Jump to content

Hvor på Hvaler ligger "fredagshølet"

Rakkstingen

Recommended Posts

.... hva med Google først?

Hvis man ikke ønsker å komme i gang med noe hyggelig konversasjon da kan man også kjøpe seg et bok,

eller lese avis, eller legge seg i sengen, eller se ut vinduet, eller på tv, eller google, eller la være å gjøre noe i det hele tatt.

I så fall kan man t.o.m. la være å kommentere andre, som nettopp kommer på forumet for å få en hyggelig opplevelse med andre.

:newyearsign:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

I tidligere tider tilbrakte vi mange overnattinger i Fredagshølet og Papperhavn. Flotte steder som du burde besøke. Dog, mine minner skriver seg fra 30 år tilbake i tid. Jeg vet ikke om man fremdeles kan bunkre diesel, om landhandleren fremdeles holder det gående etc. Men skaffer du deg en oppdatert havneoversikt, så finner du sikkert informasjon der. Og, ikke bry deg om Plutonium. Vi som har vært en tid på baatplassen.no har vent oss til han.

Guest Avmønstret#

Papperhavn var dødt i sommer. Kun en butikk/kiosk med elendig utvalg som var åpen.

Men fredagshølet er en fin plass å ligge. Ligger du nord i hølet så kan en gå over odden til en fin, men ørliten sandstrand. Mao er det ikke noen strender i området (som jeg har oppdaget). Litt dumt for ungene.

Er grunnen merket nå eller er det som det var???

Var der en gang på 80 tallet så en masse mesker satt på land. Vi fortøyde og gikk på land for å hilse på, da vi kom opp til gjengen spurte en har du hvert her før?
Svarte nei, svaret jeg fikk var offer gikk du ikke på da.
Mens vi snakket kom det en som gikk på, og da klappet alle.
Underholdningen var om hvem som vant veddemålet, om hvor mange som traff skjæret den helgen.
Det ble med den ene for jeg rodde ut og la ut en kanne. Ble ikke poppolær nei.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Aldri vært der, men hvis det var underholdningen så ønsker jeg dem ett båtløst liv! Iallefall masse skader og dyrt båthold!

Roger-jo støtter avgjørelsen din.

Fattet ikke underholdningsverdien i å se andres ulykke?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Guest Avmønstret#

Gikk 1-2 båter på når jeg lå der en liten uke i sommer. Men det er da merket i kartet syns jeg å huske, hadde aldri vært der før selv og skjønte at jeg måtte holde godt til styrbord på vei inn.

------------

Edit. Ser at papirkartet er ubrukelig der, som så mange andre plasser. Enirokartene er hakket bedre, men ikke gode nok. Har sikkert brukt Enirokart når jeg gikk inn og rett og slett lagt meg sånn ca midt i. En skal gå ganske nært land for å gå på egentlig, men kanskje ikke så nært at en skulle tro at det var en grunne der.

Edited by Avmønstret# (see edit history)

Har hørt om "fredagshølet" og at dette er en grei plass å tillbringe helgen, men er ikke sikker på hvor jeg finner denne plassen.....

Fredagshølet.. Det er den den plassen vi venter hele uka på å komme til,og da når freddan kommer så er det en helt grei plass å tilbringe helgen :lol:

(beklager,men denne måtte komme)

Godt nyttår :fireworks2::fireworks1::fireworks3::newyearcheers:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Det er et kjempefint bade/stupe/hoppefjell i Fredagshøllet. Før jeg var der første gang hadde jeg ikke hoppet fra høyere enn 5 meteren. Det fine med med dette fjellet er at en kan ta litt og litt av gangen fra 1 meter og til toppen. Tåler du den - så tåler du den også. Og vips så spretter en ut fra toppen som er mellom 10 og 11 meter et sted. Herlig

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Lå her noen dager i sommer, traff "Pinkvin" og hans hyggelige venner! Ble en tur ut og hjelpe en kar på grunnen! Fint på det nevnte badefjellet, men måtte visst være forsiktig med å hoppe i nærheten av trappa, skulle visstnok ligge en svær gammel båtmotor nedi der! Vårt første, men helt sikkert ikke siste besøk her!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Guest Avmønstret#

Lå her noen dager i sommer, traff "Pinkvin" og hans hyggelige venner! Ble en tur ut og hjelpe en kar på grunnen! Fint på det nevnte badefjellet, men måtte visst være forsiktig med å hoppe i nærheten av trappa, skulle visstnok ligge en svær gammel båtmotor nedi der! Vårt første, men helt sikkert ikke siste besøk her!

Takk det samme :-) Ble liggende værfast i stiv kuling, gikk tom for snus fikk byttet i øl, og fikk nytappet og isklad og hjemmebrygget halvliter fra nabobåten, masse unger som lekte i sammen, tilrettelagt for grilling, søppeltømming, utedo og egentlig alt som gjør det til en god og fin plass.

Hei.

Går man tryggest inn til Fredagshølet i det smale sundet fra SV?

Ser litt rotete og umerket ut inn fra NV...

Har vært lite i Hvalerområdet i voksen alder, men fikk lyst til å ta en tur innom Fredagshølet og Papperhavn til sommeren :-)

bilde

Mvh. SAP

Den er helt grei den ruta du har lagt opp der. Men bare pass på at den tidligere nevnte grunnen ligger omtrent på høyre side av T en i 0,5 MT merkingen over enden på ruta di.

"Sistemann tar med flagget"

Takk. Jeg så den på satelittbildet tidligere.

Sjøkartene tegner ikke det riktige bildet i forhold til virkeligheten her synes jeg, men slik er det jo endel steder.

Har ofte brukt satelittbilder på trange steder utenfor "allfarvei". Veldig kjekt :-)

Mvh. SAP

Dette var jammen informasjoner jeg kan leve med....Tusen takk til alle innleggene. Blir nok en tur dit til sommer`n, og etter alle tipsene her, så bør jeg vel klare å la være å gå på håper jeg. Og det som roger-jo skriver om å klappe i henda når en går på, er jo rett å slett extremt usportslig. Ferdes han på sjøen, kommer han før eller siden, til å komme i samme situasjonen...GARANTERT....

Må innrømme at jeg ikke tør å bruke båtsportkart når jeg skal inn i bukter osv.

Det er jeg veldig enig i. I de fleste tilfellene er et zoomet bilde i plotteren i kombinasjon med god utkikk det beste i trange farvann. Papirkart er fint for det store bildet, ikke minst for gjester å se på. Ellers er jeg også enig med sap_2000 i at sattelittbilder er til god hjelp når man skal planlegge. Ofte ser man grunnene veldig godt på bildene, så får man heller skaffe seg detaljkunnskap om den aktuelle grunnen på annen måte. En grunne er så mangt. Stor forskjell på dyptgående fra båt til båt.