Jump to content

Småtrøbbel med Ardic 091-DM vannvarmer


JohnS

Recommended Posts

Har sjekket litt. Varmtvann går fra Ardic varmer direkte inn på defroster vifteenhet (også av fabrikat Ardic), derfra inn på bereder, og videre inn på toppen av Yanmar i akterkant motor. Siden den andre slangen går til vannpumpen, vil jeg tro sirkulasjonen gjennom defroster og bereder går motsatt vei ved kjøring motor.

Skrudde av dekslene på Ardic, og det ser jo tilsynelatende flott ut utvendig, men dieselpumpen lekker ser jeg. Var dum og åpnet litt på lufteskrue på varmtvann slangen mens den gikk, og etterpå det var det ikke mulig å få liv i den igjen. Mulig den sugde luft inn, ble overopphetet og slo ut på overtemperatur, men har ikke funnet noen reset knapp. Kun sirkulasjonspumpen går nå. Den hadde 1-startforsøk etterpå, og med uhorvelig mye røyk av eksosen, så var det slutt. Nå skal skiten ut av båten, og demonteres. Hvis jeg ikke får den til å fungere 100%, går jeg heller til innkjøp av en Eber vannvarmer.

På bildet under ser man dieselpumpen nederst (lekkasjen er i venstre ende). Sirkulasjonspumpen er i øvre del, delvis skjult i bakkant. Blå plugg er strøm til den. Slangen til venstre er forbrenningsluft, hentes fra samme boks som innluft til motor.

 

bilde

Her er også et bilde av defroster enhet typeskilt. Den har heldigvis en stuss hvor jeg kan sette på slange for frisk innluft :smiley: (på høyre side, øvre del.)bilde

 

 

 

Link to post

Den så jo nesten ny ut jo. Blir nesten "for gale" å kaste den ut :smiley: ?

 

Har hatt samme defroster, og den gav i alle fall veldig god effekt ved motorgange - men jeg hadde ikke VVB i den båten. Godt mulig dårlig effekt skyldes at kjølevannet går gjennom VVB først, men da lurer jeg litt på hvordan den der enveisventilen er montert. I den tråden jeg linket til over står det en del gode tips rundt lufting ser jeg, og en skisse av et annet system helt til slutt (siste innlegget). Slik det er tegnet vil vel kjølevæska måtte trykkes gjennom Ardic-ens sirkulasjonspumpe hvis det går motsatt retning av strømmen ut fra Ardic-en? Kan det være problemet?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Resetknappen på overopphetings-sensor sitter under den runde gummihetta mellom releet og glødeplugg, godt synlig på første bildet.

Lekkasje i trykkutjevner på pumpa er ikke uvanlig på disse, dette gir ikke jevn forbrenning (pulserende)

Jeg tettet lekkasjen med Araldit og monterte ekstern trykkutjevner, IMS har ekstern trykkutjevner.

Nye pumper er visstnok ikke å oppdrive. Med denne endringen fungerte alt som det skulle. Lykke til!

 

Lekkasjen oppstår i enden/tuppen av trykkutjevner, rens og fyll opp med Araldit.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post

Kommentar til Fantino:

Ja, ser jo bra ut,og jeg kaster den ikke ut om jeg får den til å virke skikkelig.

 

Ellers har jeg mistanke til at her må være en feilkobling ute å går. Er rimelig sikker på at varmtvann fra Ardic går direkte til defroster først, etter som jeg kjente på temperatur på slangene.(Om jeg husker rett,da) I så fall, hvis der sitter en fungerende enveis ventil i den lille hvite boksen, må vannet fra motor gå via Ardic før retur.

Dvs. under forutsetning av at det forlater topplokket fra motor, og retur ved vannpumpe, noe som jeg tror det gjør.(Skal sjekke dette før jeg demonterer noe)

Hvis det er slik jeg tror, vil altså vannet (ved motor kjøring) gå først til bereder, så defroster, så via Ardic, og tilbake til motor. Kobler jeg om slangene, blir det via enveis ventil og direkte til defroster, så bereder og retur til motor.

Dette kan være noe av forklaringen på dårlig effekt på defroster ved motor kjøring (håper jeg)

Kommentar til Bøljan:

Altså reset knapp under den sorte gummihetta som sitter direkte på varmeren?

 

Fylte du hele trykkutjevner med Araldit innvendig, eller? Antar det er den blanke delen like til venstre for slangen. Går det an å ta den av?

Setter pris på om du kunne beskrive det litt nærmere :-)

Link to post

Helt i enden på trykkutjevneren/tuppen, lenger ut på pumpa kommer du ikke ;-)mener å huske at du kan se en grå plast-tupp der i senter. Det er der du har har lekkasjen,rens hele enden med rødsprit og forsegle det hele med Araldit.

Når trykkutjevneren er defekt så oppstår det lekkasje, med defekt trykkutjevner får du en støtvis diesel stråle inn i brenneren.

IMS i Sandefjord har løse trykkutjevnere som monteres mellom pumpe og dieseldyse, lett å montere og kostet noen få hundrelapper.

 

Som jeg tidligere har nevnt så brukte jeg fritidsparafin på min Ardic, da brant den rent og uten nevneverdig eksos.

Men litt eksos blir det på oppstart og stopp, men ikke mere enn andre varmere.

 

Trykkutjevneren kan ikke demonteres fra pumpa, og du skal bare forsegle enden/tuppen som beskrevet.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post

Da er hele Ardic'en tatt ut av båten, og demontert. Det viser seg at denne trykkutjevneren faktisk er skrudd på pumpen. Ny er bestilt hos I.M.S i Sandefjord. (Blir vel ikke helt lik, men han sa at den gamle skulle skrues av. Så skal der settes inn en nippel. Får se når den kommer) Da blir det ingen liming for mitt vedkommende iallfall. Litt merkelig dette, og han sa også at alle Ardic pumper er lik uansett.

Her er bilde med utjevner avskrudd:

037.jpg

 

Ellers gikk det overraskende lett å demontere hele saken.

Her før demontering:

030.jpg

 

Her delvis demontert;

032.jpg

 

Her er Brenner og varmeveksler adskilt:(Forresten ingen reset knapp under gummilokket, eller noen annen plass)

 

 

 

039.jpg

 

Bare litt koks i brennkammer:

034.jpg

 

Inn mot varmeveksler ser det heller ikke så verst ut:

036.jpg

 

Sirkulasjonspumpe testet, og den pumper vann så bare juling:(Var overrasket over hvor skittent kjølevannet som lå igjen i pumpe og kanaler var. Så en system rens er på sin plass)

038.jpg

 

Forbrenningsluftvifte med diesel forstøver (Atomizer :smiley: ) testet, og går fint:

 

035.jpg

 

Da er det bare å rengjøre litt. Blir spennende å få på den nye trykkutjevneren og få det testet.

Kommer tilbake med rapport :smiley:

 

Link to post

Sikkert aldri vært gjort :sad: Har ikke instruksjonsbok til motoren, bare en tykk Service manual. Står mye om stempler, veiv og lignende, men ingenting av det som er helt basic. (Oljeskift, filterskift, kjølevæske, zink og slike ting)

Noen som vet hvor jeg finner en? (Er en 4LH-STE 230hk)

Link to post

Fantastisk. Tusen takk for manualer. Den engelske gjelder iallfall min motor, og engelsk går helt greit :smiley: (Leser teknisk engelsk hver dag i jobben min)

Jeg fant forresten en liten sort tapp under den ene temp. sensoren, mulig det er reset knappen.(I så fall skal den trykkes inn i 90 grader vinkel i forhold til den runde gummi lappen)

Har demontert brenner i kveld, og der var en del hard sot inni den vesle koppen som dyserøret munner ut i. Kommer tilbake med flere bilder.

Antar det kan være av interesse for noen. Er litt imponert over kvaliteten på deler som er brukt på denne Ardic'en. Enkel å skru på er den også.

Link to post

:smiley: OK, her kommer mer.

 

Dyserør inn til brennkammer er det tynne til høyre:

 

bilde

 

 

Dyserøret munner ut inni denne koppen(Fuel Atomizer jfr manualen,sees nederst) her var en del knallhard sot (koks):

 

 

bilde

 

 

Greit å finne noe som passer for rengjøring (Her for selve brennkammer huset) :

 

bilde

 

Her er delene ferdig rengjort : (Tuppen av dyserøret skimtes til høyre for akselen)

bilde

 

Sammenmontert kopp og den lille propellen (Turbulator heter den i manualen):

bilde

 

 

Skylte gjennom vannkammer, slik så det ut i vasken etterpå. Hvordan ser det da ut i Yanmaren? (Synd at vannet i foreningen er stengt for vinteren, ellers hadde jeg tatt jobben straks)

bilde

Link to post

Godt jobba! Denne varmeren blir som ny igjen. Husk å rengjøre flammevakten også.

Brennkammeret på min så likedan ut, men etter at jeg gikk over til fritids parafin holdt den seg ren.

Du har nok mye groms i resten av anlegget også ser det ut til.Systemrens er nok å anbefale.

Link to post

Takk for tipset med flammevakten.

Skulle gjerne ha testet apparatet før jeg setter det i båten, men veldig mange kabler i disse 3-pluggene for tilkobling, så det krever litt detektivarbeid å finne ut hva som skal kobles. Å ta kabin termostat ut av båten blir ikke aktuelt, da må halve båten demonteres :nonod: Alle kabler i denne Nimbus'en går i lukkede kabelgater, så det er ikke så enkelt å finne ut hvilke som går hvor. Forstår av manualen at der tillates kun 3-startforsøk, men hva konsekvensen etterpå blir, står der ikke noe om.

Antar at varmerens innebygde Hella Relè ikke har noen slags "intelligens", så da må vel elektronikken ligge i kabin termostaten?

 

Link to post

På denne varmeren kan du ta så mange startforsøk du vil, det var først på de senere modellene og da på luftvarmere hvor det ble lagt inn elektronikk som begrenset det til 3 startforsøk. Dvs. på hvert forsøk så forsøker den 2 ganger å starte, i realiteten 6 ganger.

På disse modellene så er det flammevakten som styrer dette, intet signal fra flammevakt etter 6 forsøk så låste den seg og måtte resettes med egen software fra Ardic.

Dette kunne unngås ved å montere en bryter som kortsluttet flammevakten når man nærmet seg 6 forsøk, det ble da registrert som at den hadde startet. Ikke spør meg om hvem som tipset om dette....men han kan sakene sine :yesnod::lol:

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post

Her er delene som kom:

 

 

013.jpg

 

Og her montert. Den vesle ventilen flyttet over til ny nippel (liten fjær, plate og gummilapp).

Ligger oppå monteringsanvisningen, så ser det blir litt forvirrende bilde.

 

014.jpg

 

 

En annen sak er at det viser seg at det var mye mer rusk i vannkanalene i varmeren enn jeg trodde. Banket en del på den, og spylte igjennom, og store mengder med svart grus kom ut. Har nå koblet den til utløpet fra vaskemaskinen, og ba fruen sette på en kokevask. Hun mente at det var en ypperlig anledning for meg å gjøre det selv :blush:

En god gjennomspyling med kraftig vaskepulver og varmt vann vil nok hjelpe :smiley:

Virker som denne stakkars Ardic'en har vært som et filter for all skit fra motor i alle år. Ikke rart den var lite effektiv.

Finnes der et slags filter som kan kobles inn i kretsen permanent? Må jo tåle vel 90 grader, og frostvæske. Kan tenke meg at når jeg tar systemrens på motoren, at mye skittpartrikler vil løsne og vandre rundt. Hadde vært greit å få det samlet opp etter hvert.

Link to post

Et lite dilemma med all den dritten i systemet ja. Det går sikkert an å finne et fint metallfilter som vil tåle dette, men det vil jo bli en restriksjon som struper gjennomstrømningen, og spesielt når det blir skittent. Det er ikke mulig å få åpnet kranene i båthavna en dag da - er jo mildt så det holder foreløpig? (for å få kjørt systemrens)

Link to post

Når jeg tok systemrens på min Yanmar så brukte jeg et ganske høy dunk, fylte det helt opp med vann og systemrens.

Kjøpte en billig pumpe på Biltema som ble koblet på den ene slangen, begge slangene ble festet høyt oppe i dunken.

Erfarte da at dritten samlet seg på bunnen i dunken, husk å fjerne termostaten slik at hele blokka blir gjennomspylt.

Jeg lot pumpa gå kontinuerlig i 2 døgn, utrolig mye dritt som kom ut.

 

Hvis en gjør dette i faste intervaller (f.eks. hvert 4-5 år) så tror jeg ikke du trenger filter, faren med filter er jo at det går tett og kan blokkere kjølingen.

Link to post

Dette filteret fra Strøm var kostbart, ja. Tror det egentlig er et sjøvanns filter?

Er litt skeptisk til om lokket i Polykarbonat tåler temperaturen.

Er ikke så redd for om filteret skulle bli blokkert, tenkte i så fall å montere det i kretsen til varmer/bereder (Ø16mm slange), og den har jo ikke noe med kjølingen av motoren å gjøre. Altså mest for å unngå faste partikler inn i de forholdsvis trange kanalene til Ardic'en.

Skal se om jeg ikke får tak i vann i helgen. Iallfall få fylt opp vanntanken i båten, så skal jeg klare meg. Er jo litt tidkrevende prosess, da motor må avkjøles etter å ha vært kjørt med rens, før spyling (Iallfall hvis vannet er kaldt). Har brukt den som heter systemrens før på en annen båt, og med dårlig resultat. Har mer tro på radiatorrens til bil. Iallfall den som var i handelen før i tiden, var veldig effektiv.)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...