Lars Sunde Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Trenger en viftemotor til en 091 modell evt en hel varmer der viftemotoren virker. Har kostet på den 3000 i deler og arbeid før vi fant ut at viftemotoren er gåen. Har noen en liggende? Nr 33 på tegningen. Ardic har ikke lenger deler. Link to post
JohnS Svart 8.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Er nå 4-år siden jeg startet denne tråden. Ardic'en starter fremdeles lett og går helt fint til den oppnår full temperatur, men da starter trøbbelet. Den slår seg da av, og starter igjen etter en stund, men går bare et lite øyeblikk, og med mye røyk. Den forsøker dette noen ganger, før den gir opp. Jeg må da som regel lufte, og det kommer da gjerne bare veldig varm damp ut av nippelen på slangen over apparatet. Virker som den slår seg ut på overtemperatur, og vannet vil ikke sirkulere. Det bare koker i Ardic'en Nå er forskjellen den at det i det siste par årene minker det mye på kjølevæsken, men har ikke funnet noen lekkasje noen steder. Har i siste sesong måttet fylle på ca. 10 liter totalt. (Ved ca. 50 driftstimer på motor) Lurer på om det kan være Ardic'en som lekker når den blir varm (til eksos), men kan jo like godt være i motorens varmeveksler (til sjøvann eller eksos), men synes der forsvinner mer vann når jeg har kjørt Ardic, enn bare gått for motor (Yanmar 4LH-STE) Noen som har vært bort lignende og har et godt tips? Begynner å bli lei hele greien. Vurderer å enten kjøpe ny Eber vannvarmer, eller en luftvarmer og beholde Ardic'en. Uansett selv om denne virker, blir det for liten varme om bord totalt sett. Hvis motor lekker kjølevann, må jo det uansett fikses Link to post
JohnS Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 (redigert) Etter omfattende feilsøking og testing har jeg nå funnet ut at det overhodet ikke er noe galt med Ardic'en. Kjørte den med åpent kar med vann, og den gikk som en klokke. Kuttet ut ved riktig temp. (ca.90 grader), og koblet inn igjen etter en stund.Sirkulasjon ca. 14 liter/min. Takk til IMS i Sandefjord som velvillig har tipset om hva som kunne være galt. Han mente det måtte være noe galt med kjølevæske sirkulasjonen, samt fikk meg til å fjerne by pass ventilen som Nimbus innmonterte i sin tid. Dette er jo en plastkule som flyter, og stenger løpet oppe i ventilen. Problemet er at når der dannes "steam" i Ardic grunnet for lite sirkulasjon, flyter ikke denne kulen, og det går i loop rundt i Ardic'en. Ellers viste det seg at der var en blokkering ved utløp topplokk Yanmar som hindret sirkulasjon. Er delvis utbedret, men skal ta en skikkelig systemrens til våren, når vi har fått vann i foreningen igjen. Har ellers i løpet av vinteren montert inn egen Eber 4kW defrostervifte inn på samme systemet, dette for å få bedre effekt på avdugging av frontvinduer. Den gamle 10kW med 4-løp hadde jo 6-dyser å forsyne, så det som kom opp til ruter var minimalt. Monterte i samme slengen en elektronisk by pass ventil (Kjøpt på Ebay), så jeg kan regulere temp. på dene nye defrosteren med en liten bryter (Kan være greit på varme sommerdager å fjerne dugg med kald luft). Så langt er jeg veldigg fornøyd med dette, får nå mere luft i dysene på det gamle systemet, og badet har fått egen slange med dyse samt egen slange til forkabin.(Før måtte de to dele på en slange). Har også isolert alle varmluftslanger fra register bak og fram til alle dyser, samt de fra den nye viften. Ble en stor jobb, da jeg måtte sage ut luker bak pentry for å komme til. Disse måtte jo også listes pent for ikke å forringe båten. Alt bak pentry har tidligere vært fullstendig utilgjengelig, noe som har irritert meg mye, men nå er det ganske enkelt å komme til. Bak der var det også god plass å montere den nye defroster viften. Monterte også inn ventiler for å kunne "by passe" motor. Tar for lang tid å få varme om morgenen når motor må varmes opp først. Ardic er jo på 4,7 kW og registre er på totalt 14kW (10 +4), så skal ikke bli problem med at varmeren starter og stopper for ofte. Redigert 28.Januar.2018 av JohnS (see edit history) Link to post
JohnS Svart 2.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2018 Plutselig en dag ville ikke Ardic'en starte. Kun sirkulasjonspumpe gikk, ellers helt livløs. Jeg fant ut at nok er nok, og i samråd med I.M.S kjøpte jeg en Eber Hydronic D5WSC og monterte inn istedet for. Den er da på 5kW, og ikke så mye større enn Ardic på 4,7kW, men veldig mye mindre fysisk og ikke minst lettere. Litt styr med kabling for Easy start displayet, som jeg da monterte oppunder tak ved førerplass, samt jeg monterte en knapp for fjernstart (minus signal) i lugar i baugen, samt en ved selve Hydronic,en. Plukket releet for styring av defroster viften fra Ardic, da kunne jeg benytte eksisterende kabling og plugger, da virker defroster både fra den gamle Ardic termostat i lugar, samt 3-trinns bryter ved førerplass. Hydronic'en startet faktisk på første forsøk , samt den virker å være mye mer effektiv . Går ned på lav effekt når 80 grader er nådd. Noe mere eksosstøy, så jeg kjøpte en rustfri potte på Ebay. Det hjalp. Mindre forbrenningsluft støy, men brukte likevel demperen jeg nettopp hadde innkjøpt for Ardic. Vannfilter med magnetsstav ble også innmontert (Etter en grundig systemrens og gjennomspyling). Filteret er nede til venstre på bildet (messing). Nå gjenstår bare å isolere eksosen.(Er større klaring til vannslanger enn det ser ut for på bildet) Takk til I.M.S Sandefjord for gode råd og hjelp Link to post
JohnS Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 Etter 2 år med Hydronic'en, kan jeg nevne at den funker 100% Aldri vært noen feilmeldinger eller tull med den, Nesten litt kjedelig, ikke noe å skrive om Link to post
finnstru Svart 7.April.2023 Link til dette innlegget Svart 7.April.2023 (redigert) Jeg har nå fått problemer med utslitte børster i vifte motoren i min ARDIC 091-DM, og kanskje litt slitt lager i toppen (625ZZ, RS-online har),.... så da er jeg trolig i ferd med å begyne på tilsvarende prosjekt her,..... "kan det repareres, så skal det repareres". .......... Jeg lever da enda i den tro at jeg kun trenger børsteholder i toppen av vifte motoren, børster, og lageret i toppen av vifte motoren, og att resten fortsatt har mange år igjen,......... (litt sot i kammer, men så ellers pent ut). ........ Men børster og børsteholder (eller motor) er ikke noe som lar seg kjøpe lengre ;-) ............ Akkurat passe varme på rett sted til rett tid kan kanskje gjøre det mulig og rette opp den litt sammensunkne ene børsteholderen (ja, jeg fikk ut børstene, men måtte presse dem litt ut), og selv om ingen selger 4x8mm børster så vil jeg anta jeg får tak i noen litt for store som kan files til. ......... Men enklest hadde kanskje vært en dele motor eller dele varmer om noen har. Redigert 7.April.2023 av finnstru mindre tvetydig (see edit history) Link to post
finnstru Svart 11.April.2023 Link til dette innlegget Svart 11.April.2023 ESPAR LTD i Storbritania hadde 1 renovert vifte motor igjen, til en stiv nok pris, og med pundet i høy kurs, så ble det i overkant dyrt, og da er momsen enda ikke betalt, men den ble nå bestilt, som en enkel og kjapp løsning. .... Så får renoveringsplanen for avbildet ligge på vent (potensiell framtidig reservedel). ........... Men da har jeg jo begynt på trolig samme løp som trådstarter ;-),....... så om noen har en 091-DM liggende som jeg kan kjøpe og bruke som donor framover, så ta gjerne kontakt. Skal jeg kjøpe deler fra ESPAR hver gang det er noe, så kommer jeg på sikt til å bruke like mye som en ny hadde kostet, så jeg trenger absolutt en og kunne ta deler fra, og da gjerne en med defekt vifte motor siden jeg nå har investert i en renovert enhet der. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn