NovaMan Startet 1.Januar.2014 Del på Facebook Startet 1.Januar.2014 Hei Noen som vet om en Amerikansk marine radio Clarion CMD5 som annonseres med Sirius / Satelite radio ready vil gi samme funksjonalitet som RDS ved bruk her hjemme? Jeg tenker på informasjon om kanaler osv. i displayet. Jeg skal bytte ut en eldre Clarion som sitter i min Sear Ray, og da kan CMD5 kanskje være et alternativ da denne kan benytte samme CD skifter og fjernkontroll som sitter i båten i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.Januar.2014 Del på Facebook Svart 1.Januar.2014 Hei Sea Ray Man, jeg kan ikke så mye om dette men har litt erfaring fra bil. I min Expedition 2003 satt det en originalt montert radio. Den var satelittklar, som de fleste amerikanske radioene er. Jeg tror de bruker det systemet i stedet for RDS. Men det som skjedde her hjemme var at på en biltur fra Gjøvik til Oslo, måtte jeg søke opp P4 5-6 ganger. Kastet ut radioen og kjøpte ett europeisk Kenwood system, Voila nå funker RDS som det er ment. Jeg ville vært veldig forsiktig med å kjøpe den radioen før jeg hadde vært 100% sikker på at systemene er overførbare. Siden dette ikke er OEM bil, men eget merke kan det hende det fungerer om hverandre. Kan bilindustrien spare 1,- på noe som de skal installere i millioner, så gjør de det om det betyr at en slik ombyttbar funksjon blir borte. Hjelper deg ikke mye, kun ment som obs obs Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 1.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2014 Hei Jori og takk for info. Jeg er skeptisk jeg også og kjøper ikke noe slikt før jeg er 100% sikker. Utfordringen med å kjøpe et anlegg for bil er at radioenheten skal monteres inne i båten, mens jeg skal ha fjernkontrollen ute ved førerplassen. det er ikke fri sikt mellom disse stedene, og da fungerer ikke de trådløse fjernkontrollene. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 1.Januar.2014 Del på Facebook Svart 1.Januar.2014 Men finnes ikke den radioen i en europeisk utgave? Da burde du jo kunne bruke den fjernkontrollen du allerede har. Regner med at plugg er de samme om det er amerikansk eller europeisk utgave. De europeiske vil jo fungere helt fint på RDS. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 1.Januar.2014 Del på Facebook Svart 1.Januar.2014 Sirius er en egen amerikansk satelittradio. At radioen er klar for Sirius betyr bare at man kan abonnere på kanalene fra Sirius, men såvidt jeg vet gjelder dette bare for USA. Det har i alle fall ingenting med RDS å gjøre. Når det gjelder RDS så er problemet at det finnes en amerikansk koding av RDS-signalene (RBDS), og en europeisk koding (RDS). Og disse er forskjellige. Det vil si at radiostasjoner som for eksempel er kodet i Europa som pop er kodet i USA som country osv. Så hvis radioen har amerikansk RDS-koding, vil du sannsynligvis få problemer hvis du skal bruke den i Europa. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
NovaMan Svart 1.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2014 Takk for info Pequod. Da ser det vel ut som jeg må bite i det sure eplet og begynne demontering. Radioen jeg nevnte innledningsvis er visst den eneste som kan benytte eksisterende remote og CD skifter....... Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 1.Januar.2014 Del på Facebook Svart 1.Januar.2014 Jeg hadde en sakalt Sirius radio i forrige båt. Satelitt radio delen benyttet jeg Ikke men FM fungerte greit slik jeg opplevde det. Så om du ikke har dårlige erfaringer så ville jeg gitt den en sjangse for demontering og kast. Og ved bytte så ville jeg valgt DAB radio selv om jeg syntes digitaliseringen av radionettet er noe tull. Der hvor sende nettet er rimlig utbygd så fungerer DAB pgså på et vis i båt, og FM nettet ser ut til å bli slukket i 2017. En får også et større utvalg av kanaler på kjøpet. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
NovaMan Svart 2.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 Det er egentlig et veldig fint originalmontert anlegg som sitter i båten min i dag med flott lyd, cd veksler, forsterker og sub-woofer, men radio delen fungerer dårlig her hjemme til tross for ny antenne og antenne forsterker. I tillegg har det forskjellige soner slik at jeg kan styre lyden til henholdsvis cockpit, salong og soverom. Problemet er at anlegget sitter montert i et skap nede i salongen, og radioen har ikke RDS funksjon. Uten RDS må jeg da stadig inn i salongen for å justere radiofrekvensen, og dette er jeg lei av. Fjernkontrollen har ikke noe display, så denne har jeg heller ingen praktisk nytte av i forhold til radioen. DAB er nok et ønske på et nytt anlegg, men jeg synes utvalget av hva jeg så langt har greid å finne av anlegg som har alt jeg ønsker meg (CD veksler, SD kort, Bluetooth, USB, iPhone kontroll og wired fjernkontroll med display) er dårlig. Tar gjerne imot tips ! Alternativet mitt er kanskje å kjøpe et enklere anlegg for å montere ved fører-posisjonen, og så beholde det originalmonterte anlegget i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.Januar.2014 Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 Hei igjen, Du kan jo se deg om på brukt markedet, bruke ebay England eller Tyskland. Da vil du få tak i rds som fungerer. Du beskriver problemene dine akkurat som mine var i bil, dette skyldes at de amerikanske radioene er satt opp for å bruke satellitt ikke rds som oss. Alternativt lager du noen iso/DIN-overganger så kan du bruke samme utstyret på annen spiller, selv ute fjernkontroll kan du beholde og skjøte ledningene inn på ny kontakt, hvis ny spiller har det. Det sagt har jeg personlig valgt den siste løsningen du beskriver, ha eget radioanlegg i utearealet. Flere fordeler: 1. Du bestemmer selv hva du vil høre på 2. Lett å justere lyd, kanalvalg 3. De i cabin kan høre på andre radiokanaler, cd, dvd etc mens de som sitter ute hører på sitt. (Jeg har med guttungen mye på tur, så har kjøpt radio som tar dvd i cabin. Blir bra lyd og gir fine bilder til TV. Bra radioer i dag koster ikke mye lengre. Den jeg har i cabin er en BOSS bil dvd spiler, fungerer helt supert. Kjøpt ny på Finn for 1000,- Den jeg har ute er en Sony bilspiller, men satt inn i vanntett kabinett, fungert helt supert det også den ene sesongen jeg har hatt det slik. Var til overs da jeg byttet anlegg i en bil jeg hadde. Så tenkte det var verdt å prøve det ut. Spilleren er 10 år, så man får kanskje 200-300,- på bruktmarkedet for den i dag, selv om den kostet 3000,- ny i sin tid. Det viser bare at man trenger ikke å ha overprisede marinespillere installert. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.Januar.2014 Del på Facebook Svart 2.Januar.2014 Om det er en "line-in" (aux) på radioen din så kan du jo kjøpe en DAB-adapter. I så fall løser problemet seg enkelt, og du kan beholde de øvrige fasilitetene i den radioen du har. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 3.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Om det er en "line-in" (aux) på radioen din så kan du jo kjøpe en DAB-adapter. I så fall løser problemet seg enkelt, og du kan beholde de øvrige fasilitetene i den radioen du har. Hei Det er ikke aux-inngang på radioen, men jeg har sett DAB adaptere som "sender videre" til radioen på FM på en ledig frekvens, så mulig dette er noe jeg bør teste ut. Takk for innspillet! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.