Jump to content

Sjøkart ++ fra kartverket i google maps


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Satt og lekte med tilleggsprogrammer i google chrome og fant "map replace" i nettmarkedet til chrome.

 

Vha den kan jeg selv velge hvilke type kart som skal vises i google maps. Det være seg sjøkart fra kartverket, eller de vanlige papir/landkartene, flyfoto og en haug andre.

 

Vha "map replace" kan en bytte kartene på hvilken som helst karttjeneste på nett. Så om en nå finner en nettjeneste med muligheter til å legge opp ruter osv så kan dette bli et greit planleggingsverktøy.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Spennende! Får du lastet opp f.eks gule siders eller eniros sjøkart i google maps på denne måten?

 

Fra kartverket, samme som du får opp når du tar opp sjøkart der. Er vel det samme som papirkartene?

 

Når jeg sammenligner direkte med gulesiders kart så er de identiske men gule sider sine ser digitaliserte ut.

 

Liker også godt landkartet, det er det samme som en får i gislink, med tomtegrenser, tomtenummer osv.

 

Her er "menyen" jeg kan velge i:

 

Aktiver Map Replace

Aktiver Map Replace på alle nettsider

OpenStreetMap

Kartdata levert av MapQuest bilde

StandardCycleSea mapTransportMapQuest OpenHumanitarianWatercolor

Kartverket

Kartdata levert av Statkart

LandSjøkartEnkelGråtoneEuropaPapirkark - Norge 1:50000

Finn.no

Kartdata levert av Finn.no.

StandardFlyfoto

----------------

 

Skulle gjerne hatt et verktøy til å legge opp ruter med og måle avstand, som på gulesider.

 

Og kunne en hente inn gps data og lagre så ville det vært fullendt :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Artikkelen avslører da at man kan lagre kartene vha google map maker på PC.

 

Spørsmålet til dere som sitter med iOS. Kan dere kjøre google chrome med map replace og lagre sjøkartene på samme måte som dere lagrer vanlige google maps for offline bruk?

En test til. Om noen av dere har Chrome og har installert Map replace samt valgt sjøkart i menyen. Får dere opp sjøkart i Google maps hvor jeg har tegnet inn et par linjer om dere klikker denne linken?

 

https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zGawaARJYJlE.kSrZ8dGtMnAI

Link to post
Share on other sites

Hei

Denne forklaringen får jeg:

 

Unable to access a map someone shared with you

If you're unable to access a map that you could open before, or if you can't access the map that was shared with you, there are a couple of possibilities.

  • The map owner hasn't granted access to your account.
  • You were removed from the list of people with access.
  • The owner of the map deleted it.

If you have the link to the map or a sharing email, you can request access to it. Visit the URL, then click the Request access link on the page that says you don't have access.

If you think that you're receiving this message in error, here are some things you can try:

  • Make sure you are signed in to the correct Google Account — one of your accounts might have access, and another might not.
  • Contact the person who invited you to confirm that you have access and that you're visiting the correct URL.
  • If you're only able to view a map, but not edit it, you can ask the owner if you've been added as a viewer, commenter or editor.
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror du kan trykke en eller annen knapp/lenke så går du tilbake til gammel versjon. Jeg kjører den oppdaterte men i "lite" modus, og da virker det.

 

Åpnet for deling av linken til to brukere her på BP, så dere kan jo se om det virker nå.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kjekt. Da kan en dele sjøkartkart, legge til punkter osv. Tipper "kartet mitt" endrer seg om du redigerer der. Så en kan i praksis dele kart og legge inn diverse punkter. Kan vel antagelig importere-eksportere punkter fra google earth også da tenker jeg. Er jo noen som har jobbet med å legge inn uthavner, dieselpumper osv. Med litt tenking så kan dette brukes til noe nyttig.

 

Bruker du chrome med karttillegget når du åpnet linken? Om ikke, hva brukte du da?


Jeg skal sjekke senere i dag om det virker på androide.


Pinkvin det kan vi ikke. Er ikke støttet i det hele tatt på iOS.

 

Om jeg ikke husker feil så gjorde Apple noen aktive tiltak for at google map ikke skulle virke på iOS tidligere. Ikke umulig at Apple har stengt for noen muligheter (er det lov?).

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ny link. "Alle med link har tilgang, krever ingen pålogging". Da kan jo folk prøve og se hva som virker.

 

https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zGawaARJYJlE.kSrZ8dGtMnAI

 

Knut: Så ikke noen nye streker


----------------------

 

Om du bruker nettstedet http://uthavner.batmagasinet.no/ostfold/tordenskjoldbukta/ for å se på uthavner så byttes kartene automatisk om til sjøkart :-) Kjekt.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil så gjorde Apple noen aktive tiltak for at google map ikke skulle virke på iOS tidligere. Ikke umulig at Apple har stengt for noen muligheter (er det lov?).

 

Vrøvl. Det gjorde de selvsagt ikke.

De byttet ut Google Maps med sitt eget i bundle som følger IOS.

Google Maps kan lastes ned fra Appstore.

Link to post
Share on other sites

 

Om jeg ikke husker feil så gjorde Apple noen aktive tiltak for at google map ikke skulle virke på iOS tidligere. Ikke umulig at Apple har stengt for noen muligheter (er det lov?).

 

 

 

Vrøvl. Det gjorde de selvsagt ikke.

De byttet ut Google Maps med sitt eget i bundle som følger IOS.

Google Maps kan lastes ned fra Appstore.

Helt vrøvl var det vel ikke? Mener å huske at det tok noen måneder fra iOS 6 kom til Apple godkjente Google Maps-versjonen som kjørte på iOS 6.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Vrøvl. Det gjorde de selvsagt ikke.

De byttet ut Google Maps med sitt eget i bundle som følger IOS.

Google Maps kan lastes ned fra Appstore.

 

Hissig fanboy? Om jeg googler "slik får du google maps på iphone" så får jeg 50 000 norske treff, det er da litt syns jeg. Her står noe beskrevet hvordan man må lure sin iPhone til å bruke google maps:

 

http://www.aftenposten.no/digital/Slik-lurer-du-din-iPhone-til-a-glemme-Apple-kartet-6998070.html#.UsWHvXnuJMk

 

Så helt enkelt har det jo ikke vært. Og beklager om jeg husket så feil, men helt feil var det åpenbart ikke.

--------------

 

Men siden alt er i orden, virker google chrome med tillegg på iOS så er jo det fint.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...