Jump to content

Grimsøy 21, motor defekt. Hva koster en 'ny'?


ivklu

Recommended Posts

Det kommer jo ann på hvilke prisleie du ha sett for deg.Hvilke motor sitter i Grimsøyen i dag? Hvor stor/god plass er det under motorkassa.

Skal det være en motor med saltvannskjøling eller ferskvannskjøling? Har du tenkt minst mulig ombygging i forhold til slik det er i dag.

 

Det ligg en del både nye og brukte motorer på finn: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45752023 - http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45751105 - http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45838791

- http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45797165 - http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45812433

 

Et tips er å lese seg litt opp på tekniske ting rundt det med båt. Se feks dieselopplegget (lufting av dieselmotor), litt rundt el-anlegget, aksel og propellanlegg (akseloppretting ved motorbytte) , etc :smiley:

Link to post

Det enkleste er å finne en pent brukt tilsvarende som står i nå via en forhandler.

De har ofte stående motorer på verkstedet som er overhalt eller sjekket.

Å skifte til annen type motor medfører ofte arbeid og utgifter med omarbeiding av fundament i forhold til hylse, kanskje ny eksosslange med skroggjennomføring, lyddemper, propell, sjøvannsinntak, manøverkabler, instrumentbord med kabler, omarbeide dieseltilførsel for å nevne noe.

 

Mitt råd er å finne den nøyaktige betegnelsen på den som står i nå inkl. geartype og utveksling. Muligens gearet fortsatt kan brukes?

Googlet forhandlere som er i akseptabel henteavstand og begynt å ringe rundt..Selvfølgelig og sjekket finn.no. Husk bare å få med deg en fagmann til å vurdere en slik før du handler.

Link to post

Hei,

Jeg kjøpte ny motor til min 23" i sommer, TME 3 sylindra på 27 Hk. Etter 50 timer - som var det jeg rakk - ser alt Ok ut. Den koster ca 40´pluss at jeg måtte ha ny aksling og propell til ca 15´. Men nå er jeg ei kløne så jeg måtte ha folk til å installere så sluttregninga mi ble 90". Det er ca det samme som Yanmar skal ha for en motor av tilsvarende størrelse, - bare for motoren.

Link to post

vanskelige greier slike valg.... jeg kjøpte td-power 3cyl 20hk (tdme 320) som jeg såvidt har beg å montere i snekka i disse dager. god pris på disse kina motorene i fra telemark trading. den er testkjørt 20min på fabrikken,og omtrent det samme i garasjen hjemme hos meg. gikk mykt og fint syns jeg,men er jo vandt med 1cyl sabb....jeg leita etter motor forholdsvis lenge siden jeg viste at sabben ikke var en komfortabel nok motor for oss i lengden. jeg ble rettogslett overrasket over hva brukte motorer låg på i pris,og mange av dei brukte motorene var der ofte noe galt med eller så var dei velbrukte og nymalte. derfor ble det nymotor. tiden vil vise om det var fornuftig.

Link to post

jeg tror også personlig at det er billigere å få en båt som er "ferdig" ang oppfiksing/motor. for min egen del kunne jeg bare latt sabben jobbe videre da den funka godt. annenhåndsværdien på gamlesnekka er bare en vits og det å få penga i gjen for innvistering av ny motor har jeg ikke engang tenkt på :lol: . men nå er jo dette litt gøy å drive på med,samtidig så håper vi jo at komforten ombord blir bedre. det er helt klart at helt ny motor,kompl prop anl,styrespaker,kabler,fundament,litt dørk.motorkasse, støyisolering,eksosanl,arb ++ ikke alltid er en gullgruve... men hvis man skal ha båten selv så er det jo greit å vite hvordan tingenes tilstand er.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...