Jump to content

Hygrometer viser bare 25%, kan treverk sprekke?

På tur

Recommended Posts

Her hjemme, hvor det fyres elektrisk, er det 11 % fuktighet nå. Ingen klager over det, verken folk eller treverk :smiley: Og ingen feil med det hygrometeret siden det er kalibrert... En annen sak er at de litt eldre, analoge hygrometrene kan vise litt i hytt og pine. En eldre sak jeg har på hytta burde vise 100 % emballert i et fuktig håndkle, men det står dønn fast på 40 %.

Vil du måle relativ fuktighet nøyaktig, finner du frem et godt gammeldags kvikksølvtermometer (eller dersom du ikke har det, et sprittermometer).

Først leser du av temperaturen og noterer den. Så fester du et tynt tøystykke, litt gasbind fra medisinskrinet er ypperlig, rundt kvikksølv/sprit beholderen.

Ta så termometeret i hånden og veiv rundt med det (eller la en vifte uten varme blåse på det). Da vil du se at det viser lavere og lavere temperatur.

Når det ikke synker mer, leser du av temperaturen. Så går du inn i diagrammet under for tørt og vått termometer, og i krysningspunktet finner du

korrekt relativ fuktighet. Dette er slik meteorologene gjør det.

bilde

Lars H.

:newyearsign::fireworks1:

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

At hygrometeret er et hårhygrometer, betinger ikke umiddelbart at det viser korrekt. Mitt hårhygrometer som ble kjøpt hos en optiker/urmaker og er av topp kvalitet, viser ganske korrekt over 70%, men på det tørreste området viser det opp til 10% for lite. Men kanskje det kan komme av håret ikke er "nyvasket"? Det har nok satt sg litt av hvert på håret, kjære fra røyking feks. Det er tross alt 45 år gammelt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mitt Jula-hygrometer viste negativ luftfuktighet etter at jeg la den inn i en pose med silica-gel ...

Dersom det er kuldegrader ute og varme påskrudd inne i båten kan det vel fort være at lufta blir såpass tørr. Nå synser jeg mest, men jeg tror ikke faren for uttørring av treverk er særlig høy i lav temperatur, tross alt er det svært begrenset hvor mye fukt lufta kan holde på.

Edited by tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Og mitt Jula-hygrometer (med viser, ikke digitalt) viser feks. 20% når fuktigheten er 35%! Nå ligger det pakket inn i en fuktig klut og kommer ikke over 87%. Et digitalt fra CO viser ingenting dersom ikke fuktigheten er over 60%. Da viser det om jeg husker rett 20 - 25%. Og innpakket i fuktig klut viser det 85%. Innpakket slik, skal alle typer vise 100%. Men når det gjelder Jula og CO, får en vel hva en betaler for.

Vel en må kalibrere hygrometeret når man får det i heimen, iallefall et analogt.. Nintendo hygrometer fra BT, CO og Jula er nok mest egnet til lek med tall..

Det jeg har pakkes inn i ett vått håndkle eller lignende, og justeres manuelt til 100% i henhold til en vedlagt prosedyre som er detaljert.. Selv regner jeg med etter dette har en feilmargin på +/- 15% i det normale måleområdet..

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Måske lidt på siden af trådens emne men alligevel:

Jeg har ingen varme i båden, der står på land. Udetempen er på cirka 5-8 grader konstant og jeg har lukket alle udluftninger i båden. Hygrometret i båden står på 70 procent og jeg har derfor sat et par fugtslugere ind, men efter tre uger i båden er de stadig knastørre. Ikke en dråbe vand ligger under poserne.

Kan nogen forklare dette? Burde der ikke være vand i luften, eller er temperaturen for lav til at fugtslugerne virker?

Nei, man han sier at det er 70% luftfugtighet som er målt med et instrument. Om en avfukter ikke drar til seg fuktighet er det under 50%. Altså kan det være at instrumentet viser feil.

Treverk sprekker når det tørkes ujevnt, eller om trevirket er låst i en posisjon, og denne fastlåsteposisjon hindrer treets naturlige bevegelse gitt av tørking/Svellingen. Det er støre sjans for tørkesprekker ved lave temperaturer, enn ved høye temperaturer. Ligninet som binder cellulosefibrene sammen, blir mere plastisk ved høye tempraturer.

Om du ønsker å gå dypere inn i problematikken så er det mye god informasjon på:

www.torkeklubben.no og på www.treteknisk.no

Aileen ll