Jump to content

Teakfarge furupanel

sleipnern

Recommended Posts

Jeg har brukt både pulverbasert teakbeis og ferdig flytende, som det var noe lakkgreier i. Jeg brukte flytende sist på bjørkplate til benken, og jeg klarer ikke se fargeforskjell mot eksisterende lister/teakplater. To strøk med beisen og 4strøk matt lakk brukte jeg.

Jeg synes ikke det var noen forskjell i bruken eller i utsende om jeg brukte pulver eller lakkgreiene. Mulig lakkgreiene tåler mer på overflaten enn beisen(synsing fra meg)

Edited by jørn (see edit history)

Jeg har gjort dette flere ganger, pleier å beise først og så noen støk med lakk etterpå. Når du har beiset må du stryke forsiktig over overflaten med fint sandpapir for å få bort den lille "børsten" som har reist seg på treverket. Blir veldig bra..

Jeg bruker pulverbeis som blandes ut i vann. Pusser over med stålull (uten såpe :-)). Lakker med blank klarlakk fra Biltema.

bilde

Nå er jo ikke dette furu da, så ikke helt representativt.

Nei, det er eik, og fargen blir den samme på furu. I så måte representativt. Og det trådstarter er ute etter. Jeg har forresten opp gjennom årene benyttet forskjellige type beiser. Resultatet blir stort sett det samme. Man bør foreta en test før man klasker til med fullskala. Jeg vil tro at om man kommer bort i kjerneved fra furu, er det kanskje best å bruke en beis som er basert på white spirit o.l. På bildet er det beis fra Herdin så vidt jeg husker.

Jeg har brukt Liberon spritbeis. Det blir veldig bra, synes jeg.

Finnes i flere farger.

Jeg synes at mahogny fargen er den som ligner mest på lakkert teak.

Du får den i teak farge, men den blir litt lysere, så den ligner mer på ubehandlet teak (eller ikke-oljet...)

Dersom du ønsker at det skal se ut som Teak, så burde du undersøke mulighetene for å bruke eik, bjørk eller bøk.... om du får tak i det. På grunn av strukturen, så vil disse etter beising se mye bedre ut. Men, det er klart, det koster jo også litt mer.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

• 1 month later...

Om du har ein fin Westbas frå 2002 ville eg aldrig brukt noko anna enn teak om det er det som er brukt frå før. Kontrasten vil skine lang veg! Den som ikkje ser skilnad på dette og ekte teak må få seg nye briller! Dette har eg prøvt i massevis, men då der det ikkje er synleg. Men er innreiinga elles av dårleg kvalitet let det nok seg gjere. Teak er elles det suverene byggjematerialet, men so var det dette med regnskoken då.

Har med godt resultat brukt sukkerkulør.Bland sukkerkulør og vatn til ønska farge er oppnådd,nar denne er tørr lakkes den til ønsket overflate.Billig og flott

Første gang jeg var bort i det var da Båsen ville ha 1/2 l sukkerkulør.Han tegnet og fortalte,alt som var "teak" ombord på skuta var sukkerkulør,lakk og mer lakk.

det var fint.