefingeren for å få O-ringen med inn. Skal gå ganske lett.

- Det er også en pakning på viftemotoren som skal byttes. Den er limt på vifte-delen. Skjær den av med en liten barberbladkniv og rengjør med aceton for å få bort rester av lim og pakning. Deretter er det bare å montere på ny pakning, som også skal limes mot vifte-delen. Husk derfor å ta av lim-papiret før du setter den på.

- Monter resten, og det var det.

Flott varmer å ta service på. Enklere enn jeg ville trodd.

Bilde 2, av åpent brennkammer. Nå skal du ikke lenger inn. Du kan se toppen av selve brenneren, og der skal det ligge en filt/Glava lignende pute som beskytter pakningen mot varmen

bilde

Workshop manual :

Søk opp "Workshop manual d5lc" på google, og du vil komme til Butlertechnik som har en liggende online.

Edited by Fusebox (see edit history)