sleipnern Startet 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2014 Skal stæsje opp furupanel slik at denne blir mest mulig lik teaktreverk, men hvordan få dette best til?. Beis og klarlakk, eller lakk iblandet teakfarge?. Noen som har prøvd dette? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 (redigert) Jeg har brukt både pulverbasert teakbeis og ferdig flytende, som det var noe lakkgreier i. Jeg brukte flytende sist på bjørkplate til benken, og jeg klarer ikke se fargeforskjell mot eksisterende lister/teakplater. To strøk med beisen og 4strøk matt lakk brukte jeg. Jeg synes ikke det var noen forskjell i bruken eller i utsende om jeg brukte pulver eller lakkgreiene. Mulig lakkgreiene tåler mer på overflaten enn beisen(synsing fra meg) Redigert 4.Januar.2014 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Jeg har gjort dette flere ganger, pleier å beise først og så noen støk med lakk etterpå. Når du har beiset må du stryke forsiktig over overflaten med fint sandpapir for å få bort den lille "børsten" som har reist seg på treverket. Blir veldig bra.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Jeg bruker pulverbeis som blandes ut i vann. Pusser over med stålull (uten såpe :-)). Lakker med blank klarlakk fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Hulda skrev On 6.1.2014 at 14.30: Jeg bruker pulverbeis som blandes ut i vann. Pusser over med stålull (uten såpe :-)). Lakker med blank klarlakk fra Biltema. Nå er jo ikke dette furu da, så ikke helt representativt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Nei, det er eik, og fargen blir den samme på furu. I så måte representativt. Og det trådstarter er ute etter. Jeg har forresten opp gjennom årene benyttet forskjellige type beiser. Resultatet blir stort sett det samme. Man bør foreta en test før man klasker til med fullskala. Jeg vil tro at om man kommer bort i kjerneved fra furu, er det kanskje best å bruke en beis som er basert på white spirit o.l. På bildet er det beis fra Herdin så vidt jeg husker. Sitér dette innlegget Link to post
marjuz Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Jeg har brukt Liberon spritbeis. Det blir veldig bra, synes jeg. Finnes i flere farger. Jeg synes at mahogny fargen er den som ligner mest på lakkert teak. Du får den i teak farge, men den blir litt lysere, så den ligner mer på ubehandlet teak (eller ikke-oljet...) Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 7.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Takker for svarene, blir det noen forskjell om jeg bruker panel av gran istedetfor furu? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Har med godt resultat brukt sukkerkulør.Bland sukkerkulør og vatn til ønska farge er oppnådd,nar denne er tørr lakkes den til ønsket overflate.Billig og flott Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Dersom du ønsker at det skal se ut som Teak, så burde du undersøke mulighetene for å bruke eik, bjørk eller bøk.... om du får tak i det. På grunn av strukturen, så vil disse etter beising se mye bedre ut. Men, det er klart, det koster jo også litt mer. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 (redigert) Jeg ville valgt ask i stedet for de andre nevnte. Dette treslaget missfarger ikke om det blir vått. Gran vil være bedre enn furu, trekker beisen inn jevnere. I innlegget med lakkboksen har jeg brukt eik. Redigert 8.Januar.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eskilsor Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Ikke bruk eik eller bjørk, for at eika trekker mye vann å den råtner. Samme skjer med bjørka - den er sterk men råttner fort :( Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Om du har ein fin Westbas frå 2002 ville eg aldrig brukt noko anna enn teak om det er det som er brukt frå før. Kontrasten vil skine lang veg! Den som ikkje ser skilnad på dette og ekte teak må få seg nye briller! Dette har eg prøvt i massevis, men då der det ikkje er synleg. Men er innreiinga elles av dårleg kvalitet let det nok seg gjere. Teak er elles det suverene byggjematerialet, men so var det dette med regnskoken då. Sitér dette innlegget Link to post
Erling P Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Jakob T skrev On 7.1.2014 at 20.16: Har med godt resultat brukt sukkerkulør.Bland sukkerkulør og vatn til ønska farge er oppnådd,nar denne er tørr lakkes den til ønsket overflate.Billig og flott Første gang jeg var bort i det var da Båsen ville ha 1/2 l sukkerkulør.Han tegnet og fortalte,alt som var "teak" ombord på skuta var sukkerkulør,lakk og mer lakk. det var fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.