sap_2000 Startet 2.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 2.Januar.2014 (redigert) Leser at Oslos nye politibåt fikk en grunnberøring utenfor Sandvika i dag da de skulle frakte en kajakk inn til land etter et redningsoppdrag ved Konglungen. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10149084 Grunnen de gikk på er ved merket "Kalvøy 2" og er den sydligste av de to bankene syd for selve elveutløpet. Stusser først litt på at de greide å gå på grunn der så godt kjent disse gutta er. Dette er mitt nærområde som jeg kjenner meget godt, og disse gutta er jo stort sett godt kjent i området. I artikkelen står det at disse sandbankene som egentlig er mest gjørme flytter på seg. Med unntak av selve elveutløpet har jeg ikke registrert noen endringer på disse to bankene syd for elveutløpet i min tid hvertfall. Men når jeg dobbelsjekker kartene går det faktisk ikke tydelig frem at dette er en grunne/ banke på ca 0,8 meter. Kun en 6-meters dybdelinje i ring rundt dette ene merket. Flere av sjømerkene som viser leden fra syd mellom Kalvøya og Nesøya og videre inn i Slependrenna er heller ikke på kartene. Merkelige greier? Det er merket en led her med små flytestaker. Det har hendt at enkelte staker har forsvunnet, men leden er fortsatt rimelig klar da sjømerkene ligger så tett. Den aktuelle grunnen er "Kalvøy 2" og er på ca 0,8 meter. Navionics for ipad NAVIDA papirkart NAVIDA HD Som lokalkjent har jeg egentlig aldri tenkt så nøye på hva kartet faktisk viser da jeg kjenner området og grunnene så godt (hadde som nerdehobby når jeg var liten å kjøre rundt med jolla og studere grunner på høsten når vannet var klart). Ofte når jeg kommer sydfra tar jeg shortcuten på vestsiden av begge bankene når jeg skal inn i Slependrenna og da er det lett og observere begge disse banken når vannet er klart. Den nordligste kan være tørrlagt ved ekstremt lavvann. Har ofte sett folk gå på grunn på disse to bankene og dratt av flere. Merkene er jo klare in real life, men merkingen i kartet kunne godt vært bedre, spes på den sydligste. Kanskje det da ikke var så rart at politigutta gikk på her hvis et sjømerke var borte og kartet er for dårlig? Håper det gikk bra med IPS propellene :-) Redigert 2.Januar.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kaftein ØL Svart 2.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2014 Synes dette var merkelig at politiet gikk på disse grunene, selv om merker evt. var borte. Hvor mange båter har ikke politiet trukket av grunn på disse bankene? Tror ikke det går en dag i sommerhalvåret uten at noen kjører på disse bankene, eller banken ved utløpet av sandvikselva. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 2.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2014 Ja får håpe det gikk bra med dem, jeg husker godt hvor jeg ikke skal kjøre flere ganger ihvertfall! :-) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 2.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2014 He he .. må innrømme at jeg også har tatt en "grunnis" på samme sandbanke. Heldigvis kom jeg meg av for egen hjelp. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Slangemannen Svart 2.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2014 Akkurat der dro jeg av en seilbåt i sommer. Er veldig godt merket der så jeg synes det er rart at så mange går på. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2014 I utløpet av Sandvikelva har jeg også blitt stående fast ja ... men det var like ved gjestehavna, staken var helt galt plassert, og vi navigerte siste stykket bare etter stakene. Vi hadde så lite fart, og gjørma var så myk at jeg ikke engang merket støtet, jeg merket bare at vi stod helt stille. Vi prøvde varpanker (men dreggen ga jo ingen feste, og hovedankeret er såpass tungt at jeg ikke gadd med det første), og vi prøvde å bakke ut mens vi skråstilte båten så godt som vi kunne - men etter en times kaving var det bare å sjekke tidevannsvarsel - javisst, vi gikk på grunn akkurat på høyvann, vannet på vei nedover, og det var over 24 timer til neste tilsvarende høyvann - så da var det bare å kalle opp kystradioen og bestille tauing. Jeg la merke til at staken akkurat ved nullpunktet for politigrunnstøtingen lå inne i bukta ved Kalvøya, så akkurat den staken navigerte vi ikke etter ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
-morten- Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 Dårlig merking eller ei, jeg synes det er naturlig å gå der du har gått på den gule kurslinja i navionics karttet. Om jeg ikke er lommekjendt legger jeg ikke kurser over eller tett opptil grunner eller merker, selv ikke med liten og ikke dyptstikkende båt. Men det er som sakt menneskelig å feile, og kansje hadde de mer fokus på Kajakken enn navigering/manøvrering Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
JRK Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 Nå kjenner jeg ikke omstendighetene, men at en politibåt kan grunnstøte under en redningsaksjon trenger ikke være så rart. Synes det var veldig bra at de faktisk ba om hjelp fra redningselskapet istedenfor å risikere noe ved å dra seg av ved egen motorkraft Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 Poenget var mest en 0,8 meter grunne som ikke står i kartet og et sjømerke som var borte. Forøvrig var det var ikke en redningsaksjon med stressende omstendigheter. Den var over for lengst. Kajakken skulle fraktes til sandvika. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mulligan Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 Det hender at merker forsvinner. Men det er flere merker å forholde seg til til. Og leser man kartet riktig vil man snart se at en stake mangler. Grunnen står i kartet. Området er merket som grunnere enn 6 m. men dypere enn 0.5 m. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Da fikk Karma prøvd seg som taubåt i dag på samme mudderbanken som Politibåten gikk på i vinter. Fortsatt ikke noen stake på grunnen. Det var en flott Halberg Rassy som hadde kjørt seg fast i gjørma på vei ut fra Sandvikselva eller Slependrenna. Studerte grunna litt og fant ut at det beste var å trekke den av samme veien som han kom. Fikk over et tau og lagde hanefot. På 1200 rpm slapp mudderet taket og HR'en var fri så vi begge kunne reise videre på vår ferd :-) Tok 3 minutter. Detr flere staker som mangler i Vestfjorden i år, så bruk kartet om man ikke er lokalkjent. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tor_ef Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Hyggelig å lese om hjelpsomme båtfolk Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Hvis en slår på Community Edits på Navionics så kommer det opp et to symboler som forteller at det er en grunne. Hvis en velger et av disse symbolene kommer teksten grunne opp. Informasjonen er lagt inn i 2011. Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Ut ifra det siste bilde der må den jo åpenbart merkes bedre. Jeg var ikke klar over at det var så grunt. Faktisk kan man tydelig se grunnen på eniro sitt flyfoto... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 (redigert) Den er ca 0,8-1 meter dyp og ca 10-15m i diameter. Her er den. Midt i bildet Har gått på mye båter der, og på de to lenger inn i alle år på tross av staker... Den innerste banken ved utløpet av elva der gjestehavna er, tipper jeg er norges best besøkte grunne selv om det står en rad med røde staker der. Her er et oversiktsbilde hvor jeg markerte de mest vanlige stedene det grunnstøtes i området. Den omtalte grunna er den sydligste markøren. Redigert 26.Mai.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Flott innsats SAP Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
mhemil Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Søndag dro RS en annen seilbåt av den nordligste grunnen. Det går vel på en båt ontrent hver dag i fridagene. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Har hjulpet mange der jeg også, er like overrasket hver gang at det er mulig Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Quaoar Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Bra jobbet!På grunn eller ikke... Jeg kjenner det knyter seg i magen, når jeg ser det første bildet til sap_2000. Omtrent 5 minutter etter at jeg så det bildet her, så sendte pappa meg et bilde i det han var på vei ut av Leangbukta i båten sin. Tror jeg bare burde kjøre båten ned til østlandet og leie meg båtplass der Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Artikkelen er like pinlig som da politibåten ble tatt bilde av for noen år siden da de stod på vannski utenfor sjøleiren, utenfor langåra (budstikka) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Kaftein ØL Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Den nye, flotte politibåten ble forøvrig observert på land hos La-Sa like etter den berømmelige grunnstøtingen i vinter. Tror ikke fadesen var helt ubetydelig/gratis Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Så den stod der et par dager. Når jeg var innom var den propelløs der den stod. Tipper den som førte den har fått litt vennskapelig tyn av kollegene sine etter "innkjøringen" av nybåten ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
CB. Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Det tror jeg også Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.