Jump to content

Prøvekjøre båt før ferdig oppretting av aksling ok?


Sydkorset

Recommended Posts

Har omsider fått skiftet ny motor i min kjære gamle Viksund Columbi. En splitter ny Mitsubishi 42hk Craftsman :) Ny propell er også påsatt. Nå er jeg litt lei av skruing og sliping og har veldig lyst til å prøvestarte og muligens prøvekjøre båten litt, men det er et men..... motoren er ikke finjustert godt nok ennå. Når jeg skulle skru fast centaflexkopling i flens fra gearet, måtte jeg dra aksling 1mm til sides, og 1mm opp..... Vet dette er alt for store avvik, og at vi her snakker om nøyaktighet på hundredels mm, men det klør så innmari i fingrene for å bare prøve båten på sjøen litt. Bare ei halvtimes tid? Eller er dette bare dumt og tåpelig av meg. Kan jeg ødelegge noe, evt hvor stor er sjansen for det?

Link to post

Centaflexkopling skal klare 2° avvik ifølge produsenten, men dette betyr vel ikke kontinuerlig belastning....? Nei går nok en del lengre tid å få den finjustert.... har ikke mere å skru på på labbene! Motoren blir 1mm for høy :( Og jeg er ingen mekaniker, og ser mørkt på å ta ut motoren og forandre på fundamentet IGJEN! Sideveis lar det seg nok gjøre å justere den på kort tid....

Link to post

Gode forslag, men jeg har allerede fått dreid av de nederste mutterne med 3mm.... det som nå er problemet, er at jeg ikke kan gå lengre ned, grunnet at blekket oppe på gummilabbene tar borti selve opphenget til selve motoren. Da må jeg evt kappe ut et hakk i disse, men vet ikke om det er så lurt med tanke på styrken. En j.... irritabel millimeter har det blitt!! Men takk for gode innspill!!

bilde

Klabbet til å legge til feil ill. bilde

Link to post

Usikker på om du har gjort opprettingen riktig ?

 

Først kan du begynne med å sentrere akslingen i hylserøret innenfra. Dette gjøres ved å demontere slange til pakkboks, nå kan du ta 4 halve klesklyper og dytte inn mellom aksel og rør. Da har du posisjonen du skal justere motoren utifra.

 

Kanskje det blir litt lettere da og motoren ikke er for høy likevel ?

Link to post

Skulle vel ikkje bety noko om stålet oppå labbene eller stålkappe er bare 1mm i fra motor. Bevegelsene skal helst komme i gummien under. Men det betinger at det er godt teitet opp.

Eit anna alternativ kan jo være å leite opp mindre labber. Men eg ville fortsatt finmålt på kor mange mm 2 grader er. Eller ta med gradskive ombord.

Eg har også vert borti båt der avstand mellom hylse og gear var så lang at aksel fikk heng når den var løs fra gear.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Når jeg leste dette, kom jeg på at rett etter jeg kjøpte båten for 10år siden, opplevde jeg noe kjedelig når jeg lå å fisket. Da var det Yanmaren som sto i maskinrommet. Jeg skulle kople inn gearet, men ingen ting skjedde.... da hadde umbrakoboltene løsnet av vibrasjonen og akslinga hadde sklidd helt bak.... Ble løst med litt gjengelås. Men minnes nå at jeg også da måtte løfte akslinga litt opp igjen for å få entret boltene. Så dette med halve kleskliper var en god ide' og kanskje det berger meg for en del bannskap! :)

Link to post

Skjønte ikke helt den der med at 1mm avvik var alt for mye. Aksling skal være sånn ca midt i hylsa, en mm justering i hver retning er ingenting å snakke om. Løft akslingen så langt opp den går, og slipp den halvveis ned igjen. Da er du der du skal være. Samme sideveis. Tipper faktisk at du skal litt opp med motoren, ikke ned...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Mener du Index, at 1mm avvik er å leve med? Tenkte uansett å rette opp sideveis, men kanskje det holder i høyden da. På centaflexkoplinga er det jo en ring i alu (går ca 0.5mm ut) og denne smetter inn i en tilsvarende ring på akslinga ut fra gearet. Man skulle tro at så lenge dette passer godt sammen og ikke smetter ut når jeg dreier på hele akslinga, uten bolter, så er det nøye nok? Eller?

Link to post

Ser det nå, min feil. Leste der han hadde fått dreid av muttrene... Hvorvidt 1 mm er mye eller lite kommer an på hvilket utslag dette gir på koplingen. Altså hvor langt det er mellom opplagringen og koplingen. I all hovedsak bør man forholde seg til bruksanvisningen. På Hulda, som har omtrent 350 mm fra lager og til gearet, vil jeg si at 1 mm er over grensen for hva jeg ville startet opp med.

Link to post

Jeg holder nok en knapp på trikset med klesklyper i hylserøret, måtte selv ty till dette når jeg hadde en lignende utfordring. De fleste akslingene jeg har demontert ved flensene faller litt ned på grunn av vekten når de demonteres. Så lenge akslingen holdes klar av hylserør er det vel klaringen mellom flensene som er vesentlig, og der er 1 mm alt for mye til at det bør testkjøres.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...