Jump to content

Forskjellen på kystskippersertifikat og fritidsbåtsertifikat?


PaulS

Recommended Posts

Se på krav og studietid.

 

KYSTSKIPPER - DEKKSOFFISER D5

 

Sertifikatet gir rett til å føre yrkesbåter inntil 500 BT i Nord – og Østersjøfart.

 

For å få D5 sertifikat kreves det også ROC sertifikat>>

 

Det er i tillegg krav om sikkerhetskurs for sjøfolk på 50 timer eller 80 timer,
samt 40 timer medisinsk behandling.

 

FRITIDSSKIPPER (D5L)

 

Kurset fører frem til sertifikat som gir rett til å være fører av fritidsbåter inntil 24 meters lengde i stor kystfart *) og inneholder følgende hovedemner:

Endring av rettigheter - Fritidsbåtskippersertifikat (50 b.t)

 

• navigasjon
• navigasjonsinstrumenter
• sjøveisregler m/radarobservasjon og brovakthold
• skipslære
• sikkerhetsopplæring D5L (førstehjelp og redning/brannvern) **)
• teknologi/motorlære

som kreves for å føre et fritidsfartøy i stor kystfart (inntil 20 nautiske mil av grunnlinjen, pluss området mellom Lindesnes - Limfjordens vestmunning og Karlskrona - Svinemünde).

*) Dette sertifikatet gir også rettigheter til Fiskeskippersertifikat klasse C når krav til nødvendig fartstid og sikkerhetsopplæring er oppfylt.

http://www.sjofartsdir.no/Global/Sjofolk/Sertifikater%20for%20sjofolk/Maritim%20Sertifikatstruktur%20-%20dekksoffiserer.pdf

 

http://www.nmks.no/dokument/528-Brosjyre

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Grensen for D5L er nå båt med skroglengde inntil 24m (ikke 25). Det er ingen vektbegrensning.

Tar du et tillegg som inneholder hovedsakelig astronavigasjon (sekstant, solhøyde, almanakktabeller etc) og litt mer om meteorologi osv.

heter sertifikatet D5LA og gjelder world-wide.

 

Hvis du skal ha et internasjonalt bevis basert på Båtførerprøven, stiller du faglig langt svakere,

men kan få ICC world-wide inntil 15m skroglengde. Du må da også ta en praktisk prøve for dette, og det skilles mellom avlagt praktisk prøve for motorbåt eller seilbåt.

 

D5L(A) gir utvilsomt den beste kompetanse, så jeg er litt forundret over at man legger Båtførerprøven til grunn for utstedelse av ICC inntil 15m. Det er likevel strengere testing av båtførers praktiske ferdigheter enn for D5LA, som altså er et norsk kompetansebevis som gjelder internasjonalt inntil 24 m skroglengde, og uten å skille mellom bruk av seil eller motor. (Det jeg ikke vet, er om ICC world-wide utstedt kun for motorbåt, er greitt for bruk av en seilbåt kun for motor.)

 

Jeg anbefaler alle å gå D5L kurs da dette gir deg mer omfattende kunnskap enn det Båtførerprøven gir.

Det er jo ikke bare hva myndighetene krever, men den faktiske kunnskapen som er nyttig for deg på vannet, uansett båtlengde.

 

D5L kursene er ikke spesielt vanskelige å gjennomføre. Svært mye av det du lærer, foregår som praktiske navigasjonsøvelser og noe regelpugging, så er du i mål. Det er verdt innsatsen, og man treffer en mengde andre hyggelige båtfolk samtidig.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...