Jump to content

Hvor kjøpe elektrisk stekeovn til båt

Christian V

Recommended Posts

Heisann,

Er i ferd med å kjøpe en Absolute 41. Denne har naturligvis et fullverdig pantry, med blant annet mikrobølgeovn med grillfunksjon.

Vi lurer på om vi skal kjøpe en tradisjonell stekeovn (det er plass til dette i båten), da vi sannsynligvis vil bruke stekeovnen mer enn en mikrobølgeovn (dette av erfaring i eksisterende båt og hjemme).

Vi ønsker ikke gass, da dette ikke er installert i båten fra før av. Koketoppene går på 220V, både oppe i wetbaren, og i pantryet nede i salongen. Jeg vil tro at det da er like greit å benytte seg av 220V kursen til dette om bord, fremfor å kjøre dette på 12V (?). Det er generator i båten.

Men, hvilke forhandlere selger slike ovner? Jeg antar at vi ikke kan kjøpe en vanlig kjøkkenovn, men at vi trenger en litt "mindre" maritim ovn?

Noen som har kunnskap om dette?

På forhånd takk.

mvh Christian

(snart veldig fornøyd Absolute båteier)

• 3 år senere...

Hei!

Løfter en gammel tråd igjen, da jeg er på jakt etter det samme. Jeg har en micro som skal ut og vil inn med en stekeovn, eller en kombimaskin som Ebonita har. Hvor i all verden får man kjøpt en slik??

Hulda skrev On 1.1.2014 at 12.12:

Vi satte inn en hybelkomfyr til 800 kroner. Meningen er at jeg skal lage kardanoppheng til denne. Planene er klare, men komfyren har fungert slik den nå står fastskrudd i tre år. Kjører den på 220 V aggregat og landstrøm.

Har du denne inne i et skap slik som for eksempel bildet til Ebonita? Blir det ikke for varmt for den isåfall? Dette er jo en rimelig og gullande god løsning hvis det fungerer.

Adi skrev On 1.1.2014 at 23.08:

Jeg byttet ut microen med en miniovn fra "Jula", denne er uten platetopp. Melissa tror jeg den heter.

Har du montert denne i et "skap" med åpning i front?

ebonita skrev On 1.1.2014 at 21.56:

Vet ju inte riktigt hur Din behovsprofil ser ut, men jag har en kombi ugn i min båt.

Där finns både ugn, grill och mikro, allt i ett.

Vi använder mest mikron men har även lagat någon självfångad torsk i ugnen och kanske kyckling.

bilde

Dette er jo kanskje den beste løsningen for oss, men jeg finner ikke ut hvor jeg kan kjøpe noe slikt...?

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Noreide skrev for 12 timer siden:

Dette var inne på rett spor. Jeg googlet denne og fant en egen kategori på Whiteaway som jammen hadde flere varianter og størrelser.

Princess skal også sjekkes ut. :yesnod: 

Skulle vært kjekt å vite om en hybelkomfyr/bordkomfyr uten platetopp tåler å stå i skap/hylle med kun åpning i front. Jeg har hatt en del slike i forbindelse med camping osv, og de fleste av de er gode ovner.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Captain Chaos skrev for 5 timer siden:

Dette var inne på rett spor. Jeg googlet denne og fant en egen kategori på Whiteaway som jammen hadde flere varianter og størrelser.

Princess skal også sjekkes ut. :yesnod: 

Skulle vært kjekt å vite om en hybelkomfyr/bordkomfyr uten platetopp tåler å stå i skap/hylle med kun åpning i front. Jeg har hatt en del slike i forbindelse med camping osv, og de fleste av de er gode ovner.

/Chaos

Har Steba ovn på spiserommet på jobben. Fin ovn, men må ikke finne på å bygge inn. Den blir så varm at du ikke kan ta på den engang. Da tenker jeg det ville være dumt å bygge inn..

• 6 måneder senere...

Har ikke handlet enda, men det blir noe ala det Ebonita har.(Disse man kaller kombiovn eller convection) Skal kjøpe nå til våren-

Jeg har en Sharp som står i båten fra før, men displayet er røket. Det er da en micro med convection. Denne fungerer utmerket når jeg i blinde og ved hjelp av manualen greier en sjelden gang å stille den inn riktig. Derfor skal jeg bytte.

Jeg tror jeg kjøper noe tilsvarende denne: https://www.amazon.co.uk/Sharp-Microwave-Convection-Stainless-Warranty/dp/B00KB3BKEG

eller denne kanskje: http://www.sharphomeappliances.com/products/cooking/microwaves/r861slm

For å lage litt brød/rundstykker så må man ha convection (en form for varmluft, men indirekte) Det er det nærmeste man kommer en tradisjonell ovn i denne størrelsen. Micro er er kjekt å ha for tining eller oppvarming, men skal man ha knallferske rundstykker duger ikke micro eller micro med grill. (Disse modellene fra Sharp dekker 3 prinsipper)

Høne, øl og hornmusikk!

dacapo skrev for 19 timer siden:

@Captain Chaos

Jeg er ute etter å bytte ut stekeovnen på gass med en elektrisk, men sliter med å finne noe.

@dacapo Sliter du med størrelse og mål? Jeg har forøvrig funnet en del varianter i Norge også.

Fjordgubbe skrev for 16 timer siden:

Hadde eg begynt frå nyo av, hadde det utan tvil blitt Wallas med diesel rett frå tanken. Flotte produkter, men kanskje litt dyre. Men ein får vel det ein betaler for.

I min verden blir en slik Wallas løsning alt for omfattende, mht trekk av drivstoffrør, ombygging av innredning i pentry med mer. Med de mål og design av intriøret med masse lakk og blanke flater i en PH eller en Prinsesse  for den saks skyld, så må i alle fall jeg sette inn noe som passer rett inn. Jeg kan fjerne en skuff, så jeg har mer å gå på i høyde, men er låst på bredde. Dessuten er den gamle Sharpen knallfin til vårt behov når jeg får den til å virke... Har egentlig ikke behov for gass eller dieselkomfyr. Når jeg ligger i uthavn lages all mat på gassgrill...Det går fint å bake brød på en grill også ;)....  Skulle komfyrbehovet dukke opp i uthavn så kjører vi litt aggregat og får ladet litt mens matlaging pågår.

Høne, øl og hornmusikk!

Sitat

dacapo Sliter du med størrelse og mål? Jeg har forøvrig funnet en del varianter i Norge også.

Hei

Her ikke målene her, men tror bredden er +/- 50 cm, så de du linket til lenger oppe i tråden tror jeg går inn.

Jeg har planer om å bytte ut gasskomfyren med en elektrisk. Denne står i innredningen under platetoppen (gass)

Er veldig misfornøyd med gassovnen. Den jeg hadde i min forrige båt var mye bedre, men vurderer å satse på strøm p.g.a. at steking enten foregår med landstrøm eller at jeg fyrer opp aggregatet.

Aha!

Da deler vi utfordring stort sett da. Formatene på innredning er typisk for disse båtene.  En skikkelig "klassisk" komfyr får du rett og slett ikke (som jeg har funnet) som tåler innbygging pga varme. "Bordkomfyrer" har rett format men utvikler for mye varme. 

Mine mål er CA: B:55 og høyde på 33+ (Fruen har målt så her går det i omtrentlige tall) Dybden er usikker. Har bare målt eksisterende kombi. Kanskje det er tilsvarende mål for deg, trolig noe mer høyde siden du har gass fra før.

Nå vet ikke jeg hvor avansert kokk du er når komfyrbehovet melder seg, men i vår "kombiovn"  prøvde vi brødbaking, varming av rundstykker, elgsteik (fra rå tilstand) og mye mer, og alt med godt resultat.  

Covection prinsippet er jo en form for varmluft men ikke helt som varmluft funksjonen på komfyren hjemme. Her er modellen jeg ender opp med. Må bare ned i båten og sjekke målene på nytt: https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/mikrobolgeovn/K30CSS14E/kenwood-mikrobolgeovn-k30css14e 

Som på min gamle Sharp har man funkskjoner og programmer som kombinerer bruk av mikrobølger med grill og varmluft. Spesifikasjonsmessig er denne jeg linker til tilsvarende den jeg skal bytte ut.

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Jeg har fået en Wallas-løsning i min nye (brugte) båd. 

Komfuret er efter min mening grænsende til håbløst - men ovnen fungerer rigtig godt og er jo en enkel og genial løsning. Det dækker behovet - mikro-ovn har jeg haft - og den er god til popcorn men jeg bruger den ikke til så meget andet ...

Tænker, at løsningen for mig må være at supplere komfuret med en gasgrill (har jeg allerede) og dernæst en løs induktionskogeplade på 2000W som jeg kan sætte til landstrøm. 

Redigert av MajorAndy (see edit history)

@Captain Chaos Dette vil holde i massevis for mine kokkerier :rolleyes:, så jeg skal se om denne kan passe.

Mulig den er noe lavere enn den jeg har, men dette kan jo fikses med noe kreativt i rustfritt e.l.

Tro om varmen blir et problem ? Er jo ikke all verden med lufting inne i benken der.

Vi har pr. nå løst problemet med å ha stående en hybelkomfyr i lasterommet som vi tar på dekk ved behov, men vil helst ha noe permanent.

Får sjekke litt av med rederinnen :)

Takk for tips - følger med i fortsettelsen :thumbsup:

Redigert av dacapo (see edit history)

Sharpen jeg har er jo innebygd på samme måte. Dessuten bruker disse gjerne infrarød varme eller Quarts. Dette avgir ikke samme varme som klassiske elementer. fra før har jeg riktignok litt klaring rundt, så jeg har kikket litt mere rundt. Etter som jeg har begynt å lete finner jeg flere kombier med litt forskjellige mål (innenfor noen få cm) da kan man sørge for å få litt luft rundt. Denne er litt mindre en Kenwooden: https://www.power.no/hvitevarer/mikroboelgeovn/samsung-mc28m6065ckee-mikroboelgeovn/p-518178/

Her kunne man sortere på funksjonene: https://www.skousen.no/hvitevarer/mikrobolgeovn/frittstaende-mikrobolgeovn/#/varmluft/sort_pris_(hoy_til_lav)/ Ligger en Sharp her som er veldig lik min gamle... :) Den ble brått en kandidat!

Nå mangler jeg bare å få verifisert målene....!

Høne, øl og hornmusikk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...