Jump to content

Tennfjord Rattpumpe som må matast etter til styrbord.

baldrian

Recommended Posts

• 1 år senere...

Her fikk eg treff på søk med samme problem ! :-) styringa mi er så sløv nå at det rett og slett er kjedelig å kjøre.

Men finnes det ikkje deler å få til tenfjord ? Noen som er i besittelse av sprengskisser av slike styrepumper ? :-)

Hva må eg se etter for å vite at pumpa "passer" dersom eg må bytte, er det forskjellig styrke på de ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Tenfjord ble i sin tid solgt til Rolls Royce Marine, og det blir sagt at:

Rolls Royce Marine i Brattvåg v/Andreas Ytrelid skal ha en del pakningssett til diverse Tenfjord Styremaskiner. Både til pumpene og til sylindere.

Han treffes på direkte nr 70 20 88 05, eller via sentralbordet 815 20 070.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

• 2 måneder senere...

Her fikk jeg også treff på søk... Jeg må også mate konstant (mot babord). Har hatt dette "irritasjonsmomentet" så lenge jeg kan huske. Jeg har rattpumpe fra Ulstein Tenfjord type H28 med JR1.10 sylinder.
Første gang jeg prøvde å gjøre noe med det skiftet jeg først pakninger i sylinderen, så noen pakninger i pumpen, men uten tegn til bedring. Fikk så beskjed av Tenfjord/Rolls Royce at rattpumpen min nok var for liten. Den burde heller vært en H30 eller H58. 

Senere ble jeg ved en tilfeldighet gjort oppmerksom på at styrefinnen like over propellen på hekkagregatet (VP DP290) kunne justeres litt, hvilket faktisk gav god effekt, men jeg ser meg fortsatt om etter en større pumpe. 

For min del så vart det "ny båt" å montere større pumpe og sylinder.

Aldeles fantastisk. Tenker tilbake på forrige båt som også var litt slik, slitsomt å kjøre i litt sjø. Sikkert mange som har dårlige pumper. Alle små tanker om forbedring eg har hatt for å øke kursstabilitet, feks større ror, lage step på skroget, bæring under plattform...

Og så var det så enkelt. Rett og slett ny båt. På stille sjø går båten akkurat der eg har stilt inn roret i mange minutter. Kan rulle røyk og finne kaffi og nyte turen. Behovet for ønsket om autopilot er nesten vekke.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 8 år senere...

Hei! Jeg har en Tenfjord styrepumpe med identifikasjon 35734. Problemet er simmeringen som skal tette rundt ratt akslingen. Den faller ut når jeg fyller olje på, den står ikke imot trykket. Jeg lurer på om den er ment å tåle trykket alene, eller om den må sikres på annen måte? Takknemlig for svar. Hilsen, Jegvan Kaarbø, telefon 911 48 103

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...