windy26 Startet 3.Januar.2014 Del på Facebook Startet 3.Januar.2014 kan jeg bruke en Borg warner 71c reduksjon 2,91 på en volvo penta 43 motor? noen som vet hva denne kassa tåler? kan jeg da bruke skjolde på svinghjulet til en ms - 4 gir kasse? noen som kan hjelpe meg med noen råd , har ikke tenkt å bruke mye penger på et brukt gir da båten ikke har stor verdi i seg selv , en slik kasse koster bare noen tusen kr men en Hs-1 koster fort 30000.- + ombygging gjør jeg lett selv ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Ut fra denne infosiden ser det ut til at en KAD43 er litt i overkant kraftig: http://www.tadiesels.com/borg_warner-inline.html Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Kan se sån ut hva med en 72c up to 274 HP @ 3200 RPM , det bør jo holde , men kansje ikke på høyere turtall , 43 går jo på 3900 på max men kassa 3200rpm er usikker om det behøver å bety noe?? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 (redigert) Kikk på de 2 siste .pdf vedleggene nedover på sida. Ser ut som om de fleste av 72 utgavene er ok, men pass på max dreiemoment. En 43 har vel drøyt 500 Nm (?) = ca 370 ftlbs som blir litt i overkant for noen av utvekslingene. Redigert 4.Januar.2014 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 ja , har også en ganske lett drevet båt også ikke så tung (Nordan Family 27) Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Tenker fortsatt å bruke den kassen som står på motor i dag en MS - 4 , er det noen som har forslag til hvordan jeg da lettest kan sjekke slitasje på kassa , må den plukkes opp eller kan det gjøres lettere? forstår det slik at disse kassene gradvis kan bli tann løse over tid på grunn av slitasje?! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Ikkje plaget med slitte tenner eller drev de kassene nei. Årlig oljereskift er viktig ! Har den fått det og gearer fint så kan du slappe av Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
windy26 Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Takk for svar Sæbø , er litt usikker på hvordan den er behandlet før min tid , men når jeg over tok båten var det ganske møkkete olje så nesten ut som slitte lameller det støvet som var blandet med oljen , jeg rengjorde gearkassa med diesel for å få ut all dritten den har i etter tid ikke kommet stygg olje ut ved skifte men blank og fin har den sett ut , ønske er å fortsatt bruke den med en effekt på motor som er på ca 220-230hk , utvekslingen på gearet er 2.63:1 , har i dag en propell som er 20x21 men ønsker å skifte til tyngre propell 20x23 har jeg tenkt har kjøpt en brukt , turtall med 20x21 er på max 4200 omd , hva tror du om gearet kan det holde? eller er det bare å glemme? kjører jo ikke på fullt hele året, kun over noen strekker av og til ellers mye rolig også Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Januar.2014 Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Det finnes data på kva gear er beregnet for. Eg har ikkje tilgang på det no. Men eg er usikker på om det er bra å passere 200hk på ms. Eg ville forsøkt, men samtidig satt av penger til bytte, både pga mulig svak kasse men også siden den har vert missholdt med olje. Å slurve med olje på slike gear er mindre lurt en å forlate båten med dekks-spuns til dieseltanken åpen i regnvær Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
windy26 Svart 9.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2014 Sant nok , lurt å se etter annet gir i mellomtiden , prøver å bruke gearet så lenge , bør nok være litt forsiktig med å belaste mye over tid , prøver å finne litt mere om hva gearet er beregnet for Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.