Jump to content

Tips til rigging av trimaran kajakk

Kimsdal

Recommended Posts

Har en kajakk eg har planer om å bygge om til en trimaran seil kajakk

Og lurer litt på om det ville gått å montert en mast fra en bb11. Eventuelt laget en selv. Lurer på dette siden eg har noen seil fra en bb11 liggende i kjelleren.

Eller ville dette blitt litt for ambisiøst?

Av de kajakk trimaranene eg finner på nett så bruker di fleste seil fra seilbrett.

Da jeg var guttunge så fikk vi en gammel seilkajakk. Den ble bygget om til seilkano. Vi mikket til et spriseil. Masten og spristaken var av gran. Den gikk så fort at hekkbølgen kom krypende over hekket og ned i kajakken.

Når det gjelder vindsurfseil så koster en god del vist ikke en er heldig å få tak i ett billig brukt.

Ellers så er det jo en god ide og kanskje litt lettere en å måtte lage seg en ny rigg.

kite har eg ikke peiling på det tørr eg ikk prøve meg på en gang :)

Huldra: det hørtes artigt ut. Er jo ingen problem om hekkbølgen kommer over på kajakken den er jo så å si vantett. Bremser kanskje litt på farten men.

Skjer det med min så får eg vell bare sette på noen foiler:):):):)

Det var ikke en kajakk lenger, den var bygget om til kano. Vi var syv/åtte gutter som var sammen om prosjektet. Alle skulle ha plass. Dessuten var kajakkdekket råttent.

Dessuten måtte en av oss sitte helt akter, vi hadde ikke ror, men styreåre. Hvorom alt, den gikk noe helt vanvittig fort. Faderen til en av kompisene sponset seilet som egentlig kom fra en seilsjekte.

Edited by Hulda (see edit history)

Hei,

jeg er litt usikker på hvordan en sånn trimarankajakk ser ut, men det jeg har erfaring med er å montere mast og seil i ulike båter. Igjen så er alt avhengig av hva du vil: Vil du gå for max speed, og akseptere fare for å gå ned, så høres BB11 utsyret kult ut. Hvis du vil slippe billig unna på tur, så ville jeg gått for en lav mast. Jo mer "høy" vind du fanger, jo mer vil den bikke båten, derfor lav mast. Sammen med en kamerat har jeg prøvd litt, det er ikke vanselig med sånn billig grønn presenning som du syr til den fasongen du vil ha. Kanskje kan du bruke fokka fra BBén som seil hvis du går for en luggerrigg.

Fortell litt mer om planer og risikovilje, så blir det enklere å kommentere.

Seilbåt til turer har eg fra før så tanken var ett leketøy som eg kan leke meg med på fjorden

http://m.youtube.com/watch?v=JTYSleXDAgI her er noe lignende som det eg har planer om.

Tanken er å lage masten i tre i første omgang sette på et mastespor og feste seilet i den.

Så lurer eg på om eg kan modifisere di seilene eg har så eg kan slippe å bruke bom?

Ser att noen av di kajakkene som er utstyrt med seil ikke har bom.

Men dette er vell en annen type seil.