kointa Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Kointa, et andet fint oversejlingssted er fra Käringön / Måseskär og over til Skagen. Her er der kun 30 nm. Skagen er bestemt et besøg værd og herfra er der kort til Læsø hvorefter du kan sejle over til Svenskekysten igen som Hulda foreslår. Ellers er det en fornøjelse at se hvor populær Danmark er. Priserne i havnene er også på et noget lavere niveau end på Bästkusten - i hvert fald når man kommer lidt sydpå. Lad mig vide om jeg kan hjælpe med noget som "lokalkendt" (selv om mange herinde kender Jylland meget bedre end jeg gør...) Ø takker, da trenger jeg bare noen tips for naturhavner på turen da jeg har med meg mannskap som trenger å løfte bakbeinet, og få løpe litt fra seg. Helst steder med kai så jeg slipper transportetappe med gummibåt. Her er bilde av mannskapet mens de passer på fortøyningene............ Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Flott og stille i Kjøkøysundet:) Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Flott og stille i Kjøkøysundet:) ja, og kaffekrusene sto fortsatt pent på bordet, til tross for stormen i romjula (som skapte masse bekymringer for undertegnede) Sitér dette innlegget Link to post
bert Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Ja, kan dra litt der,lå på den ytterste plassen på samme side forrige vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Tror det blir Bodø, Saltstraumen og Lofoten. Får se hvordan været blir denne sommeren nordpå. Tåke, regn, vind og 5-10 grader kan jo stoppe noen drømmer. Sist vi prøvde kom vi til Rødøy i Nordland. Fantastisk flott havn med utrolig natur. Synd regn og vind fikk oss til å vende nesen hjem igjen. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 I år tror jeg det blir sørlandet, skal prøve å holde styrbord hele veien og ikke rote meg over til Sverige og Danmark. Aldri vært lengre enn til Lyngør og det må det gjøres noe med. De siste par årene har Anholt vært målet, kan anbefales, litt mer eksotisk enn Læsø. Jeg hadde alle mine somre på Lyngør i barndommen og har hatt de aller aller fleste ferier der etter at jeg vokste meg stor, så Lyngør er et møst når vi skal den veien. Det blir alltid noen netter på nautholmene eller flatskjæra begge veier, men du må for all del videre derfra. Drit i Tvedestrand, det er for langt inn og gørr kjedelig. I Pollen i Arendal er det ikke akkurat rolig om natta, så vi pleier å dra rett fra Lyngør til Grimstad. Akkurat passe tur og Grimstad er et av de aller hyggeligste havner å ankomme. Der blir man møtt av betjening på brygga som henviser deg plass og hjelper til med trosser e,t,c. Har man mer ferie igjen, er det akkurat passe tur videre til Lillesand hvor det er litt mer kaotisk i havnen, men Blindleia starter jo der. Der kan du antagelig feriere i mange år uten å ha vært ved alle pærler. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Øya Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 I år holder vi oss nok på Sørlandet. Litt farting mellom Mandal og Kragerø vil jeg tro. Vi styrer stort sett unna alle gjestehavner da det er nok av plasser i uthavnene. RSL , i Arendal bør man legge seg i Gjestehavna. Pollen er kun for kortidsopphold. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
quantumduck Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Jeg hadde alle mine somre på Lyngør i barndommen Takk for tips, Lyngør er et flott sted etter min mening, så det står på lista, resten tar vi litt som det kommer. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Hvis seilingsprogrammet på jobb blir stående får jeg endelig en skikkerlig sommerferie. Planen da er å ta båten rundt sørsiden av Sverige og Gøta kanal vestover igjen. Mulig jeg prøver å legge båten i Københavområdet et par uker i begynnelsen av juli. Planen er å være i Gøteborgområdet rett før skolestart. Deretter "Tjørn rundt" før jeg med mannskap seiler båten hjem. Blir også tur retur Oslo for Færderseilasen men det er jo bare en kosetur på en tidelig sommerdag. Jeg pleier å legge båten på Nøtterøy til torsdagen før færderstarten. I fjor var rundt 700NM tilbringer/hjemtur fra regattaseiling. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Ivardraco Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 med ny båt i vinter som er "litt" større en gamle så vet jeg ikke mine planer kanskje cruse rundt i vesfold Sverige danmark hvem vet hva sommern bringer ut i båt skal man i alle fall ;) Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 (redigert) Vi planlegger å gjenta fjorårets suksess med seilferie utenom fellesferien. Siste uka i juni i fjor med svært god plass i gjestehavnene, satser på det samme i år, fra Fredrikstad og mest sannsynlig nedover Bohuslänkysten. Koster, Resö, Fjellbacka, og kanskje til Smögen? Redigert 5.Januar.2014 av Goodwill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Med endret arbeidssituasjon ser det ut til at årets båtferie blir i Nordhordland, da kan jeg sitte i båten og arbeide om dagene (kontorløsning med ICE og alt til faget hørende) mens generalen som enda må møte opp på jobben kan gjøre det. Da blir det kombinert arbeid og feriefølelse, og så har vi hennes ferieuker til å bruke på andre tider av året. På Litlebergen ser det ut til at man må ha bostedsadresse Meland eller Lindås kommuner for å få plass, noen som har andre forslag til hvor man kan ligge? Ettersom det blir litt kontorarbeid er vi avhengige av strøm. Kort vei med jolle til å fange middagen er heller ikke noe minus. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Svensk Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Lete avhängig av hur många veckor semester det blir så har vi tänkt Limfjorden ( tar tacksamt emot tips om Limfjorden) och en tur ner mot Norska sörlandet. Sedan vill yr smhi och dmi var med och bestämma. Skulle det gå att få längre semester så ligger Åland runt högt på listan Lete avhängig av hur många veckor semester det blir så har vi tänkt Limfjorden ( tar tacksamt emot tips om Limfjorden) och en tur ner mot Norska sörlandet. Sedan vill yr smhi och dmi var med och bestämma. Skulle det gå att få längre semester så ligger Åland runt högt på listan Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 6.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Der har været skrevet noget on Limfjorden herinde. Her er et par tråde: https://baatplassen.no/i/topic/31641-limfjorden-verdt-ett-besoek/ https://baatplassen.no/i/topic/81591-om-aa-seile-limfjorden-havner-bruer-tips-attraksjoner/ https://baatplassen.no/i/topic/46998-limfjorden/ Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 kanskje til Smögen? Vil heller anbefale Kungshamn, mye hyggeligere, roligere, og de har Systembolag, perfekt for meg ihvertfall, som velger bort "party party" til fordel for noen rolige øl i cockpiten. Går også skyssbåter mellom Smögen og Kungshamn(< 1nm) ganske regelmessig, så ingen problem med å få med seg begge deler, men med en bedre natts søvn i gjestehavnen i Kungshamn. Lete avhängig av hur många veckor semester det blir så har vi tänkt Limfjorden ( tar tacksamt emot tips om Limfjorden) och en tur ner mot Norska sörlandet. Sedan vill yr smhi och dmi var med och bestämma. Skulle det gå att få längre semester så ligger Åland runt högt på listan Var i Limfjorden forrige sommer, hadde egentlig planer om å seile W - E, men de ble skrapet til fordel for København, men vi seilte inn til Aalborg, som blir beskrevet som det kjedelige stykket av Limfjorden, og vi synes det var et flott sted å seile, veldig ulikt terreng enn her hjemme og i Sverige, og bare det var en opplevelse, nesten litt eksotisk. Vi lå i havnen til Nørresundby Sejlklub, rett nord for Limfjordsbroen, unge og dumme som vi er ville vi ha kortest mulig vei til Jomfru Ane Gade.. Havnen og fasilitetene var forsåvidt greie, og det var veldig rolig der, men ubetjent og med et landstrømsanlegg som ikke likte båten vår. Neste gang investerer vi noen kroner i taxi og benytter en annen havn. Vi ble liggende værfaste noen dager i nørresundby, kjedelig opplevelse bakfulle og uten strøm, forsøkte å komme oss ut av havnen med heller dårlig hell, kjørte hele båten bom fast mellom to fortøyningspåler og måtte kalle opp brua og avbestille åpningen, "ja, det kan jeg godt se" var svaret fra brovakten som betraktet oss i kikkert med et flir om munnen Ellers håper jeg jeg treffer MajorAndy på min vei i sommer, for takket være tipset hans om Christianshavns Kanal hadde 4 glade norske gutter sommerens beste dager midt i hjertet av kongens by, og det syns jeg kvalifiserer til å bli påspandert en aldri så liten snaps Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
mons Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Det er sjøspeiderleir på Randøya i Kristiansand i begynnelsen av juli. Ca 1000 sjøspeidere ventes. Regner med at vi seiler østover med SS Nilsen og seiler tilbake i armada med mange flere. Hvor langt vil tiden vise. Har høvlet bommene og baugsprydet og venter på ny mast før lakkeringen begynner. Skal bli fin båt på tur i år! Bygger om slik at vi kan trekke inn baugsprydet med det samme vi er i gang. Sitér dette innlegget Mons Link to post
tilplan Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 (redigert) Det blir nok å gjenta fjoråret med å la yr/dmi styre oss i området Mandal - Kragerø, etter å forhåpentligvis fått plass på "Båt og Bibel" på Randøy i Ryfylke noen dager. Satser på fire uker fra midten av juli. Kona kunne også tenkt seg over til Danmark for å ha gjort det. Jeg har ikke noe i mot det, men vi har ikke helt sett hva som er det store der. For vår del hadde vi vel kun fem netter i gjestehavn i løpet av tre uker i fjor. De beste opplevelsene var i uthavner. I Danmark er det vel kun gjestehavner som gjelder. Redigert 7.Januar.2014 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Danmark har ikke uthavner som vi har, men at det bare er gjestehavner som gjelder er ikke helt sant. Google "ankerplads" og få treff som f.eks. dette: http://www.nsshavn.dk/praktik/gode%20links/ankerpladser_i_limfjorden_med_an.htm :) Limfjorden er vel det som er mest aktuelt når man kommer fra Norge. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
MajorAndy Svart 7.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Ellers håper jeg jeg treffer MajorAndy på min vei i sommer, for takket være tipset hans om Christianshavns Kanal hadde 4 glade norske gutter sommerens beste dager midt i hjertet av kongens by, og det syns jeg kvalifiserer til å bli påspandert en aldri så liten snaps Jeg takker! Altid dejligt at kunne hjælpe og når det fører til gode oplevelser, så er missionen jo lykkedes! Snaps eller ingen snaps... Hvad angår "naturhavne" i Danmark, så har Havneguiden 6 en række ankerpladser rundt om i landet. Ikke som i Norge eller Sverige, nej. Men der er dog muligheder. http://www.havneguiden.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Tar over til Scotland, går Caledonien kanalen og opp på westsiden av Scotland, Orkenøyene, Hebridene, Shetland og retur til det vakkre Vestland. Det er planen. Høres ut som en veldig kjekk tur. Hvor lang tid regner dere med å bruke? Ett lite reisebrev her på BP til Høsten hadde vært kjekt Selv regner vi med å gjenta ca 2013 turen. Da var vi 4 uker nedover til Danmark og Sverige. Men en ting vi virkelig lærte var å ikke detaljplanlegge. Ferien startet med tropisk Storm og fortsatt med 4 dager kuling midt i mot så vi tapte nesten en uke på planene, for så å snu til kuling rette veien så vi tok inn igjen litt. Men endte med en helt annen rute enn den planlagte. I år blir det nok mer diffuse planer og la vindretningen avgjøre detaljene, men det blir nok i den samme retningen hvis det ikke starter med sørlig kuling, da ender vi vel opp i Sognefjorden Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
littmild Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Ett lite reisebrev her på BP til Høsten hadde vært kjekt Ja, Careka, det forventer vi Med bilder, masse bilder! Caledoniakanalen og rundt Skottland er min drømmetur. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Barbaria Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 (redigert) Det blir en litt lang sommerferie i år, og vi skal forsøke å komme oss til Paris og tilbake i perioden mai - sept. Det blir seiling ned til Tyskland eller Polen for avmasting. og kanaltur resten av veien. Det skal bli spennende. Redigert 19.Januar.2014 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Goodwill Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Vil heller anbefale Kungshamn, mye hyggeligere, roligere, og de har Systembolag, perfekt for meg ihvertfall, som velger bort "party party" til fordel for noen rolige øl i cockpiten. Går også skyssbåter mellom Smögen og Kungshamn(< 1nm) ganske regelmessig, så ingen problem med å få med seg begge deler, men med en bedre natts søvn i gjestehavnen i Kungshamn. Takk for tipset littmild, det skal vi ta med oss! :) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Takk for tipset littmild, det skal vi ta med oss! :) Välkommen till Kungshamn Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Det blir en litt lang sommerferie i år, og vi skal forsøke å komme oss til Paris og tilbake i perioden mai - sept. Det blir seiling ned til Tyskland eller Polen for avmasting. og kanaltur resten av veien. Det skal bli spennende. Interessant, hvor dypt stikker du ? Kunne du vurdere å lage en egen tråd om denne turen så er det fint for oss som sitter og vurderer hvilken rute vi skal ta nedover når vi reiser neste runde Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.