Blue Swan Startet 30.Desember.2013 Del på Facebook Startet 30.Desember.2013 Jeg har en 37 fot seilbåt som jeg skal ha vekk bunnstoffet, samt at jeg har noen blærer plastpest. Har noen av dere erfaring med noen firma som gjør dette samt pris og resultat? Evt blåse med andre medier? Setter pris på alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
baldrian Svart 30.Desember.2013 Del på Facebook Svart 30.Desember.2013 Fekk kalkblåst ein båt for nokre år sia med godt resultat.Det var brukt kalk,vatten og trukkluft.Dette var på Vestlandet,men eg huskar ikkje prisen og han som gjorde det er slutta med det.Båten min hadde plastpest.Uansett er det viktig å late båten få tørke ut etter blåsing. Sitér dette innlegget Link to post
Blue Swan Svart 3.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Hva med marmorblåsing? Ligger an til at det blir det på båten vår nå. Er det noe vi bør være oppmerksomme på med den metoden eller blir det tipp topp gitt at han som gjør jobben kan sine saker? Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Kjenner en som tørrisblåser i Trondheim. Prisen er ca 1000 kroner pr fot båt Så billig er det ikke Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 (redigert) Jeg ser dere nevner forskjellige slipemidler å blåse med, men en som gjorde jobben for meg sa at om man skal fjerne bunnstoff, primer, maling etc. mekanisk spiller det ingen rolle om det er sand, tørr-is, marmor eller kalk. Den mekaniske belastningen man må benytte for å fjerne overflatebehandlingen er den samme og bestemmes av hvor godt det sitter, ikke hva man blåser med. Jeg fikk for øvrig fjernet mitt bunnstoff/primer med en kombinasjon av kjemi og steam. Med kjemi blir den mekaniske belastningen langt mindre og gelcoat forblir 100%. Om man har pest er det like greit med mekanisk, men som i mitt tilfelle var det ikke pest og kjemi er da mest skånsomt. Laget en tråd om det her: https://baatplassen.no/i/topic/35303-fjerning-av-bunnstoff-med-kjemi/ Redigert 3.Januar.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
klossen Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 sjekk ut BLASTIT.NO de har flere løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Jeg fikk Sandblåst min båt under for 4 måneder siden Sanden som ble brukt var veldig fin bortimot som støv . Båten ble like fin under som da den var nystøpt . Altså ingen som helst skader og en overflate som såg ut som den var pusset med sandpapir som igjen gav meget god heft til Primer og bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 (redigert) Dette er bare synsing fra min side, men jeg tror det spiller rolle hva slags medie som brukes. Man ønsker vel helst å benytte et medie som er kraftig nok til at det fjerner det som skal fjernes, men som sliter minst mulig på det man ikke ønsker å fjerne. Reductio-ad-absurdum, jeg vil påstå at vinkelsliper kanskje er det som er mest effektivt for fjerning av bunnstoff - men det er dessverre også meget effektivt på å fjerne alt som ligger under bunnstoffet, og kan derfor ikke anbefales dersom man ønsker å ta vare på båten :-) Hvis jeg har forstått det riktig, så er tørrisblåsing mest skånsomt dersom man vil fjerne bunnstoff men bevare alt som er under. Kalk og andre medier vil nærmest nødvendigvis ta med seg litt gelcoat - det er viktig at den som utfører jobben er erfaren og ikke blåser mer enn akkurat nødvendig. I dette spesifikke tilfellet er det vel uansett nødvendig å jobbe seg helt ned til glassfiberen, da er vel et kraftigere medie å foretrekke. Korriger meg gjerne dersom jeg tar feil. Båtwiki-artikkelen fjerning av bunnstoff bør korrigeres dersom jeg tar feil ;-) Redigert 4.Januar.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.