Jump to content

Småtrøbbel med Ardic 091-DM vannvarmer

JohnS

Recommended Posts

Har en Ardic 091-DM diesel vannvarmer i Nimbus'en jeg kjøpte i høst. Den er av samme årsmodell som båten, 1997.

Anlegget har muligens fungert bra i sin tid, men jeg er ikke særlig imponert nå. For det første nekter varmeren å starte hvis ikke der er samtidig lading av batteriene. Enten fra landstrøm eller motor i gang. Når den da omsider starter, er det med nokså mye røyk, men etter en stund går den røykfritt.

Den varmer både bereder, motor og defroster vifteenhet, ergo tar det nokså lang tid å få varme i båten hvis ikke motor nylig har vært i gang. Selv med varm motor er der heller ikke så mye effekt. Jeg har bare erfaring fra luft varmere fra før (for det meste Eberspächer) og med de får man kjapt god varme.

Tenkte å iallfall gi den en sjanse ved å la den få en overhaling.

Har trålt nettet for om mulig å finne en manual til denne Ardic'en, men uten hell.

Noen som har en slik manual, og muligens også vet hvor man kan få kjøpt deler til den?

(Skjønner det slik at Ardic ble oppkjøpt av Eberspächer i sin tid, men på deres hjemmesider er ikke Ardic nevnt engang, iallfall ikke der hvor manualene ligger)

Her er et par bilder:

456.jpg501.jpg

Hei

Du finner de manualene som er tilgjengelig på nett hos Marin Partner AS. For øvrig har jeg reparert Ardic siden 1980 og har de reservedeler som er tilgjengelige på lager.

I.M.S. Sandefjord tlf 90784056

Har også montert inn Eberspächer i kassen som Ardicen står i for flere kunder slik at du kan bruke cabintermostat og kabelsett på denne.

Har montert en slik I egen båt og var veldig fornøyd med alt, untatt strømforbruket, og som du sier det tar tid før det blir varmt. Jeg hadde bade defrostere og radiatorer så systemet ga veldig behagelig varme med god mulighet for forskjellig temperature I forskjellige rom.

Det at motoren må gå ved start skyldes for lav spenning under glødingen. Dette kan skyldes dårlige batterier, for tynne/lange tilførseledninger, dårlig kontakt eller som meg som hadde brukt en automatsikring med for stort spenningsfall. Mener og huske at min også røykte endel ved oppstart selv fra den var ny. Så lenge den Brenner rent når den først er varm tror jeg ikke jeg ville bekymret meg. Men mener å huske at det var et lite glass (øye) hvor man kunne inspiserer om det var mye sot I brenneren.

Ardic 091D er ingen god varmer. Den soter mye, bruker mye strøm og gir lite varm luft som du påpeker. Fordelen er at den gir varmtvann og kan fungere som motorvarmer på kalde dager.

Jeg vill installert en 4 KW Eber. Den vil passe godt for din båt. Jeg ville også vurdert å beholde Ardicen som motorvarmer og varmtvannsbereder. Det er da kun nødvendig å bygge om litt på luftslangene fra defrosteren. La defroster håndtere varme på frontrutene og Eber'n ta resten av luftoppvarmingen. Sikkert fornuftig å ta en service på varmeren hos I.M.S.

Hei, Kaskazi.

Har du egen erfaring med denne varmeren, ettersom du er så negative til den. Min gikk I 10 år og varmet veldig godt. Det er f.eks mulig vha kraner eller solenoider styre vannet slik at det går til defrostere først og da er den nesten like kjapp som en luftvarmer

Ja, jeg har eid en Nimbus 310 Cupe i 5 år med samme varmer. Å etterisolere luftrørene hjelper litt på varmeeffekten, men jeg vil si at det ikke er en særlig effektiv varmer, til tross for 5 KW effekt. Har også snakket med andre båteiere av samme varmer med like erfaringer som mine.

Tydeligvis forskjellige erfaringer med denne varmeren, jeg hadde varm salong og godt varmt vann i krana etter 15 min.

Denne varmeren kjører tempen på vannet opp til 90gr.C Det bør holde til de fleste hvis defrostere/radiatorer/slanger er riktig dimensjonert.

Flott, da kom der flere svar på samme dag :smiley:

Var nok ikke helt riktig det jeg først hevdet. Kom akkurat fra båten, og det viste seg at Ardic'en også lar seg starte uten samtidig lading, iallfall i dag :smiley:

Den røyker likevel altfor mye og for lenge før den brenner rent, så tror jeg vil prøve med en overhaling. Leste et tips om å kjøre den på parafin en stund for å brenne den ren. Har det noe for seg?

Uansett ville jeg aldri ha overnattet båten med denne varmeren på slik opplegget er nå. Tror det er originalt Nimbus opplegg, men jeg er veldig skeptisk til at innluften til defrosterviften tas fra samme rom som varmeren står i (i rommet under uteplassen bak)

Når varmeren starter kommer der en del os fra eksosslangen, og dette havner inn i båten. Direkte livsfarlig slik jeg ser det. Vurderer å montere et friskluft inntak i skuteside oppunder scandekk, og la viften hente luften direkte derfra, eventuelt ventil fra cabin for resirkulasjon og med vender for å kunne velge. Uansett trenger nok Ardic'en en overhaling hvis den fortsatt skal få leve en stund, og jeg ble glad for å høre at I.M.S har deler. (Jeg ringer deg senere :smiley: )

Mulig jeg vil vurdere en Eberspächer luftvarmer i tillegg. Dette var vår første lukkede båt, og vi ble noe skuffet da vi hentet den, og frøs på hjemturen, selv med defroster viften på fullt (6-dyser totalt rundt om). Å sette på Ardic'en i tillegg ville jo ikke hatt noen effekt, da jeg vil anta at motor termostat ville bestemme maks. temperatur uansett.

Det er en mulighet at jeg hadde for dårlig sirkulasjon på kjølevannet som medførte for dårlig effekt? Men selve brenneren ga mye røyk ved oppstart og hostet ut sotpartikler. Synes ikke at det var en god brenner. Har i dag en Eber, og den brenner langt renere med svært lite røyk i oppstartfasen, og gir minst 3-ganger så mye varme.

Redigert av Kaskazi (see edit history)

Flott, kan prøve med lampeolje, men tror jeg uansett først skal ta den ut av båten og demontere den. Har overhalt både Webasto og Eber før, så antar den ikke kan være så veldig ulik disse i konstruksjonen. I min forrige båt hadde jeg en Eber D4L fra 1979,(luftvarmer) Den ble tilslutt helt igjensotet.(For mye kjøring på 1/2 effekt tror jeg) Jeg tok ut brennkammeret og fylte det med rødsprit og lot det brenne seg helt rent i et bål, og banket ut sotpartiklene. Monterte ny glødeplugg og brennvakt. Den ble helt utrolig bra etterpå. Startet alltid og brant helt røykfritt. Det eneste var at den støyet litt i eksosen (hvinende lyd), og hadde selvsagt ikke noen thermostat regulering, bare full og 1/2 effekt.

Jeg har nå en Eber 5,5 KWH luftvarmer. Den gir veldig mye varme og går normalt på lave effekttrinn. Selv i minusgrader blir det Bermuda-varme etter en halvtimes kjøring på morgenen. Den har fungert feilfritt i de årene jeg har eid båten.

Når det gjelder å beregne effektbehov på vannvarmere har jeg lest at man bør legge på en del effekt i forhold til luftvarmere. Ville gått for en 5 KW hvis du skal skifte og bruke den som luftvarmer. Kanskje en kombinasjon av ekisterende vannvarmer med radiator og en liten Eber luftvarmer på 2-3 KW er noe å tenke på. Små Eber-brenneren bruker latterlig lite strøm.

Ser på diverse andre forum at det anbefales å skille motor fra varmekretsen med avstengingskraner for å få litt fart i oppvarmingen. Dette er vel et relativt enkelt inngrep som kan testes før endelig dom over varmeren avsies?

Selv har jeg alltid hatt panikk for å måtte mekke disse udyrene og derfor konsekvent kjørt varmer på full guffe en stund før den stoppes. Har unngått nedsoting så langt (bank i bordet).

Overhaling og rensing er sikkert lurt. I samme slengen ville jeg lagt nye og feite kabler direkte til varmer (via egen sikring diskutert i annen tråd) og sjekket at spenningsfall er minimalt i oppstartfasen der den sikkert trekker 10-15A.

Jeg har samme opplegget i min Nimbus som jeg kjøpte i sommer. Fikk dessverre ikke brukt båten noe særlig i år pga ødelagt tank.. Ardic en starter men stopper igjen etter noen få minutter. Fikk ikke testet noe særlig før opptak. Så jeg får ta en prat med IMS jeg også. Defrosteren fungerer helt utmerket og gir svært god varme i min båt.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Fikk iallfall tak i manualen hos Marin Partner AS. Den var tydeligvis fjernet fra nettsiden deres, men jeg sendte en mail til dem, og fikk den etter noen få minutter. God service :smiley:

Nå er riktignok pdf'en ikke av den beste kvalitet, men nok til at jeg ser hvordan varmeren er oppbygget.

Da jeg jobbet i båten en dag, startet jeg varmeren (kald motor og en 8-9 grader + ute).Etter ca. 2-timer var temp. på motor kommet opp i underkant av 50 grader. Ikke noe særlig imponerende. Heller ikke defroster viften er særlig effektiv ved gange med motor, selv om motor temp. ligger på en 80-90 grader.

Nå har muligens anlegget gått siden 1997 uten at noe har vært gjort, så kanskje det hadde hjulpet med en rens av kjølesystemet, samt sjekke om der er mye skitt på luftsiden i defrosteren. Isolering av både vartvannslanger samt luftslanger ville nok også ha hjulpet.

Slik ser det ut :(Ardic ligger til høyre for bildet, litt lenger bak)

453.jpg

Flott. Da er der forbedringspotensiale: Overhale Ardic, rense kjølesystem samt luftkanaler i defrostrer og isolere slanger.

Noen som har en kommentar om å hente friskluft til inntaket for defroster viften?

Som nevnt over, er jeg skeptisk til at innluften tas fra samme rom som Ardic'en står i. Da jeg startet den første gangen etter å ha kjøpt båten, ble hele cabinen fylt med røyk. Det meste kom vel fra gammel kaup og fuktighet rundt eksosslangen (den er isolert av en varmluftsslange, er ganske lang, og har utløp i hekken)

Uansett kan man vel ikke være 100% sikker på at ikke kullos havner inn i båten. Der er luftinntak til rommet fra uteplass bak ,men jeg vil ikke koble til det. Uteplassen blir nok brukt til røykekos, og den røyken ønsker jeg ikke skal bli sugd inn i båten.

Er det mest vanlig å hente inn frisk uteluft, eller ta det som resirkulasjon fra cabin? (Hva lager minst dugg når det er kaldt og fuktig?)

Hvis defrosterviften heller ikke er særlig effektiv ved motorgange så ville jeg sett litt nærmere på hvordan vannet strømmer gjennom systemet. Hvis det er en bypass i motoren (som det er på de fleste VP-motorene slik jeg har forstått det, usikker på Yanmar) så løper muligens vannet så lett gjennom denne at sirkulasjon i defroster/VVB blir dårlig? Jeg antar det er en sirkulasjonspumpe en eller annen plass i systemet for å ordne sirkulasjon når motor ikke går. Kan denne være dårlig? Burde den evt. koples slik at den går når motor går for å bedre sirkulasjon? Bør vann gå først til defroster, så til VVB for å få raskest mulig varm luft på rutene? Så lenge du har vannvarmer så er jo ikke varmtvann noe problem ved stilleligge.

Når det gjelder innluft så er egen erfaring at det _alltid_ er best å hente denne utenfra.Da er den kaldere og har mindre fuktighet i seg. Resirkulering av varm og fuktig luft er helt håpløst da rutene alltid er litt kaldere enn lufta på en kjølig dag. Hvis defrosteren ikke har "inn-stusser" er det som regel mulig å få kjøpt slike har jeg sett.

Da blir det å borre et hull i skuteside for friskluft inn :smiley: (dvs, tror jeg tar det over fenderlist, like under scandekk, slange ned til defroster vifte, innluft)

Om Yanmar'en (4LH-STE 230hk) har noen by pass, vet jeg ikke, men skal prøve å finne det ut. Ardic'en har en innebygget sirkulasjonspumpe, og den fungerer. Skal sjekke slangeopplegget, men antar at defroster er koblet som førstemann etter Ardic,som manualen sier. Ved kjøring fra motor blir jeg litt usikker på hvordan det blir, men skal sjekke.

Hadde et bilde liggende, og der er en liten mystisk liten hvit plastboks koblet inn i vannsystemet. Hvis den er åpen, blir jo den en by pass.

Noen som vet hva den er til? Det er den med 2-slangeklemmer på. Sees like over kanten på berederen til venstre på bildet. Varmtvann fra Ardic kommer i den sorte slangen som kommer ned i en bue fra høyre. Ser ut for at den går inn i bunn av denne boksen.(Skal sjekke nærmere hvordan slangene går, mulig der også er et T-stykke nede på den hvite boksen)

452.jpg

Tviler på at der er luft i systemet. I så fall ville nok Ardic koblet seg ut pga overtemperatur, og når den går sirkulerer vannet fint.(Blir varme både i defroster, bereder og motor, om enn ikke så mye)

Skal sjekke for sikkerhets skyld. Lufteskrue på slangen som går over Ardic er det,ja.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...