JohnS Svart 2.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2014 Er nå veldig fornøyd med Ardic'en. Den starter lett, og går uten røyk. Tar 9-10 sekunder fra pumpe begynner å gå, til glødeplugg kobler seg ut. Bare en liten røykdott med det samme den starter. Den skal få lov å gå på diesel som den er bygget for . Omtrent ingen partikler i havnet i filteret jeg monterte, så har nå lagt ny slange fra motoren til by pass ventil. Fant ut at det skulle være unødvendig å la den gå slik den lå, altså ned og under bereder og opp, sa ned gjennom by pass. Boret nytt hull i skott motorrom en del høyere opp, og såpass stort at det ble plass til isolasjon gjennom hullet Sparte ca. 70cm slangelengde.(=mindre vametap) Planen er med tiden å få isolert alle slangene, også varmluft. Filteret skal få henge der, og også de gamle slangene tilkoblet det. Da kan jeg enkelt koble inn filteret ved neste motorrens. Tok i samme slengen å sjekket sirkulasjonspumpen til Ardic'en, den hadde jeg jo ikke hatt fra hverandre Fant ut at den er av sentrifugal type og altså omtrent uslitelig. Fant ut at å ha spesial slange med 90 grader vinkel for varmtvann ut fra Ardic, samt uttaket bak via slangenippel og en stor bue over apparatet er unødvendig. Fjernet denne, og lot slange (ny) gå rett opp til luftenippel. Denne nippelen flyttet jeg også noe til venstre, for å unngå søl nedover apparatet ved lufting. Borret et Ø32mm hull i dekselet for gummi gjennomføringen, samt sagde ut et spor, slik at dekselet kan tas av og på uten å løsne på slangen. (Bildet tatt litt på skrå ovenfra : Link to post
Fantino Svart 2.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2014 Nå kan du snart starte med Ardic-overhaling som attåtnæring! 9-10 sekunder på oppstart er veldig raskt ift de dieselvarmerene jeg har hatt. Skulle ikke tro det var veldig stor forskjell på luftvarmer og vannvarmer? Ref. Bilde fra motorrommet: Vil den isolasjonen tåle temperaturen på Yanmaren under full peising mon tro? Link to post
JohnS Svart 2.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2014 Nei, det er nok ikke noen særlig forskjell på vann og luftvarmere når det gjelder måten forbrenningen foregår tror jeg. Noen attåtnæring blir det nok ikke , til det strekker nok ikke tiden til. Hus, hage og familiens biler ville i så fall vansmekte Kjøpte denne isolasjonen på impuls hos Mekk, tenkte faktisk det samme som deg Fantino, tåler den tempen med motor på full guffe? (Tanken kom nok først etter den var montert). Får bare prøve (har ikke hatt prøvetur etter jeg monterte ny slange) Har ellers vært opptatt med å skifte diesel filtre, olje/oljefilter, kilerem, zinker samt impeller siden sist. Impellerskifte var for øvrig en stor jobb på denne motoren, da sjøvanns pumpen ligger utrolig krøkkete til, bakovervendt i forkant bb side. Luke fra stikkøyen gav tilkomst, men der var så trangt at det bare så vidt var mulig å stikke hånden innimellom, og da å se noe samtidig var ikke lett, men det gikk da på et vis. Tenkte det var best å ta alt dette nå, siden båten skal brukes snart. Har opplevd en gang å måtte slepes til havn i nordavindskuling pga tette dieselfiltre, og vil ikke oppleve det igjen. Link to post
2556cb Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Merkelig! Denne lampeoljen er jo lettere,flyktigere og mere lettantennelig enn diesel. Tror jeg ville prøvd et annet merke f.eks. fra Biltema....bare for å ha prøvd. Prøvde lampeolje fra biltema i helgen med samme resultat, gikk fint så lenge det var diesel i slangen. Når lampeoljen kom var det stopp. Koblet til diesel igjen og startet på andre forsøket når dieselen har fylt opp slangen igjen. Skjønner ikke helt dette. Link to post
JohnS Svart 13.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2014 Nå er det gått en del tid siden overhalingen av Ardic'en i vinter, så kommer med en liten oppdatering. Den starter fremdeles omgående, og uten noe røyk selv ved godt nedtappede forbruksbatterier. Antar de siste skyldes jeg la opp ekstra 6mm2 kabler, både + og minus. Nå på denne årstid varmer den vannet kjapt opp til 90 grader, og kobler ut. Det eneste er at når den da starter opp igjen, slår den seg av etter få sekunder, før den starter opp en gang til etter en liten hvilepause. Antar det er en liten hikke i automatikken, men ikke noe problem. Kjører den på diesel, og ser ingen grunn til å bruke noe annet En annen sak er at defroster viften i systemet (også Ardic), er lite effektiv. Ved 90 grader vann burde der være rikelig varme å hente, men det blir for puslete. Hadde all luft derfra kun gått til vindus defroster, hadde den gjerne holdt til det, men til oppvarming av hele båten blir det for knapt. Vurderer å sette inn en Helios vifte i tillegg. Er litt begrenset med mulige plasseringer av en slik i min Nimbus 310 Coupè. Antar den ikke kan stå høyere enn motorens ekspansjonstank, så da ser det ut for at det må bli under nederste trappetrinn mot lugar framme. Kunne jo selvsagt montert inn en luftvarmer i tillegg, men synes det skulle være unødvendig å ha 2- diesel drevne systemer gående samtididig. Ardic'en er jo på 5kW og det burde holde, samt den er veldig grei å ha for å sikre varmtvann i springen til enhver tid. Link to post
Fantino Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Hvis vannet er så varmt så skal den defrosterviften kunne gi adskillig mer varmluft enn en vanlig diesel-luftvarmer. Mener dette "registeret" er oppgitt til over 10 kW på fullt og med korrekt vanntemp (80 grader?). Uansett vil du jo ha et tap i systemet, slik at hvis vannvarmeren gir 5kW så kan du kanskje få ut maksimalt 2-3 kW effekt fra defrosteren. Ville forsøkt å måle inn/ut-temperatur på defrosteren (utenpå slangene) når den har gått noen timer slik at temperaturene er stabile. Hvis det er stor forskjell er kanskje gjennomstrømning for liten, og hvis inntemperatur er for lav så er vel varmetapet i systemet for stort. Hvis den Helios-vifta også skal hente varme fra vannet så er jeg redd totalkapasiteten av produsert varme er for liten - totalen kan jo blir mer enn det vannvarmeren kan gi - minus tap i sirkulasjonssystemet. Selv har jeg en Webasto 3500 Airtop (tror jeg det heter). Den er vel på 3.5 kW, og varmer greit, men innvendig luftvolum er jo ikke allverden i min båt. Når det er kaldt ute så må den gå på fullt hele tida for å holde grei "stuetemperatur" inne. Husker at du fjernet en bypass-ventil under heloverhalingen. Kan det være at dette gjør at hele motorblokka må varmes opp før du får full effekt gjennom defroster og at dette tar svært lang tid, alternativt at sirkulasjonspumpa ikke evner å få til tilstrekkelig sirkulasjon slik at det ikke blir nok gjennomstrømming i defroster-register? Hvordan er effekt fra defroster når motoren går/er varm? . Link to post
Fantino Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Edit: ....totalen kan jo _ikke_ blir mer enn det vannvarmeren kan gi.... Link to post
hegra Svart 14.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2014 Effekten av varmeren beror også på hvordan vannet sirkulerer. Om defroster og bereder går i serie eller parallell. Defroster blir vel best om vannet går til defroster først og deretter til bereder (serie) og kanskje noe redusert om det går inn og ut av begge deler i paralell . Vet ikke hva som er standard på nimbus. Har heller ikke lest alle innleggene, så dette har sikkert JohnS allerede klarlagt. Link to post
JohnS Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2014 Faktisk ikke noen forskjell om defroster går for motor eller Ardic, like lite effektiv for begge deler, og vanntemperaturen er omtrent den samme. By pass ventilen satte jeg tilbake på plass igjen, men den gjør kun at motorens varmtvann ikke må gå gjennom Ardic varmeren. Varmtvannet fra Ardic går først til defroster, så bereder og så gjennom motor. (Altså i serie) Vartmtvann fra bereder er ikke noe problem, det blir hurtig oppvarmet uansett om det er fra Ardic, motor eller med el.kolbe. Skal prøve å måle temp før og etter defroster på vannslangene. Nokså irriterende dette, da jeg mener det burde være mulig å hente ut mye mer varme, og gjerne såpass at ikke varmeren hadde trengt å koble ut ved oppnådd 90 grader. Romtermostaten er jo bare en vits slik det er nå, den kobler ut defroster viften ved oppnådd romtemperatur, men det har hittil ikke skjedd noen gang. (første trinnet på viften er koblet til romtermostaten som er plassert framme i lugaren, men i tillegg er det 3-trinns bryter ved førerplass, hvor også samme første trinn finnes) Link to post
Bøljan Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Siden effekten er den samme fra motor eller vannvarmer så vil jeg tro at sirkulasjons hastigheten er for liten, og siden alt er koblet i serie så blir det jo endel motstand. Hva med å sette inn en sirkulasjonspumpe i tillegg for å øke hastigheten, monter den da midt i sløyfa. Link to post
Øya Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Leverte min Ardic hos I.M.S på fredag. Ble litt lei av å skru. :-) så nå er jeg spent på hva jeg får tilbake. Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Fantino Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Merkelig sak. Klarer ikke å forstå hvorfor defroster ikke varmer skikkelig, men likevel så blir varmtvannet varmet opp skikkelig. Kan det være at du ikke fikk alt skitten ut av defroster likevel? (Ref innlegg #59). Evt så kan det jo være mye varmetap i luftslangene hvis de er lange og uisolerte. Jeg ville uansett trodd at hvis defroster funker skikkelig og henter mye varme ut av vannet så burde aldri dieselvarmeren stoppe da returvannet burde bli godt avkjølt. Defrosteren skal jo klare å ta ut mye mer varme enn dieselvarmeren kan levere.. Om du går for å forbedre sirkulasjonen så kan du komme rimelig fra der her: http://www.aliexpress.com/w/wholesale-12v-circulation-pump.html Under ca 30 dollar og fri frakt så smyger du 200 kr grensa. Tar dog litt tid. Link to post
JohnS Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Takk for tipset om sirkulasjonspumper, der var mye snadder Tror ikke det er noe galt med sirkulasjonen, pumpen i Ardic'en pumpet jo som bare juling da jeg hadde den ute for testing. Problemet er nok at denne defroster vifte saken, ikke klarer å utnytte tilgjengelig varme. Mulig jeg ikke fikk ut all skitten, men da jeg blåste igjennom den etter rengjøring, var der ingen motstand å kjenne (i vannrørene altså). Vannet strømmer jo også fritt igjennom den, da både bereder og motor blir greit oppvarmet, og vannet går jo først gjennom denne defrosteren. Mulig der er noen fine kanaler inni som kan være tett? (Vet ikke hvordan den er oppbygget innvendig.) Testet varmeren i går kveld. Etter en lengre peridode med sol og varme her i Bergen, kom der endelig litt regn i går kveld. Temperaturen sank til 13 grader. Altså med kald motor,16 grader i kabinen, og 13 grader ute, tok det 1 time og 50 minutter fra start av Ardic, til den koblet ut på 90 grader.(Avlest på motor temp. instrument), defroster vifte stod på trinn 1, og da var kabin temp. gått opp til 18,6 grader. Den hadde da varmet opp motor, bereder og litt romtemperatur. Hadde ikke noe måleinstrument, men brant meg iallfall på fingrene ved å kjenne på vannslanger både inn og ut av Ardic. Der kommer mest luft ut av dysen ved førerplass, men den er ikke varmere enn at det går helt fint å holde hånden helt inntil uten å brenne seg. 4-uttak av defroster: 1-til denne ved bena, førerplass, 1-til frontvinduer, 1-til stikkkøye (normalt stengt) og 1-til bad og liggekabin framme. Siden denne siste må forsyne 2-kabiner via T-stykke, er det så og si ikke noe særlig merkbar hverken luftmengde eller varme som kommer ut. Disse 2 siste er ikke stengbare, og det er heller ikke den ved førerplass. Isolering av luftslangene ville nok hjulpet, men tapet fra dem er jo for så vidt inni samme båten det også. De ligger bak pentryet på SB side, så de er veldig utiljengelige, og det er en kviefull jobb. Mener uansett at der skulle kommet mer varmluft enn hva det gjør, selv uten ekstra isolering. Link to post
Bøljan Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Ja det er nok forskjell på defrostere, noen har bare en rørsløyfe med ribber og andre har et større nettverk av rørkanaler med mindre dimensjon men større dimensjon totalt sett. Sistnevnte er dyrere og mere effektive. Du har nok mange liter vann i ditt rør opplegg som skal varmes opp, defroster, bereder og så motor som i sum tar mye varme. At Ardic`n bruker nesten 2 timer på dette forteller vel bare at den fungerer som den skal. Jeg mener fortsatt at du har noe å hente på å øke sirkulasjons hastigheten med en tilleggspumpe midt i sløyfen din, det betyr jo høyere temp på retur vannet som da varmes fortere opp. Hadde vært interessant å vite forskjell på tur og retur temp på Ardic`n, er den større 20 gr. så er faktisk Ardic`n for liten til opplegget ditt. Redigert 19.Juni.2014 av Bøljan (see edit history) Link to post
Fantino Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Den testen mener jeg er veldig relevant. Så lenge dieselvarmeren stopper så må jo det skyldes at du ikke får tatt ut varme fra systemet. Slanger inn/ut av defroster er glovarme. Dersom defrosteren hadde klart å ta ut noe i nærheten av det den er oppgitt til å gi så skulle dieselvarmeren aldri stoppet slik jeg ser det, eller i alle fall startet igjen etter kort tid. (Vet ikke om sirkulasjonspumpa fortsetter å gå? Hvis ikke så vil den jo aldri få "vite" at vannet i VVB er blitt kaldere f.eks.) Uansett, fant 2 gamle tråder som trolig er relevante: https://baatplassen.no/i/topic/13427-ardic-defroster-kun-lunken-varmluft/ https://baatplassen.no/i/topic/61084-hva-er-normal-temperatur-paa-ardic-10kw-defroster/ Det ser ut som at en sannsynlig forklaring på dette er luftboble i systemet. Det er også en som har avslørt stort varmetap i luftslangene fra defroster, men dette mener jeg ikke kan være relevant i dette tilfellet så lenge en åpenbart ikke får tatt ut varme fra systemet slik at dieselvarmer stopper. Når det gjelder sirkulasjon så synes jeg fremdeles at det er merkelig at vannet i VVB blir veldig varmt, og det ville det vel ikke gjort hvis gjennomstrømning var lav slik at defroster kjølte ned vannet kraftig før det entrer VVB. Derfor synes jeg det høres sannsynlig ut at luftboble i defroster gjør at den ikke får tatt ut særlig varme, eller at den på tross av grundig rensing er delvis tilstoppet. Tror jeg ville grublet ut en god måte å få luftet systemet/defroster på som første tiltak. Hvis det ikke funker så må kanskje defrosteren dissekeres på nytt? Og så ville jeg tenkt på ekstra sirkulasjonspumpe hvis dieselvarmeren sin pumpe stopper når den slukker. Link to post
JohnS Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Denne luftboble teorien tror jeg litt på nå. Takk for informasjonen Fantino, du er flink å finne det som er relevant Luftenippel, som er på slangen etter Ardic, ligger i høyere nivå enn defroster viften, men kom til å tenke på at begge slangene (og rørene) inn/ut på defroster går nedenfra og opp. Siden det hevdes at luft ikke kan gå nedover i et rør, er det nok en mulighet for at der ligger en boble oppe i defrosteren, men ikke stor nok til å hindre sirkulasjonen. Siden defroster ligger bak bereder, er den ikke så god å komme til, men skal prøve å løsne den igjen, og se om det er mulig å tilte den til sides, så rørene kommer på topp for å få ut eventuell luft. Vedr. sirkulasjonspumpen som sitter i Ardic : Den går fremdeles etter at forbrenningen stopper ved oppnådd 90 grader, kjølevannet sirkulerer altså kontinuerlig, så lenge varmeapparatet er påslått og i drift. Link to post
JohnS Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Da har jeg tatt av defrosteren, tok den hjem og syrevasket den innvendig. Litt svart vann ble resultatet. Ikke noen merkbar motstand ved å blåse, eller kjøre vanntrykk gjennom den etterpå. (Ikke før heller for den saks skyld) Lagde til en luftenippel i høyeste punkt, og til dette brukte jeg en gammel sykkelventil, hvor jeg klippet av slangen, men lot en liten rund bit være igjen.Denne var ideell for formålet, da den har mutter, samt en såpass liten flens (med litt påvulket sykkelslange) at den kunne tres inn fra undersiden i hullet for det ene vannrøret. Den vesle ventilen sees foran på bildet. Her er ventilen påmontert. Tech 7 som tetningsstoff begge sider.: Satte siden en slange direkte på, og da ble det slik : Fortsettelse følger senere Link to post
JohnS Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Endedekslene i varmeveksleren er i et forholdsvis tynt plast materiale, og Ø7,5mm hull ble borret for ventilen. Vannkanalene består av 12 rør i aluminium e.l., antar en Ø6-8mm. Tror da at 6stk.er tur og 6stk.retur, antageligvis skilt med et midtskott på inngangsside. Om noen kan være tett, var det ikke mulig å få sjekket.(Prøvde å lyse gjennom, men plasten var for tett) Antar at det her var mulighet for luftlomme i øvre del, og da med vannpassasje kun i de nedre rørene, altså halvparten. Her et bilde etter montering i båten igjen: Den grå slangen til høyre er friskluft inn, og den til venstre er resirkulert luft. (Lagde et hull opp i pentry sokkel, og 2-smale ventiler i selve sokkelen.+ filterduk over stussen opp, så ikke eventuelt smuss skal havne ned i slangen) Koblet først på vannslangene, og lot apparatet helle litt ned til venstre, for å være sikker på å få ut all luften. Etter å ha fylt mer kjølevæske på motoren, startet den og luftet på slangen etter Ardic dieselvarmer, luftet jeg på defrosteren, og luft kom der ut den nye nippelen. Kjente straks at den gav bedre varme enn før . Ved å kjøre både motor og dieselvarmer, fikk jeg bortimot driftstemperatur på motor, og målte da 53,4 grader på varmluften, med en noe enkel målemetode riktignok: Motor temp. 80-90 grader : Stoppet motor og satte defroster på full blåsing, men klarte ikke tvinge ned motor temp. noe nevneverdig med Ardic dieselvarmer i gang. Kanskje ned til 80 grader, men er jo noe grov skala på temp. måleren. Lufttemp. gikk ned til 53 grader, men fikk den ikke lavere, selv med viften på fullt. Egentlig positivt, og mye bedre varme enn før, men også rart, da vannvarmer er på 4,7kW og defroster på 10kW. Effekt er effekt, så enten gir den ene mye mer enn den skal, eller den andre mindre. Kjente litt forskjell på vanntemp. inn/ut men ikke stor forskjell, så tror ikke det er noe galt med vannsirkulasjonen. Dette var en test på bare 10-15 minutter etter motor var stoppet, så skal prøve det ut nå i ferien, som begynner i dag Link to post
Fantino Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 (redigert) Nok engang er jeg imponert over pågangsmot, kreativitet og handlekraft. Det kan se ut som om installasjon av luftenippel på selve defrosteren burde være obligatorisk. Får håpe du får glede av varmeren i ferien! Redigert 4.Juli.2014 av Fantino (see edit history) Link to post
JohnS Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Får jo egentlig håpe varmeren blir unødvendig å bruke i ferien riktignok :-) Link to post
Fantino Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 (redigert) Definitivt, men som vestlending føler jeg nesten at vi har brukt opp penværskvoten for de neste åra med våren og forsommeren vi har hatt til nå. Gikk på ferie i dag jeg også og i morgen er det meldt vind og regn. Men det er jo uansett kjekt å kunne drøye sene kvelder med en liten lunk rundt beina! Redigert 4.Juli.2014 av Fantino (see edit history) Link to post
JohnS Svart 4.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2014 Da var sommerferien over (dvs. det var forrige helg), og den var hel fantastisk Ikke mye bruk for noe varmeapparet, bortsett fra 2-kvelder hvor utetemperaturen var nede i ca.16 grader. Klarte da lett å få innetemp. opp i rundt 24 grader, så jeg må si meg fornøyd så langt. Får se utover høsten når temperaturen synker om defrosteren klarer å gi tilstrekkelig varme, før jeg gjør noe mer med det. Link to post
Luka68 Svart 21.November.2014 Link til dette innlegget Svart 21.November.2014 Hei, har lest igjennom alt og er ett gammelt innlegg ser jeg, men er meget imponerende av og ikke gi opp. Men nå skal dere høre her. Har kjøpt meg en helt lik Ardic vannvarmer som er prøvekjørt lenge på husveggen i ett 200L fat. Den er på 6,3 kw og lurer nå på hvordan man legger opp slangene og 2 varmeveksler i en båt. Tenker på hvordan mann setter alt opp. Trenger den f.eks en trykk tank? Er det noen som sitter med ett tegning om hvordan det burde være. Hadde vært fint og hatt slik tegning før mann begynner.? På forhånd takk Link to post
I.M.S. Svart 22.November.2014 Link til dette innlegget Svart 22.November.2014 Send meg en e-post adresse så kan jeg sende opplysninger til deg. per@imssandefjord.no Link to post
Luka68 Svart 22.November.2014 Link til dette innlegget Svart 22.November.2014 Da gjør jeg det nå. Takker så mye. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn