Sydkorset Startet 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2014 Har omsider fått skiftet ny motor i min kjære gamle Viksund Columbi. En splitter ny Mitsubishi 42hk Craftsman :) Ny propell er også påsatt. Nå er jeg litt lei av skruing og sliping og har veldig lyst til å prøvestarte og muligens prøvekjøre båten litt, men det er et men..... motoren er ikke finjustert godt nok ennå. Når jeg skulle skru fast centaflexkopling i flens fra gearet, måtte jeg dra aksling 1mm til sides, og 1mm opp..... Vet dette er alt for store avvik, og at vi her snakker om nøyaktighet på hundredels mm, men det klør så innmari i fingrene for å bare prøve båten på sjøen litt. Bare ei halvtimes tid? Eller er dette bare dumt og tåpelig av meg. Kan jeg ødelegge noe, evt hvor stor er sjansen for det? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Centaflexkoplingen tåler vel noe avik, men kan ikke huske akkurat hvor mye i farten. Sitér dette innlegget Link to post
GSH Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Hvis du er usikker, så rett inn motoren før du prøvekjører båten. Tar vel ikke så mye lenger tid å rette motoren enn å skrive et innlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Centaflexkopling skal klare 2° avvik ifølge produsenten, men dette betyr vel ikke kontinuerlig belastning....? Nei går nok en del lengre tid å få den finjustert.... har ikke mere å skru på på labbene! Motoren blir 1mm for høy :( Og jeg er ingen mekaniker, og ser mørkt på å ta ut motoren og forandre på fundamentet IGJEN! Sideveis lar det seg nok gjøre å justere den på kort tid.... Sitér dette innlegget Link to post
GSH Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Da er eg med. Har du beholdt den nederste mutteren på labbene? Hvis de fremdeles er der kan du fjerne de og bruke skiver i stedet for høydejustering. Slik at du slipper å bygge om. Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 bedre å vente med prøvekjøring til alt er på plass. i stedet for å slipe 1mm mer av fundamentet så kan du jo dreie/slipe bort 1mm på høyden/bredden på underste justeringsmutter på motorlabben. Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Gode forslag, men jeg har allerede fått dreid av de nederste mutterne med 3mm.... det som nå er problemet, er at jeg ikke kan gå lengre ned, grunnet at blekket oppe på gummilabbene tar borti selve opphenget til selve motoren. Da må jeg evt kappe ut et hakk i disse, men vet ikke om det er så lurt med tanke på styrken. En j.... irritabel millimeter har det blitt!! Men takk for gode innspill!! Klabbet til å legge til feil ill. bilde Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 da hadde jeg endret fundamentet en gang til. vet det er irriterende men.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Hvor mange grader er 1mm ? Vist centaflex tåler 2grader så trur eg du er godt innenfor, men eg har ingen regnestav å hjelpe med.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bearded Beast Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Om stålet oppå labbene er så nære som den milimeteren så må du uansett kappe utav motorfestet, senke fundamentet eller bytte til andre labber.. Sitér dette innlegget Link to post
Sydkorset Svart 5.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Ja er stygt redd for det. Vridning/vibrasjoner vil vel gjøre det vanskelig å ha det slik. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Usikker på om du har gjort opprettingen riktig ? Først kan du begynne med å sentrere akslingen i hylserøret innenfra. Dette gjøres ved å demontere slange til pakkboks, nå kan du ta 4 halve klesklyper og dytte inn mellom aksel og rør. Da har du posisjonen du skal justere motoren utifra. Kanskje det blir litt lettere da og motoren ikke er for høy likevel ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Skulle vel ikkje bety noko om stålet oppå labbene eller stålkappe er bare 1mm i fra motor. Bevegelsene skal helst komme i gummien under. Men det betinger at det er godt teitet opp. Eit anna alternativ kan jo være å leite opp mindre labber. Men eg ville fortsatt finmålt på kor mange mm 2 grader er. Eller ta med gradskive ombord. Eg har også vert borti båt der avstand mellom hylse og gear var så lang at aksel fikk heng når den var løs fra gear. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
beauty of aqua Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Støtter sæbø her. Har du sjekket at aksling er sentrert i hylserør? Da jeg monterte inn ny motor i min,så datt akslingen litt ned når jeg koblet den ifra motor....må jo uansett sjekkes Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Sydkorset Svart 6.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Når jeg leste dette, kom jeg på at rett etter jeg kjøpte båten for 10år siden, opplevde jeg noe kjedelig når jeg lå å fisket. Da var det Yanmaren som sto i maskinrommet. Jeg skulle kople inn gearet, men ingen ting skjedde.... da hadde umbrakoboltene løsnet av vibrasjonen og akslinga hadde sklidd helt bak.... Ble løst med litt gjengelås. Men minnes nå at jeg også da måtte løfte akslinga litt opp igjen for å få entret boltene. Så dette med halve kleskliper var en god ide' og kanskje det berger meg for en del bannskap! :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 (redigert) Skjønte ikke helt den der med at 1mm avvik var alt for mye. Aksling skal være sånn ca midt i hylsa, en mm justering i hver retning er ingenting å snakke om. Løft akslingen så langt opp den går, og slipp den halvveis ned igjen. Da er du der du skal være. Samme sideveis. Tipper faktisk at du skal litt opp med motoren, ikke ned... Redigert 6.Januar.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sydkorset Svart 6.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Mener du Index, at 1mm avvik er å leve med? Tenkte uansett å rette opp sideveis, men kanskje det holder i høyden da. På centaflexkoplinga er det jo en ring i alu (går ca 0.5mm ut) og denne smetter inn i en tilsvarende ring på akslinga ut fra gearet. Man skulle tro at så lenge dette passer godt sammen og ikke smetter ut når jeg dreier på hele akslinga, uten bolter, så er det nøye nok? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 1 mm i avvik er vel 10 ganger mer enn du skal ha. Hvorfor plukker du ikke vekk mutterene under labbene? Slipp motoren hel ned på gummifundamentene og se hvor du havner. Her ligger motoren helt nedpå, og så shimer jeg opp hele det fleksible elementet. Grunnen til at jeg velger denne fremgangsmåten er at jeg får bedre kontroll: Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Tror vi snakker litt forbi hverandre her, hulda. Hvis det mangler en mm når akslingen henger, så skulle den mest sannsynlig vært løftet noen mm for å være midt i hylsa. 1mm mellom flensene er mye, men 1 mm opp/ned er da ikke stort... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Ser det nå, min feil. Leste der han hadde fått dreid av muttrene... Hvorvidt 1 mm er mye eller lite kommer an på hvilket utslag dette gir på koplingen. Altså hvor langt det er mellom opplagringen og koplingen. I all hovedsak bør man forholde seg til bruksanvisningen. På Hulda, som har omtrent 350 mm fra lager og til gearet, vil jeg si at 1 mm er over grensen for hva jeg ville startet opp med. Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Jeg holder nok en knapp på trikset med klesklyper i hylserøret, måtte selv ty till dette når jeg hadde en lignende utfordring. De fleste akslingene jeg har demontert ved flensene faller litt ned på grunn av vekten når de demonteres. Så lenge akslingen holdes klar av hylserør er det vel klaringen mellom flensene som er vesentlig, og der er 1 mm alt for mye til at det bør testkjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.