Jump to content

Vaske ned og piffe opp teakinteriør.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Interiøret i båten trenger en liten vask og gjerne litt opp-piffing. Teak hele veien. Sliping og opp-pussing er ikke aktuelt. Tror det er lakkert, det var vel standarden på 80 tallet?

 

1. Hva vasker man teak (skånsomt) med?

2. Er det noe ikke-lakk/olje man kan påføre etter vask for å få litt glans? Johni?

 

bilde

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du få bra resultat må du skrape ned, beise med LeBerone eller tilsvarende spritbeis og så lakke. Vasking duger ikke. Litt jobb, men da får du tilbake den rette teakløden i treverket. Med gammelt tidligere lakkert treverk gir du min. to strøk blank Epifanes og avslutter med et lag silkematt

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Om du "bare" skal ha litt glans uten å friske opp veden som innebærer nedsliping, så matt ned med 240 papir og legg et strøk eller to med blank lakk. Husk å vaske med rødsprit før lakkering.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror jeg må reformulere meg. Har ikke planer om å pusse opp, det ser helt ok ut (i mine øyne) men skulle gjerne vasket ordentlig der det trengs.

 

1. Hva vasker man innendørs teak med? Forslag til noe man kan vaske alt med og forslag til noe som duger om det trengs litt kraftigere kost. Vil ikke bruke noe som plutselig gjør at ting blir seende stygt ut.

 

Er ikke særlig glad i blankt edeltre så det matte utseendet/overflaten som en del av interiøret har er i grunnen helt ok. Bordet er blankere enn resten av interiøret, tipper det har blitt lakkert på nytt med blank lakk en gang i tiden. Så om jeg skulle gjøre noe så var det å pusse det ned og lakke om i mattere lakk. Nå har jeg vel en grei oppskrift på det, pusse ned med 240 papir, vaske med rødsprit og finne en lakk som jeg syns passer.

 

Og er det andre områder som er slitt i lakken eller stygge så kan jeg vel bruke samme oppskriften?

 

Er rødsprit egnet til generell vask av teak?

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke anbefale blank lakk på interiøret, da blir du snart lei av å vaske bort fingeravtrykk. Matt ned, og ta et par strøk med Epifanes matt lakk er mitt tips.

Prøv på f. eks. bordet først. Det er lettere å gjøre om hvis du ikke blir fornøyd.

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Skal du ha en matt/silkematt finish på tidligere lakkerte flater, legger du på min 2 strøk med blank før du avslutter med ett strøk matt/silkematt. På friskt nytt treverk legger du på minimum 7 strøk totalt. Skal du kun vaske kan du bruke vanlige rengjøøringsmidler for husbbruk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke dørkplatene nei :-) Og det er vel brukt såkalt "teakfiner" må jeg tro. Men resten, uten å være ekspert, er teak sålangt jeg kan vurdere. Interiøret er bygd hos Vindö, vet ikke om de brukte noe særlig annet?

--------

Salgsbrosjyren sier som så: "Innredingen är sober - teak rakt igenom. En vacker båt skal ha en matchande inredning" og lengre ned i brysjyren "basinredningen er utført helt i teak".

 

Men jeg får analysere nærmere om det trengs. Gjør det noen forskjell ifht renhold og behandling av overflatene?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...