Jump to content

kan Borg warner 71c brukes på volvo penta 43 motor?

windy26

Recommended Posts

kan jeg bruke en Borg warner 71c reduksjon 2,91 på en volvo penta 43 motor? noen som vet hva denne kassa tåler? kan jeg da bruke skjolde på svinghjulet til en ms - 4 gir kasse? noen som kan hjelpe meg med noen råd , har ikke tenkt å bruke mye penger på et brukt gir da båten ikke har stor verdi i seg selv , en slik kasse koster bare noen tusen kr men en Hs-1 koster fort 30000.- + ombygging gjør jeg lett selv ;-)

Tenker fortsatt å bruke den kassen som står på motor i dag en MS - 4 , er det noen som har forslag til hvordan jeg da lettest kan sjekke slitasje på kassa , må den plukkes opp eller kan det gjøres lettere? forstår det slik at disse kassene gradvis kan bli tann løse over tid på grunn av slitasje?!

Takk for svar Sæbø , er litt usikker på hvordan den er behandlet før min tid , men når jeg over tok båten var det ganske møkkete olje så nesten ut som slitte lameller det støvet som var blandet med oljen , jeg rengjorde gearkassa med diesel for å få ut all dritten den har i etter tid ikke kommet stygg olje ut ved skifte men blank og fin har den sett ut , ønske er å fortsatt bruke den med en effekt på motor som er på ca 220-230hk , utvekslingen på gearet er 2.63:1 , har i dag en propell som er 20x21 men ønsker å skifte til tyngre propell 20x23 har jeg tenkt har kjøpt en brukt , turtall med 20x21 er på max 4200 omd , hva tror du om gearet kan det holde? eller er det bare å glemme? kjører jo ikke på fullt hele året, kun over noen strekker av og til ellers mye rolig også

Det finnes data på kva gear er beregnet for. Eg har ikkje tilgang på det no. Men eg er usikker på om det er bra å passere 200hk på ms. Eg ville forsøkt, men samtidig satt av penger til bytte, både pga mulig svak kasse men også siden den har vert missholdt med olje.

Å slurve med olje på slike gear er mindre lurt en å forlate båten med dekks-spuns til dieseltanken åpen i regnvær :worry:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...