ivklu Startet 1.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 1.Januar.2014 Hei. Har tenkt å få kjøpt meg en billig båt til fiske da jeg er blitt ufør og trenger å fylle dagene og har sett på en grimsøy 21 fot med defekt motor . Hva koster eventuelt en motor som kunne passe i denne ? er helt blank på båt forøvrig . Håper noen har noen tips Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2014 Det kommer jo ann på hvilke prisleie du ha sett for deg.Hvilke motor sitter i Grimsøyen i dag? Hvor stor/god plass er det under motorkassa. Skal det være en motor med saltvannskjøling eller ferskvannskjøling? Har du tenkt minst mulig ombygging i forhold til slik det er i dag. Det ligg en del både nye og brukte motorer på finn: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45752023 - http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45751105 - http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45838791 - http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45797165 - http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45812433 Et tips er å lese seg litt opp på tekniske ting rundt det med båt. Se feks dieselopplegget (lufting av dieselmotor), litt rundt el-anlegget, aksel og propellanlegg (akseloppretting ved motorbytte) , etc Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gudrun Svart 1.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2014 Det enkleste er å finne en pent brukt tilsvarende som står i nå via en forhandler. De har ofte stående motorer på verkstedet som er overhalt eller sjekket. Å skifte til annen type motor medfører ofte arbeid og utgifter med omarbeiding av fundament i forhold til hylse, kanskje ny eksosslange med skroggjennomføring, lyddemper, propell, sjøvannsinntak, manøverkabler, instrumentbord med kabler, omarbeide dieseltilførsel for å nevne noe. Mitt råd er å finne den nøyaktige betegnelsen på den som står i nå inkl. geartype og utveksling. Muligens gearet fortsatt kan brukes? Googlet forhandlere som er i akseptabel henteavstand og begynt å ringe rundt..Selvfølgelig og sjekket finn.no. Husk bare å få med deg en fagmann til å vurdere en slik før du handler. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 Hei, Jeg kjøpte ny motor til min 23" i sommer, TME 3 sylindra på 27 Hk. Etter 50 timer - som var det jeg rakk - ser alt Ok ut. Den koster ca 40´pluss at jeg måtte ha ny aksling og propell til ca 15´. Men nå er jeg ei kløne så jeg måtte ha folk til å installere så sluttregninga mi ble 90". Det er ca det samme som Yanmar skal ha for en motor av tilsvarende størrelse, - bare for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 vanskelige greier slike valg.... jeg kjøpte td-power 3cyl 20hk (tdme 320) som jeg såvidt har beg å montere i snekka i disse dager. god pris på disse kina motorene i fra telemark trading. den er testkjørt 20min på fabrikken,og omtrent det samme i garasjen hjemme hos meg. gikk mykt og fint syns jeg,men er jo vandt med 1cyl sabb....jeg leita etter motor forholdsvis lenge siden jeg viste at sabben ikke var en komfortabel nok motor for oss i lengden. jeg ble rettogslett overrasket over hva brukte motorer låg på i pris,og mange av dei brukte motorene var der ofte noe galt med eller så var dei velbrukte og nymalte. derfor ble det nymotor. tiden vil vise om det var fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 Tror det blir billigere å kjøpe en snekke med ok motor, det selges noen med byttet eller overhalt motor. Da får du en komplett snekke med bra motor for mindre enn det du må betale for en ny motor.... Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 jeg tror også personlig at det er billigere å få en båt som er "ferdig" ang oppfiksing/motor. for min egen del kunne jeg bare latt sabben jobbe videre da den funka godt. annenhåndsværdien på gamlesnekka er bare en vits og det å få penga i gjen for innvistering av ny motor har jeg ikke engang tenkt på . men nå er jo dette litt gøy å drive på med,samtidig så håper vi jo at komforten ombord blir bedre. det er helt klart at helt ny motor,kompl prop anl,styrespaker,kabler,fundament,litt dørk.motorkasse, støyisolering,eksosanl,arb ++ ikke alltid er en gullgruve... men hvis man skal ha båten selv så er det jo greit å vite hvordan tingenes tilstand er. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.