Jump to content

Hvor på Hvaler ligger "fredagshølet"

Rakkstingen

Recommended Posts

Dette var jammen informasjoner jeg kan leve med....Tusen takk til alle innleggene. Blir nok en tur dit til sommer`n, og etter alle tipsene her, så bør jeg vel klare å la være å gå på håper jeg. Og det som roger-jo skriver om å klappe i henda når en går på, er jo rett å slett extremt usportslig. Ferdes han på sjøen, kommer han før eller siden, til å komme i samme situasjonen...GARANTERT....

Hoppas det inte sker samma för Dig som skedde för oss i juli 2005. Vi kommer sakta i 2 knop in i fredagshölet för att finna oss en god natthamn.

Ganska mycket båtar men vi finner en plats ca 20m från närmaste båt. När vi skall släppa draggen får vi besked om att platsen är reserverad för 3 båtar som kommer om en timma.

Vi är gäst i ett annat land så jag vill inte förstöra den fina kvällen. Vi letar vidare och ingen är intrsserad av att hjälpa till utan snarare tvärt om.

Vi ger upp Fredagshölet och går till Utgårdskilen där vi bra emottagna och finner en bra plats.

Detta är enda gången av alla vi inte varit välkomna i någon Norsk uthamn.

Sedan dess har vi undvikit Fredagshölet men det är kanske dags att prova igen för platsen var riktigt fin

Guest Avmønstret#

Jeg kom for første gang til Fredagshølet sist sommer, gikk helt nord i bukta og la meg inn mot en "liten flokk" med snekker med folk som jeg forstod kjente hverandre fra før. Litt etter kom det en hyggelig kar/snekk med en unge til.

Var alene med to unger og så at det yret med unger på berget ved båtene så derfor la jeg mer der. Veldig trivelige og imøtekommende folk hele gjengen.

----------

Så at det lå noen "klynger" med mer eldre folk som kanskje var mer i partymodus her og der.

Men uansett, en må jo ikke ligge midt i hølet. Det er mange knallfine longsideplasser mellom hølet og Papperhavn.

Lå også en natt i Papperhavn og gikk en tur på land der. Grei plass men ikke noe mer.

------------

Ang fly/sattelittbilder så brukte jeg eniro sine flybilder (gulesider) i Locus og la inn punkter i kartet. Bildene er tatt på sommeren og en ser hvor båtene ligger longside, feks i fredagshølet/Papperhavn. Siden jeg ikke hadde vært der før la jeg punkt på alle longsideplasser jeg så før jeg gikk inn. Fungerte perfekt :-) Bare bytter mellom kart/bilde med en knapp som man legger oppe som sidemeny, "svitsj" :-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

När vi skall släppa draggen får vi besked om att platsen är reserverad för 3 båtar som kommer om en timma.

Jeg har ingen erfaring med store båter/overnattingsbåter så jeg spør for å lære: Er dette akseptert som god takt og tone (altså det å "holde av" en ankringsplasd)?

@Svensk: Vil ikke banne, men fy f... for en kjip og bedriten holdning fra mine (våre) landsmenn. Sånt som det der er så utrivelig. Vet ikke hva det kommer av, men synes det er spesielt viktig å vise gjestfrihet overfor utlendinger. Kanskje en kan håpe på å bli tatt i mot like hyggelig når man selv er i et fremmed land.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

@Svensk: Vil ikke banne, men fy f... for en kjip og bedriten holdning fra mine (våre) landsmenn. Sånt som det der er så utrivelig. Vet ikke hva det kommer av, men synes det er spesielt viktig å vise gjestfrihet overfor utlendinger. Kanskje en kan håpe på å bli tatt i mot like hyggelig når man selv er i et fremmed land.

Detta var enda gången för vår del.

Det finns många fler av denna sort i Sverige än i Norge men här är vi betydligt tuffare när vi inte är gäster i ett annat land och talar direkt om vad som gäller.

Annars har vi blivit mycket bra bemötta i Norge och fått många Norska vänner vi träffar varje år.

De flesta vi möter tycker det är trevligt att Svenskar kommer till Norge på båtsemester.

Ja dere er velkomne til Norge. Alltid hyggelig å treffe svensker i den norske skjærgården :thumbsup:

Spesielt de med langt, lyst hår og minimalistisk bikini... Spøk til side; synes det er viktig at alle forsøker å hjelpe hverandre på sjøen. Ta imot tampen fra han som legger til. Føler seg faktisk mye bedre selv, uansett om noen takker for hjelpen.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Det går like greit å gå inn fra NV.

bilde

Går ofte ruten fra NV selv, men da må man være oppmerksom på en Umerket grunne som ligger SV for det lille skjæret over waypoint 1 i den blå ruten. Holder man styrbord eller mitt i løpet går det greit, men kom ikke for nær skjæret.. Ser den vel til venstre bildet tidligere i tråden.

Redigert av Kasina (see edit history)

"Sistemann tar med flagget"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...