Lars Kirkeng Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Vi har lyst å prøve Telemarkskanalen i ferien. Tenkte å prøve oss opp til Bø sommarland :-) Ellers går ferden et stykke nedover mot Kragerø og da tenker jeg vi må vende nesa hjem mot Olseng igjen. Vær og vind er avgjørende men det er det som er planen hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Det ble jo ikke Sørlandet med båt i 2013, kun med bil. Så i år har jeg en våt drøm om å dra til Sørlandet, pri 1 er Mandal og skolebrød med kokos på bakeriet i gågata. Men om det bare blir med Vestlandet, ned til Stavangerregionen og opp igjen så er jeg godt fornøyd med det. Får jeg til 3 uker, så er jeg veldig happy. Det personlige utfordringen er jo at det er flere havstrekk som skal forseres, frem og tilbake. Og innen den til så er det MYE som skal ordnes og ikke minst beherskes. Vi skal vel ikke se bort ifra at det blir temmelig mange på Sørlandet i år, etter sommerværet 2013 år dømme. Kanskje det blir i overkant trangt om plassene i havnene. Så å plukke seg ut alternative uthavner er nok en god idet. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 (redigert) Hei båtvenner vest og nord for Jærens Rev! Hva skal vi finne på i år da? Hadde gleden av å oppleve Strømstad, Aker brygge og Dalen øverst i Telemarkskanalen i fjor. Så i år blir nok kompassnåla å peke for det meste mellom 275 og 020 grader. Vi skal i år prioritere Rogaland og Vestlandet. Er værgudene, hell og lykke med oss, regner vi med å ende opp på en fortryllende fin plass på Nordmøre i løpet av sommeren. Redigert 3.Januar.2014 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Blir nok ned til Kungshavn/Smøgen. Derfra over til Skagen og videre sydover. Drømmer om en tur syd av Fyn igjen. En runde ala den jeg hade for 2 år siden frister. Forlate Norge i begynnelsen av Juni. Fortøye båten for 5 uker i syd Danmark i Juli og fortsettte nordover i August. Dessverre er det familiære og arbeids messige forhold som gjør det for tidlig å spikre noe sikkert. Men Danmark blir det Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Helge78 Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Har til nå bare brukt båten på dagsturer eller fest/festivaler, så det er noe nytt for meg å prøve båtferie i år. har tenkt på reise litt oppover i sogn & fjordane kankje Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Svenskekysten, ser på Danmark på samme tur. Blir midt i juli og slik ca. 2,5-3 uker. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 For egen del og med full støtte fra matrosinna, er planene i år de samme som de to forrige årene. Ferien starter i båthavna et sted i indre Oslofjord (oppegård Båtforening - nær Hvervenbukta) og planene er å komme oss forbi Drøbak. Lengre er ikke planene lagt og det blir de ikke heller. Vær- og Vind-melding bestemmer hvilken side av fjorden det blir etter det og så tar vi alt på sparket.... Grisevær, så ligger vi stille. knallvær, så ligger vi stille.... alt i mellom, så drar vi dit varslet melder penest. RSL (To sesonger i Blindleia og alt i mellom, gjør ikke at vi føler vi MÅ andre steder i år, Det er mange plasser igjen der vi ikke har vært og det å seile i kø på Svenskekysten er intet must for noen som kun har ferie i fellesferien) Her et bilde fra Stauper i Tønsbergskjærgården..... Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Astor Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Til dere som har planer om Oslofjorden i fellesferien er dette trolig innertier. Nok av plasser inne i fjorden. Vi tar fellesferien hvert år innenfor Mss/Horten og vet av erfaring at de gode plassene nesten alltid er ledig. Om det blåser godt ute i fjorden er det innenfor Drøbak skjelden sjenernde vind. Dette til tips til dere som kommer sørfra. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Pequod Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Jeg har veldig lyst å prøve meg på Svenskekysten. Kan selv bestemme når jeg skal ta ferien, og det blir nok siste uke i juli og utover i august. Har lyst til å prøve å komme meg til Göteborg og få med meg en festival i Slottskogen, men datoen for årets festival er ikke annonsert ennå. Uansett blir det jo Liseberg når vi først er i Göteborg. Har ikke vært der siden jeg gikk med bleier... Ellers blir det jo retur til Oscarsborg, og jeg har litt lyst til å utforske den andre siden av fjorden også, Horten, Tøsnberg osv. Får se hva man får tid til! Telemarkskanalen står også på ønskelista, men det blir vel neppe i år. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tom Rør Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Å komme inn til Kongens by på egen kjøl som vi gjorde i fjor var litt spesielt og kan anbefales! Kan godt hende det blir Danmark i år også.... Likte oss faktisk bedre der en i Sverige Var på en skikkelig rundreise sist sommer, og da lå vi nesten en uke i Chrisianshavn Kanal, i tilnærmet sydenvær, og det var helt rått Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 I år tror jeg det blir sørlandet, skal prøve å holde styrbord hele veien og ikke rote meg over til Sverige og Danmark. Aldri vært lengre enn til Lyngør og det må det gjøres noe med. De siste par årene har Anholt vært målet, kan anbefales, litt mer eksotisk enn Læsø. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 (redigert) Sommerplanene er ikke helt klare enda, har som vanlig en drøm om Skottland, men det ser ut som jeg må utsette enda et år, og da lander vi vel på Danmark, starter rett til Læsø, også tar vi det derfra, forhåpentligvis klarer vi å nå København og så opp Svenskekysten i 2-3 etapper. Time will show, men Tuborg Grøn blir det, det er helt sikkert. Å komme inn til Kongens by på egen kjøl som vi gjorde i fjor var litt spesielt og kan anbefales! Kan godt hende det blir Danmark i år også.... Likte oss faktisk bedre der en i Sverige Kunne ikke vært mer enig i i absolutt alt du sier. Blanding av båtferie og storbyferie traff ihvertfall meg midt i hjertet, kan skrive under på at å seile inn til København var en skikkelig artig følelse! da lå vi nesten en uke i Chrisianshavn Kanal, i tilnærmet sydenvær, og det var helt rått Vi hadde også skikkelig sydenvær der i sommer, lå vel i 4-5 dager om ikke jeg husker feil, vært i København ved flere anledninger tidligere, men opplevelsene der i sommer gjorde at jeg virkelig forelsket meg. Har selvfølgelig vært tilbake der i høst, to ganger, dog uten egen båt og i langt dårligere vær, men jeg er like forelsket enda. Edit: I år tror jeg det blir sørlandet, skal prøve å holde styrbord hele veien og ikke rote meg over til Sverige og Danmark. Aldri vært lengre enn til Lyngør og det må det gjøres noe med. De siste par årene har Anholt vært målet, kan anbefales, litt mer eksotisk enn Læsø. Anholt ja! Det hadde jeg nesten glemt, der har jeg lovet meg selv et besøk, passende stoppested for å korte ned etappen mellom Læsø og København :) Redigert 4.Januar.2014 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Scand29bal Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 satsar på från Göteborg till Kosteröarna detta året. kom bara till Väderöarna förra året då snipan gicke lite långsamt speciellt om man har 2 barn 0 och 2år blir bättre detta året med lite snabbare båt och lite äldre barn. båten hämtas ju iochförsig på nötterö till våren så jag åker ju förbi Kosteröarna hursomhellst i år! Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Edit: Anholt ja! Det hadde jeg nesten glemt, der har jeg lovet meg selv et besøk, passende stoppested for å korte ned etappen mellom Læsø og København :) Vi tok turen innom Anholt på vei fra Øster Hurup til Sjælland, men det ble bomtur. Der var det det reneste kaos. Båtene lå utenpå hverandre i bredden og lengden og høyden, så vi måtte bare gå videre. Dette var jo midt i den feteste høytryksperioden, så det var mange som hadde tatt turen pga. stabilt vindstille vær. Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Uansett hvilke tanker jeg gjør, så havner vi hvert år i Kragerø. Og jeg vet at jeg går glipp av mye fin Skjærgård bare ved transportetappen Færder-Jomfuland. Men i år er planen å gå Sotenkanalen, prøve Koster og kanskje vendereis i Kongshavn. 1997 var siste gang vi gikk her, og da med ombygd fiskeskøyte. Og så vil jeg slå et slag for Vestfjorden. Dvs vest av Håøya og Kaholmene (Oskarsborg). Frem til fellesferien er det masse båter, men når ferien starter så reiser båtene sydover. Her er perlene på snor. Her fra Dragsund på Håøya i Oktober Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Og får jeg lejlighed til det, så skal jeg møde flere Båtplassen-venner. Se SAP's båd og også meget gerne Tom Rørs nye. Og hans nye gummibåd... Det hadde vært riktig hyggelig MA :-) Det blir nok Svenskekysten i år. Hvertfall til å begynne med. Meg jeg greier ikke å legge bort drømmen om det som ligger syd for Samsø/ Århus. Den dagen vi ruslet nordover fra Sønderborg gjorde et så godt inntrykk at jeg lovet meg selv at jeg måtte tilbake for å utforske det området med mer tid til rådighet :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
kointa Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 ser al det blir fullt i Danmark til sommeren, siden "alle" fra BP skal dit så da har jeg et betimelig spørsmål fra en førstereis BP`er . Hvor lang tid trenger jeg for å komme til dansk farvann, og hva er den enkleste ruta å ta for soloseiling med 2 hunder som mannskap.. Har lest en god del men egentlig har det blitt for mange stedsnavn, havner osv osv slik at min begrensede hjerne har blitt forvirret Jeg vil bare til Danmark jeg, og leke med de store gutta ( Naboen skal også på båtferie, og på Øyern.............. ) jeg kunne vel tenkt meg å komme til dekket bord med en fix ferdig rute fra Fredrikstad-Danmark. Følger fjellvettreglene av gammel vane, og lytter gjerne til erfarne sjøfolk Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Da kan du ta innerleia syd til Donsö og deretter SW til Læsø Østerby. Med vanlig fart (6 knop) er det ikke en for lang dagsetappe. Alternativt W til Skagen. Begge fine plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Hørte rykter om havnepriser på ca 150,- /døgn for en 27 foter på Sørlandet / Vestfold. Kan det stemme, eller var det bare for å lokke oss dit? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Hadde 27 fot i fjor og det varierte fra 150-280kr Strekning Bamble -Arendal Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Kimsdal Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Med egen båt så seiler eg fra Bergen og inn Sognefjorden i sommer og ellers andre småturer. Håper også å få meg en tur til Shetland i sommer Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Blir nok noen mil på havet i sommer også. Diskuterer tre ruter, opp vestlandet, over til orkenøyene så ned til irland eller nord frankrike. Vestlandet i fint vær er drømmen, men hvor sansynlig er det? Turen begynner først når en kommer forbi lindesnes. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 (redigert) Kointa, et andet fint oversejlingssted er fra Käringön / Måseskär og over til Skagen. Her er der kun 30 nm. Skagen er bestemt et besøg værd og herfra er der kort til Læsø hvorefter du kan sejle over til Svenskekysten igen som Hulda foreslår. Ellers er det en fornøjelse at se hvor populær Danmark er. Priserne i havnene er også på et noget lavere niveau end på Bästkusten - i hvert fald når man kommer lidt sydpå. Lad mig vide om jeg kan hjælpe med noget som "lokalkendt" (selv om mange herinde kender Jylland meget bedre end jeg gør...) Ø Redigert 4.Januar.2014 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Vi tok turen innom Anholt på vei fra Øster Hurup til Sjælland, men det ble bomtur. Der var det det reneste kaos. Båtene lå utenpå hverandre i bredden og lengden og høyden, så vi måtte bare gå videre. Dette var jo midt i den feteste høytryksperioden, så det var mange som hadde tatt turen pga. stabilt vindstille vær. Det er ikke så morsomt, for det er langt til neste havn ... kanskje lurt å styre unna helg i fellesferien, eventuelt passe på å ankomme på formiddag. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 (redigert) Hvis vinden tillater det,blir det østover til Vestfold. Skulle det blir vind og ustabile forhold(som vanlig) tar vi Telemarkskanalen,og ellers innaskjærs på Telemarkskysten. Dette blir min første sesong med "stor" båt og jeg gleder meg masse,men har ikke behov for å legge ut på laaaaange turer enda,har mange sesonger igjen før jeg blir "lei" av skjærgården her hjemme. Redigert 4.Januar.2014 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.