Jump to content

Oslos nye politibåt på grunn utenfor Sandvika - dårlig merking?


sap_2000

Recommended Posts

Leser at Oslos nye politibåt fikk en grunnberøring utenfor Sandvika i dag da de skulle frakte en kajakk inn til land etter et redningsoppdrag ved Konglungen.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10149084

 

Grunnen de gikk på er ved merket "Kalvøy 2" og er den sydligste av de to bankene syd for selve elveutløpet.

 

Stusser først litt på at de greide å gå på grunn der så godt kjent disse gutta er. Dette er mitt nærområde som jeg kjenner meget godt, og disse gutta er jo stort sett godt kjent i området.

 

bilde

 

I artikkelen står det at disse sandbankene som egentlig er mest gjørme flytter på seg.

Med unntak av selve elveutløpet har jeg ikke registrert noen endringer på disse to bankene syd for elveutløpet i min tid hvertfall.

 

Men når jeg dobbelsjekker kartene går det faktisk ikke tydelig frem at dette er en grunne/ banke på ca 0,8 meter. Kun en 6-meters dybdelinje i ring rundt dette ene merket.

 

Flere av sjømerkene som viser leden fra syd mellom Kalvøya og Nesøya og videre inn i Slependrenna er heller ikke på kartene.

Merkelige greier?

 

Det er merket en led her med små flytestaker. Det har hendt at enkelte staker har forsvunnet, men leden er fortsatt rimelig klar da sjømerkene ligger så tett.

 

Den aktuelle grunnen er "Kalvøy 2" og er på ca 0,8 meter.

 

Navionics for ipad

bilde

 

NAVIDA papirkart

bilde

 

NAVIDA HD

bilde

 

Som lokalkjent har jeg egentlig aldri tenkt så nøye på hva kartet faktisk viser da jeg kjenner området og grunnene så godt (hadde som nerdehobby når jeg var liten å kjøre rundt med jolla og studere grunner på høsten når vannet var klart).

 

Ofte når jeg kommer sydfra tar jeg shortcuten på vestsiden av begge bankene når jeg skal inn i Slependrenna og da er det lett og observere begge disse banken når vannet er klart. Den nordligste kan være tørrlagt ved ekstremt lavvann.

 

Har ofte sett folk gå på grunn på disse to bankene og dratt av flere. Merkene er jo klare in real life, men merkingen i kartet kunne godt vært bedre, spes på den sydligste.

 

Kanskje det da ikke var så rart at politigutta gikk på her hvis et sjømerke var borte og kartet er for dårlig?

Håper det gikk bra med IPS propellene :-)

Edited by sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Synes dette var merkelig at politiet gikk på disse grunene, selv om merker evt. var borte. Hvor mange båter har ikke politiet trukket av grunn på disse bankene? Tror ikke det går en dag i sommerhalvåret uten at noen kjører på disse bankene, eller banken ved utløpet av sandvikselva.

Link to post

He he .. må innrømme at jeg også har tatt en "grunnis" på samme sandbanke. Heldigvis kom jeg meg av for egen hjelp.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

I utløpet av Sandvikelva har jeg også blitt stående fast ja ... men det var like ved gjestehavna, staken var helt galt plassert, og vi navigerte siste stykket bare etter stakene.

 

Vi hadde så lite fart, og gjørma var så myk at jeg ikke engang merket støtet, jeg merket bare at vi stod helt stille. Vi prøvde varpanker (men dreggen ga jo ingen feste, og hovedankeret er såpass tungt at jeg ikke gadd med det første), og vi prøvde å bakke ut mens vi skråstilte båten så godt som vi kunne - men etter en times kaving var det bare å sjekke tidevannsvarsel - javisst, vi gikk på grunn akkurat på høyvann, vannet på vei nedover, og det var over 24 timer til neste tilsvarende høyvann - så da var det bare å kalle opp kystradioen og bestille tauing.

 

Jeg la merke til at staken akkurat ved nullpunktet for politigrunnstøtingen lå inne i bukta ved Kalvøya, så akkurat den staken navigerte vi ikke etter ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Dårlig merking eller ei, jeg synes det er naturlig å gå der du har gått på den gule kurslinja i navionics karttet. Om jeg ikke er lommekjendt legger jeg ikke kurser over eller tett opptil grunner eller merker, selv ikke med liten og ikke dyptstikkende båt. Men det er som sakt menneskelig å feile, og kansje hadde de mer fokus på Kajakken enn navigering/manøvrering

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Nå kjenner jeg ikke omstendighetene, men at en politibåt kan grunnstøte under en redningsaksjon trenger ikke være så rart.

Synes det var veldig bra at de faktisk ba om hjelp fra redningselskapet istedenfor å risikere noe ved å dra seg av ved egen motorkraft

Link to post

Poenget var mest en 0,8 meter grunne som ikke står i kartet og et sjømerke som var borte.

Forøvrig var det var ikke en redningsaksjon med stressende omstendigheter. Den var over for lengst. Kajakken skulle fraktes til sandvika.

Mvh. SAP

Link to post

Det hender at merker forsvinner. Men det er flere merker å forholde seg til til. Og leser man kartet riktig vil man snart se at en stake mangler.

Grunnen står i kartet. Området er merket som grunnere enn 6 m. men dypere enn 0.5 m.

 

bilde

Link to post
  • 4 months later...

Da fikk Karma prøvd seg som taubåt i dag på samme mudderbanken som Politibåten gikk på i vinter.

Fortsatt ikke noen stake på grunnen.

 

Det var en flott Halberg Rassy som hadde kjørt seg fast i gjørma på vei ut fra Sandvikselva eller Slependrenna.

Studerte grunna litt og fant ut at det beste var å trekke den av samme veien som han kom.

Fikk over et tau og lagde hanefot.

På 1200 rpm slapp mudderet taket og HR'en var fri så vi begge kunne reise videre på vår ferd :-)

Tok 3 minutter.

 

Detr flere staker som mangler i Vestfjorden i år, så bruk kartet om man ikke er lokalkjent.

 

9utyty7y.jpg

Mvh. SAP

Link to post

Hvis en slår på Community Edits på Navionics så kommer det opp et to symboler som forteller at det er en grunne. Hvis en velger et av disse symbolene kommer teksten grunne opp. Informasjonen er lagt inn i 2011.

Link to post

Ut ifra det siste bilde der må den jo åpenbart merkes bedre. Jeg var ikke klar over at det var så grunt. Faktisk kan man tydelig se grunnen på eniro sitt flyfoto...

Link to post

Den er ca 0,8-1 meter dyp og ca 10-15m i diameter.

 

Her er den. Midt i bildet

bilde

 

Har gått på mye båter der, og på de to lenger inn i alle år på tross av staker...

Den innerste banken ved utløpet av elva der gjestehavna er, tipper jeg er norges best besøkte grunne selv om det står en rad med røde staker der.

 

Her er et oversiktsbilde hvor jeg markerte de mest vanlige stedene det grunnstøtes i området.

Den omtalte grunna er den sydligste markøren.

 

bilde

Edited by sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Flott innsats SAP :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Bra jobbet!

På grunn eller ikke... Jeg kjenner det knyter seg i magen, når jeg ser det første bildet til sap_2000. Omtrent 5 minutter etter at jeg så det bildet her, så sendte pappa meg et bilde i det han var på vei ut av Leangbukta i båten sin.

Tror jeg bare burde kjøre båten ned til østlandet og leie meg båtplass der :worry:

Link to post

Artikkelen er like pinlig som da politibåten ble tatt bilde av for noen år siden da de stod på vannski utenfor sjøleiren, utenfor langåra :lol: (budstikka)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Den nye, flotte politibåten ble forøvrig observert på land hos La-Sa like etter den berømmelige grunnstøtingen i vinter. Tror ikke fadesen var helt ubetydelig/gratis :giggle:

Link to post

Så den stod der et par dager. Når jeg var innom var den propelløs der den stod.

Tipper den som førte den har fått litt vennskapelig tyn av kollegene sine etter "innkjøringen" av nybåten ;-)

Mvh. SAP

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...