Jump to content

Hvor går sommerturen hen i 2014?

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg tænkte at der er basis for en tråd, hvor vi kan dele planerne for sommeren. Det er vel her omkring nu at vi begynder for alvor at tænke på sommeren og planlægge destinationer,. Og selv om vejret jo altid bestemmer i den sidste ende, så er det jo tilladt at drømme og planlægge...

Måske kan tråden også benyttes til at arrangere sam-sejladser, møder eller bare til at udveksle ideer og erfaringer. Billeder er også altid velkomne :smiley:

Så hvor går turen hen til sommer - og hvorfor?

For min del blir det henteturer i områdene Vestfold og Bamble/kragerøskærgården samt Risør!

Mens i ferien håper vi på svenskekysten ett stykke nedover før vi går over mot Danmark og tar norske kysten opp igjen fra kr.sand/Arendal :)

Bare å glede seg :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Årets hovedtur går nok nedover svenskekysten. 2 år siden sist, bortsett fra en tidlig langhelg til Strømstad i fjor. Hvor langt vi går avhenger selvsagt av været (les: vinden), men i beste fall havner vi kanskje t.o.m. nord i Danmark. :smiley:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Guest Avmønstret#

Sørlandet på egen kjøl for første gang sist sommer, svenskekysten på egen kjøl for første gang i sommer. Gleder oss.

Kona prøver å knipe inn noe syden greier men jeg akker og prøver å finne de dyreste turene jeg kan på nett for å overbevise om at det er en dårlig plan.

Første sommer i seilbåt blir det også. Mye står og faller på denne sommeren. Ungene elsket sørlandet i snekke og fantastisk sommevær, blir vanskelig å matche om været ikke holder.

Denne tråden var en god ide.

Går selvfølgelig ut ifra at været blir slik en ønsker.

Vi snakker om Telemarks kanalen i noen dager, og så bruke ett par uker eller mer fra Skien og hjem til Søgne, der vi har korte kjøre etapper og ellers bare er på ferie.

For å få båten Østover ser jeg på som en transport etappe som muligens blir gjort nattestid eller at kjerring og barn kommer bort med buss. Tiden får vise.

Noen lengre distanser på dagtid med barn på 3-5 år er ikke aktuelt, da skal vi heller bade, fiske krabber og dra på oppdagelsesferd.

Med fint vær og god tid kan dette bli bra:)

larss

siden dette er min aller første sommer med båt med utgangspunkt fra Fredrikstad området, er jeg helt blank for øyeblikket,. Kanskje svenskekysten med innlagt baconsafari, eller krysse fjorden mot Tønsberg, og fortsette langs kysten ?

Valgene er mange, veldig mange. Kanskje jeg lar Yr.no bestemme ferden?

Danmark hadde selvsagt fristet, tiden jeg har er max 3 uker, men kanskje det rekker med 14 dager det første året som båtturist- men uansett båtferie blir det :yesnod:

Har lovet ungene Liseberg tur med båten, så i år blir det Fredrikstad-Gøteborg.

Første gang jeg skal så langt nedover for egen maskin, så håper på bra vær.

Driver å leser meg opp her inne på naturhavner underveis, og mottar gjerne tips på barnevennlige plasser litt unna det største folkemyldret. Er passe kjent fram til ca fjellbacka, men ukjent farvann etter det.

Satser på et par ukers tur i månedsskiftet juli/august.

Blir første langtur med ny båt. Byttet fra 23 til 30 fot i høst, så det skal bli fint med bedre plass.

Har lovet ungene Liseberg tur med båten, så i år blir det Fredrikstad-Gøteborg.

Første gang jeg skal så langt nedover for egen maskin, så håper på bra vær.

Driver å leser meg opp her inne på naturhavner underveis, og mottar gjerne tips på barnevennlige plasser litt unna det største folkemyldret. Er passe kjent fram til ca fjellbacka, men ukjent farvann etter det.

Satser på et par ukers tur i månedsskiftet juli/august.

Blir første langtur med ny båt. Byttet fra 23 til 30 fot i høst, så det skal bli fint med bedre plass.

Om du går in Åbyfjorden (ca 6nm) på insidan Bohus Malmön kommer du till Nordens Ark där du hittar allt från tigrar lodjur manvargar till fjällugglor. Klart värt ett besök för både barn o vuxna. Finns en brygga att lägga till vid och som det brukar gå bra att ligga vid över natten.

Turen går til Bohus Malmøen og årets Grand Banks-treff siste uke i juni. Vi samles sammen med danske og svenske GB-medlemmer til årets treff. Flere har meldt sin intersesse også via bil for de som får lang reisevei.

Går alt etter planen får vi tre deilige uker på sjøen før fellesferiefolket inntak broderlandet.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Takk for tips Svensk. Har vært der med bil, men visste ikke at det var mulighet for å legge til der med båt. Da blir det nok en stopp her til sommeren. Ungene elsket det sist vi var der.

År 2012 blen Nordens Ark utnämnt till det en familj fick mest nöje för pengarna.

Uthamnar du bör besöka är Lilla Hamburgö Stora Flatskär Keö/ Kungshambskären Lindholmen Brandskär Gåsö ( många platser) runt Bassholmen Jornsborg (vid gott väder) .Vid dessa platser hittar du nästan alltid någon ledig plats. Om du är intresserad kan jag sända en mail med mera tips.

Detta kan bli först i mitten av nästa vecka

Jeg må jo også selv bidrage med mine planer.

I juni skal jeg deltage ved det danske svar på Almedalsveckan, Folkemødet på Bornholm. Overvejer at sejle derover hvis man kan få en plads i havnen...Bornholm og Christiansø trækker lidt fordi det er, så anderledes, men der er lang derover og ikke så meget at se derudover, synes jeg. Men måske tage forbi Kristianopel, som en herinde roste så meget sidste år. (Var det Careka..?)

Får vi en sommer som sidste år så er Sørlandet også et alternativ. Lyngør, Tvedestrand, Arendal. Det kunne jeg rigtig godt tænke mig!

I 2013 var vi både på Læsø og på Käringön, Gullholmen mm. Så det springer vi nok over. Men Fiskebäckskil og nordover trækker.

Endelig er 2014 nok året hvor jeg skal ligge i naturhavn (uthavn). Får vi vejret til det, så det det nok et mål for mig at der skal tilbringes adskillige nætter i naturen. Nu skal det være.

Og får jeg lejlighed til det, så skal jeg møde flere Båtplassen-venner. Se SAP's båd og også meget gerne Tom Rørs nye. Og hans nye gummibåd... :smiley:

I 2014 er både Admiralen og jeg pensjonister. Vi har tiden til disposisjon, hvis det ikke blir interessante oppdrag i Nordsjøen, eller på hjemmefronten der barn trenger ens tilstedeværelse. Hulda ligger på land i vinter for første gang siden 2003- eller der omkring. Vi har oppdaget at Hulda seiler med tre knops fart i lite vind for bare genoaen. Så vi kommer vel til å snirkle oss gjennom den Bohusländske skjærgården fra slutten av mai og til utgangen av juni. Vi går så langsomt og stille at dyrelivet ikke ser på oss som noen trussel. Vi hører og ser saker som vi ikke har observert tidligere. Blir være godt, så blir det uthavner sydover til Källö/ Donsö og nedi der. Kunne tenkt meg en tur syd til Bornholm. Kanskje rundt til Roslagen. Vi kommer sikker til å ta en tur over til Gilleleje- øverst på Whisky-bæltet. Mulig at vi tar en tur til Flensburg for å bunkre. Deretter kommer vi ikke til å dra til Norge. Juli blir vi liggende ved båtplassen vår i Strömstad. Vi kan ta dagsturer ut i skjærgården og til Koster med barnebarn. Så når fellesferien er over er det forhåpentligvis fremdeles en del sommer/høst som kan brukes til noe fornuftig. Som turer til Skagen, Sæby og andre plasser. Selv om NOK nå ligger meget dårlig an relatert til SEK og DK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...