Fantino Svart 10.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2014 Du har nok rett i at det er et sjøvannsfilter ja. Tenkte ikke på selve lokket i plast ift. temperatur. Det er antakelig ikke så vanlig å ha filter på den lukkede kretsen vil jeg tro. Det ligger veldig mye info her på BP rundt systemrens, og mange stiller spørsmålstegn ved effekten. Hvis du søker på sitronsyre i boksen 'googlesøk på BP' oppe til høyre får du opp veldig mye erfaring. Det kan se ut som om sitronsyre, evt i kombinasjon med salt/fosfor/oksalsyre er adskillig mer effektivt mot rust og rustflak enn systemrens/motorrens. Link to post
JohnS Svart 11.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 Kjøpte radiatorens på Mekk, og hadde en times tur på fjorden med stoffet i motoren. Trodde da at defroster skulle bli mer og mer effektiv når skit ble løst opp. men selvfølgelig, det motsatte skjedde, og til slutt var der bare kald luft ut av dysene. Etter motor hadde avkjølt seg noen timer, begynte jeg å finne og få åpnet dreneringsventiler (3stk.) Det merkelige var da at vannet strømmet fint ut av alle, ikke nødvendig å pirke med streng engang. Tok av slangene som går til defroster/bereder fra motor. Det viste seg at de er helt tett, og ikke mulig å blåse gjennom. Tok av slangen som går fra topp motor og inn på denne ventilen som jeg har beskrevet før. Det viser seg at ventilen består av en flytende kule, som da normalt vil åpne seg når det strømmer vann fra motor, og vannet vil da gå direkte til defroster (Fra toppen av ventilen og ned). Vann fra Ardic vil gå inn på undersiden av ventilen, og altså strømme samme vei, da ventilen da vil stenge for vann oppover. Vannet til Ardic hentes fra toppen av ventilen, over kulen (4-løp på denne dingsen) Var altså feil det jeg skrev tidligere, slangene var vekslet under bereder, så det lurte meg.(Fryktelig trangt inne det hølet) Uansett. Det er fremdeles helt tett, og det er nok defrosteren som nå har fått all skitten (Sikkert faste partikler, slik som det var i Ardic'en) Må nok bare få den ut av båten også. Kviefull jobb, da den ligger skjult bak bereder. Et slikt filter jeg nevnte, hadde absolutt gjort seg. Merkelig at det ikke er vanlig. Nå står det faktisk i instruksjonsboken (iallfall den engelske) at kjølevæske bør skiftes hvert år, litt voldsomt det da, men uansett, hadde den vært skiftet jevnlig, ville jo ikke dette vært noe problem, og da hadde vel heller ikke filter vært nødvendig. Nå var der ikke noe store mengder med skitt som kom ut av motor, hverken fra blokk eller varmeveksler, så det virker som om alt slikt er gått i defroster/bereder kretsen. Spylte godt gjennom motor (Fikk fylt ferskvannstanken i dag), og helt rent vann kom ut etter en liten stund. Link to post
2556cb Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Kjør den på lampeolje, da brenner den rent. Jeg brukte bare lampeolje på min. Helt ok iflg. IMS Sandefjord. Hmm.... prøvde det i dag. Min Ardic vannvarmer ryker også mye ved oppstart, kan være ganske sjenerende for andre. Prøvde med lampeolje i dag og den startet fint, men da den hadde brukt dieselen som var i slangen og begynte på lampeoljen da stoppet den. Prøvde og starte den flere ganger uten hell. Fyllte på diesel igjen og den startet med en gang og fungerte helt fint. Ser ut som jeg må leve med røyken. Link to post
Bøljan Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Må nesten spørre om du er sikker på at det var lampeolje du prøvde ? Min fungerte veldig bra på lampeolje, men pga prisen så gikk jeg over til fritidsparafin. Fungerte like bra. Jeg spurte IMS i Sandefjord som er en guru på disse Ardicene om det var greit å bruke lampeolje/fritidsparafin istedenfor diesel. Fikk til svar at det var helt greit og at de da ville gi mindre eksos og brenne renere. Link to post
2556cb Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Må nesten spørre om du er sikker på at det var lampeolje du prøvde ? Min fungerte veldig bra på lampeolje, men pga prisen så gikk jeg over til fritidsparafin. Fungerte like bra. Jeg spurte IMS i Sandefjord som er en guru på disse Ardicene om det var greit å bruke lampeolje/fritidsparafin istedenfor diesel. Fikk til svar at det var helt greit og at de da ville gi mindre eksos og brenne renere. Kjøpte den på Europris og det står lampeolje/ fyringsolje/ varmeolje, og det står at det er det samme som fritidsparafin. Enig med deg, rart den ikke skulle virke. Link to post
Bøljan Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 (redigert) Merkelig! Denne lampeoljen er jo lettere,flyktigere og mere lettantennelig enn diesel. Tror jeg ville prøvd et annet merke f.eks. fra Biltema....bare for å ha prøvd. Redigert 12.Januar.2014 av Bøljan (see edit history) Link to post
2556cb Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Skal gjøre et forsøk til med et annet merke i neste uke. Link to post
Fantino Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Kjøpte radiatorens på Mekk, og hadde en times tur på fjorden med stoffet i motoren. Trodde da at defroster skulle bli mer og mer effektiv når skit ble løst opp. men selvfølgelig, det motsatte skjedde, og til slutt var der bare kald luft ut av dysene.... Slitsomt resultat .. Antar du prøvde å skylle begge veier gjennom defroster, og at det var potte tett uansett? Er egentlig merkelig at det setter seg i defroster da en skulle tro at hastigheten på vannet var høyest gjennom radiatoren/registeret, men det er kanskje et fall i hastigheten på bunn der væska kommer gjennom ribbene som gjør at partiklene felles ut. Du kan jo kanskje vurdere å modifisere inn-luft opplegget som diskutert tidligere mens du likevel har defrosteren ute? Link to post
JohnS Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Potte tett uansett. Tok av defroster i dag, Var en smertefull opplevelse å ligge inni det trange hullet, da jeg fikk brist i et ribben i går da jeg lå på magen over motoren og dro i en gjenstridig slange. At jeg ikke lærer, det har skjedd flere ganger før Uansett, defroster var delvis tett, men ved å spyle gjennom motsatt vei, fikk jeg ut alt. Det som imidlertid var helt tett, var T-røret under den omtalte ventilen. I nedre del før slangen til defroster, den som går rett nedover. Defroster så ellers bra ut, og registeret kunne skyves til siden og tas ut, så jeg fikk støvsuget inn siden for luft. Lite skitt der forresten. Monterte den på plass igjen med det samme. Var ikke nødvendig å ta den med hjem. Monterte isammen Ardic vannvarmeren i kveld, lagde en liten forlengelse for gummiholderen for diesel pumpen, da den ble noe lengre grunnet den nye trykkutjevneren. (For å gå klar releet til venstre, ellers hadde jeg ikke kunnet få på dekselet.) Ting begynner å falle på plass, så nå blir det spennende å prøve den i båten (Blir ikke noen hjemme test) Skulle så gjerne hatt dette filteret jeg nevnte inn i kretsen, hadde holdt med en liten sil egentlig. Er jo bare for å stoppe større partikler før de havner i Ardic'ene. Burde jo kunne finnes. Ser det er omtalt i en del amerikanske nettsider, men jeg skulle hatt et nå. Trenger bare en liten boks med 16mm nipler og en rustfri sil inni, helst så den kan åpnes for rengjøring. Det er noe jeg ville gjøre jevnlig med glede, og da tenke på hvor mye arbeid jeg sparer på det Link to post
Fantino Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Den eneste ideen jeg har er om du har en eller form for "boks" som tåler litt trykk/varme så kunne du ustyrt den med nipler i toppen og laget en slags "sandfelle". En slik løsning ville heller ikke gått tett så fort som en liten sil. Et gammelt fuel filter uten innsats kanskje, så sant det tåler nok temperatur. Ellers er jeg stadig imponert over hvor rent og pent det ser ut inni disse dingsene du plukker fra hverandre (ja bortsett fra inni kjølevannssystemet da). Link to post
JohnS Svart 13.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Ja, før jeg leste innlegget ditt nå Fantino, hadde jeg funnet fram et gammelt filterhus i fabrikat Baldwin PF10 jeg fikk engang. Det har R1" forskruvning inn/ut. Underdelen er i plast, og jeg testet både den og innsatsen i kokende vann, og det tålte delene uten problem. Kjøpte inn diverse nipler og overganger. Kommer tilbake med bilder og resultat. Er spent på om jeg fanger opp partikler nå etter å ha kjørt rens på motoren. Link to post
JohnS Svart 13.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 (redigert) B10 AL het det visst. Elementet heter PF10. Selvsagt Amerikanske rørgjenger, men fikk innpå tilstrekkelig med gjenger likevel, og med Locktite 577 vet jeg at det blir tett Papiret har jeg ikke bruk for, her skal det bare grovfiltreres. Har kuttet av litt av platen som er nederst, slik at større partikler uhindret faller til bunns. Vannet kommer inn på utsiden av filteret (Nå sil), og går opp i senter av filterhuset. Her er Plan B og C hvis ikke plan A egner seg for permanent bruk. B-er en slangestubbe mellom de to 1" niplene, da kan jeg ha en liten sil inni. C- er nødløsning, 16mm slange nippelen nederst på bildet. Alltid greit å ha litt deler om bord Redigert 13.Januar.2014 av JohnS (see edit history) Link to post
Bøljan Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Dette må jeg si er kreativt, og du gjør nok lurt i å fjerne papiret ellers ville den nok gått fort tett. Fint at den er gjennomsiktig også, da har du jo full kontroll. Det som ikke kan skaffes! Det lages! Kjempebra ;-) Link to post
I.M.S. Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Hei En liten orientering. Den ventilen som vises på et av dine bilder er en såkalt "by-pass" ventil. Tanken med denne var at vannsirkulasjon fra motoren, når denne går, ikke skulle gå igjennom varmeren p g a varmetap. Denne ventil har skapt mange problemer slik at jeg anbefaler at denne blir fjernet fra kretsen. Varmetapet i varmeren når motoren brukes som varmekilde er meget lite. Reset-knapp for overhetning sitter i senter av den ene termostaten festet på brennkammer. Den kan resettes ved å ta ut liten gummiplugg på siden av varmeren. Husk å bruke noe som ikke leder strøm (f.eks. blyant) idet det står spenning på kabelskoene på termostaten. Forøvrig ser jeg av bilder at det ikke er tilkoblet "minuskabel" på glødeplugg. Legg en 2,5 mm2 kabel fra sort leder i 4-punkts kontakt til flatstift på glødeplugg. Dette letter starten betraktelig. Som brennstoff er jo lampeolje relativt kostbart, selv kjører jeg en stasjonær varmer på hytta på vanlig fyringsparafin. Pris omtrent som diesel og ubetydelig effekt-tap. Svarer også på spørsmål via e-post: per@imssandefjord.no dersom ønskelig. Link to post
JohnS Svart 14.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Tusen takk Per. Jeg var også inne på den tanken at det umulig kunne være så mye å tjene på dette ventil arrangementet, så da skal den vekk Minus kabel til glødeplugg kommer også, synes det var rart at der ikke var noen, ja. Hvis jeg ikke blir fornøyd med drift på diesel, går jeg over til vanlig parafin Reset knappen fant jeg, den var ikke utkoblet. Link to post
JohnS Svart 15.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2014 Kom til å tenke på en detalj. Hvis jeg kutter ut denne by-pass ventilen, vil jo vannet fra motor strømme kontinuerlig gjennom Ardic'en, og altså gjennom dennes sirkulasjonspumpe. Vil det ikke være fare for at denne pumpen kan gi noe motstand for vannstrømmen? Har ikke åpnet pumpen, men antar det er en slags impeller i den. Hvis det f.eks. er en sentrifugal pumpe, mulig den også vil rotere? Det kan jo bli endel timers drift for motor, hvis båtsesongen blir bra Link to post
JohnS Svart 16.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 Da er varmer og filter kommet på plass i båten. Siden jeg kuttet ut by-pass ventilen, fikk jeg en fin plass å henge filteret.Ombestemte meg etterpå, og monterte by-pass ventilen igjen. Den fikk en ny plass nå. Tror ikke det skal bli mer problemer med den siden jeg har filteret.Sirkulasjonspumpen i varmeren har plast stusser for slanger, så jeg vil unngå den innsnevringen på vannstrømmen fra motor.Kjøpte inn 6-meter med ny slange, og skiftet ut noen lengder her og der. Begynte å fylle på 50% frostvæske blanding på motor i går kveld, og lyttet nøye mens jeg fylte for å høre etter drypp under motor, i tilfelle jeg hadde glemt å lukke en dreneringsventil. (Basert på smertelig erfaring fra forrige båt). Skulle gå på 14 liter iht manual, men etter å ha fylt 16 liter, ante jeg uråd. Det viste seg at mesteparten var havnet i kjølen . (Kan ikke se ned der når man står over motor). Jeg visste det var 3-ventiler for drenering, og hadde stengt 3-ventiler også. Feilen var at jeg hadde åpnet sjøvanns ventilen under varmeveksler i tillegg(Før jeg fant ut at det var feil ventil, da jeg drenerte), og det var den jeg hadde stengt, ikke ferskvanns ventilen. Denne ferskvannsventilen har en slange på, og det rant pent og pyntelig ned i kjølen uten en lyd. Typisk idiotfeil, når man er ivrig etter å teste,det er sent på kvelden og man har tidsnød. Har gått til innkjøp av ny frostvæske, så får jeg gjøre et nytt forsøk i kveld. Link to post
Fantino Svart 16.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 Typisk, og sabla irriterende! Er spent på hva du greier å 'fange' i filteret ditt i kveld :-) Link to post
JohnS Svart 16.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 Fikk fylt på ny kjølevæske, startet motor og luftet på slangen over Ardic (lufteventil) . Filteret ble fylt opp og alt virket OK for motor, men kjørte den bare noen minutter, så fikk ikke testet defroster (Kunne ikke se noen partikler i filteret foreløpig, må vel kjøre litt først, har jo skylt godt gjennom motoren, så det er ikke sikkert der finnes mer) Begynte å skulle få start på Ardic'en, men det var ikke lett. Måtte hjelpe pumpen å suge opp dieselen fra tanken, Den startet tilslutt, og det var ikke så mye røyk da, men den ville bare gå en liten stund i slengen. Sluknet hele tiden, og da med nokså mye røyk, og startet igjen etter litt. Ca. 20 sekunder på og ca.5 sek. av. Mulig dieselpumpen suger luft. Får se på det en annen dag. Det som var verre, var et forferdelig bråk av viften i apparatet. Skikkelig metallisk ulyd. Demonterte skiten i båten, og fant at viftemotoren virket løs. Tok den hjem, og laget i full fart et verktøy for å få terse av selve viften, da skruene som holder isammen motoren hadde hodene sine under viften. Det viste seg da at den ene skruen (bolten) ikke var innpå gjengene engang, og den andre var løs. Ser også ut for at lagrene kan skiftes, så får håpe vi har så små på jobben (Vi selger kulelagre bl.a. .) Det var rett før jeg gav opp hele Ardic'en, men får prøve litt til. Har jo skrevet så mye her nå, så kan ikke gi opp så lett Bilde under viser terseplaten jeg lagde til (Alu plate med spor), la den under den svake tynne aluviften, så alt oppå den store skrustikken jeg har ute, og slo på akselen med en dor. Sees også den ene bolten som da falt ut. Og her er motoren i smådeler: Link to post
Fantino Svart 16.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2014 Det baller på seg, men nå er jo snart alle tekniske installasjoner i båten nyoverhalt Må si jeg er imponert over fremdriften/handlekraft nå midtvinters. Selv pleier jeg å planlegge og analysere leeenge før jeg tør å plukke ting fra hverandre fordi jeg hater å ende opp med å ødelegge noe eller ha behov for en ny del el.. Viftemotoren så vel egentlig veldig fin ut, men det var jo merkelig at den plutselig gav ulyd nå - jeg oppfattet i alle fall ikke at du beskrev noe om ulyd fra denne under testkjøring før demontering. Link to post
JohnS Svart 17.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2014 Den støyet nok endel før demontering også, men ikke så mye som nå. Det var eneste delen jeg ikke hadde helt fra hverandre, og angrer på det nå. Testet jo viftemotoren hjemme på strøm, og den gikk jo egentlig fint, men inni huset på vermeren ble det nok litt anderledes ja. Ellers ville nok jeg også normalt sett ha planlagt litt, men er ivrig etter å få båten driftsklar, da vi også bruker den om vinteren,og da mest til transport for å besøke familie som også er øyboere. Link to post
JohnS Svart 18.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2014 Det største lageret hadde litt slark (626ZZ), og vi hadde det på lager på jobben (Fabrikat FAG). Heldigvis hadde jeg sendt en mail til Per hos I.M.S Sandefjord, og han kom tilbake med et langt og meget nyttig svar. Tusen takk Per Lageret jeg skiftet skulle være nøyaktig 30,4mm fra ende aksel (Akselen mot brenner). Var ikke helt enkelt å treffe nøyaktig. Brukte også en del tid på å justere inn det andre lageret(over børstene), for å få en passelig forspenning av den vesle bølgefjæren. Pusset kommutator og monterte i sammen motor, hadde Locktite på gjengene for å unngå at motor boltene skrur seg ut igjen. Monterte på de andre delene, og så gjorde jeg tabben: Satte på viften til slutt, og den krever et visst press for å få innpå, dette medførte at lagrene i motoren forskjøv seg, og jeg måtte gjøre hele jobben om igjen.Skulle ha understøttet akselen i motsatt ende første gangen. Ja,ja man lærer av sine feil, og forhåpentligvis kan andre også lære av andres tabber. Det er det fine med Båtplassen.no Slik kom da sprederkopp i forhold til glødeplugg åpning: Per skrev en del om pumpens slaglengde. Ser ikke ut for at den har vært justert: Likevel så demonterte jeg den så mye som mulig, for å ha vært gjennom absolutt alt. Der lå en liten sil på inngangen (ikke noe skit i). Monterte den i sammen igjen, og justerte slaglengden noenlunde likt som før. Så bar det avgårde til båten, og monterte alt på. Viften ble nå veldig stillegående , lager faktisk mindre lyd enn sirkulasjonspumpen, selv om den går med turtall på ca. 7400rpm.(Har ikke målt, men er oppgitt til det) Det som var mindre hyggelig, var at jeg ikke fikk varmeren til å starte.Prøvde mangfoldige ganger. Hadde egentlig gitt opp, da jeg som en siste desperat utvei skrudde slaglengden litt ut (større), og da kom den med en gang. Ikke noe særlig med røyk heller, og gikk jevnt og fint I følge Per skal den pumpe 10ml/min. Skal skaffe meg et målebeger, og få den justert nøyaktig. Håper på prøvetur i morgen, så får vi se om det blir noe mer effekt i defroster viften også Link to post
JohnS Svart 20.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Søndagens prøvetur gikk fint, og nå var der mye mer futt i defroster viften også Kunne ikke observere noen partikler i kjølevansfilteret mitt, så motorrensen har nok vært effektiv. Kan sikkert, etter en stund, kutte ut dette filteret. Legge en ny slange fra motor forbi filteret så slipper jeg innsnevringen disse messing niplene gir (de er bare Ø12mm innvendig). Sa kan jeg bare la filteret henge der, og bruke det ved neste motorrens. Kjørte Ardic'en endel senere på dagen, og justerte ned slaglengden på pumpen til den gikk uten synlig røyk fra eksosen (får måle mengden diesel en annen gang). Den går nå veldig fint og stille, og lite røyk ved oppstart Tror jeg må skifte ut eksosslangen, den damper kontinuerlig fra isolasjonen, som da tydeligvis er godt mettet med diesel fra tidligere tiders mislykkede startforsøk. Link to post
Fantino Svart 20.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2014 Gratulerer med vel blåst fulloverhaling av systemet - og fin-fin lærebok i mekking på varmer for oss som ikke har vært borti det ennå! Link to post
JohnS Svart 21.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Og jeg vil takke for all hjelp og gode tips jeg har fått Da jeg startet Ardic'en i går kveld, tente den øyeblikkelig, og det var bare så vidt antydning til røyk i oppstarten (på diesel). Etter få sekunder gikk den røykfritt. Er litt bulder av eksos og forbrenningsluft inntak nå, mulig den har litt mager blanding. Lite lyd av selve apparatet, men litt mer utenfor båten. Lot den gå en times tid, og da var motortemp. kommet opp i ca. 70 grader. Borret hull i båten, og satte inn en ventilrist for Ø100mm slange, her skal der inn friskluft (Fruen klagde på varm gummilukt under prøveturen på søndag. Typisk eksosslange lukt (motor), den ligger jo også bak der defrosteren henter luften fra) Tilkobling til defroster, venstre side. På den andre siden, vil jeg koble meg inn på en slange som er ført originalt fram ved siden av inn defroster. Tror den går til stikk kabin. Da vil jeg få en miks av frisk og resirkulert luft (Tror jeg) Her skulle man vært slangemenneske selv, men det gikk på et vis.90 grader vinkel, og oppunder i et trangt høl: Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn