roeren Startet 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Januar.2014 Ja, må man det? Jeg mener å ha hørt at en av forskjellene på polyester og epoxy, er at på polyester må man legge på nytt før det forrige er herdet helt ut, mens det med epoxy ikke er slik. Dette siste er jo en fordel om man skal bygge noen få timer en gang i uka, og bare får ferdig ett lag før man må vente en uke. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Du kan legge flere lag med epoxy før først lag er herdet. Alt etter temperatur kan man legge neste lag etter noen timer og opp til ca et døgn etter forrige lag. Venter man mye lengre enn det må man mellomslipe. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 (redigert) Nei, man må vel ikke det, verken med polyester eller epoxy. Når man støyper med polyester bør man ikke legge flere enn 4 -5 lag. Pga for rask herding når temperaturen blir for høy, men man bør fortsette glassfiberarmert polyester (GAP) støpingen før det har gått et døgn. Går det lengre tid må man pusse og rengjøre for å få god heft til overflaten. Rett før støyping kan det være en fordel å fukte gammel GAP med styren. Dette for at polyesteren skal trekke godt inn. Når epoxy herder skiller den ut et "voks belegg" som enkelt lar seg fjerne med vann og en skrubb. Når dette fjernes forbedres heft til overflaten og tetter ikke porene i sandpapiret. Herder epoxy overflaten må pusses lett før påføring av nytt lag. Redigert 5.Januar.2014 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Nero II Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Hei, min erfaringskunnskap er at den voksen som OKRISTI snakker om i innlegget ovenfor kommer ganske sent i herdingsprosessen. Jeg la på 7 lag epoxy under vannlinja en sommer, og da var det viktig for meg å kunne legge de nye lagene slik at det passet med døgnets gjøremål. S selv om jeg venta til dagen etter, i ett tilfelle i to dager, opplevde jeg at de nye lagene integrererte seg i de gamle. Det jeg faktisk synes var vanskeligere var å dosere rett og å holde dryppende epoxy unna meg mens jeg lå og kava under båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2014 Den voksen kan komme på forskjellig tidspunkt alt etter type epoksy, temperatur og hvor tykt lag det legges med epoksy. Et tykt lag gir varme og raskere herdeprosess. Det tryggeste (hvis man er usikker på om epoksyen har herdet ferdig og om det har kommet et begynnende vokslag) er å vaske over hvis man vil ha best heft til epoksyen under. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Har selv lagt på 5-6 strøk med epoxy i en operasjon på prosjekt-båten min. Startet grytidlig en lørdags morgen med første strøk. Etter 2-3 timer (husker ikke helt, sjekket ofte) var første-strøket lett klebrig når man tok på det. (ala å ta på limstripen på en post-it lapp) Rullet på neste strøk og ventet tilsvarende. Strøk for strøk. Utpå kvelden la jeg på siste strøket og lot deretter epoxyen herdet ut i flere døgn før jeg gjorde noe mer. Fungerte så fint at... "Voks"belegget som oppstår når epoxyen herder helt ut og blir hard, må vaskes bort med varmt vann med et par dråper zalo. Vask over med rent vann til slutt. Deretter må man matte overflaten før neste strøk epoxy eller lakk legges på. Det er derfor en stor fordel om man kan legge på flere/alle epoxy-lagene i en operasjon. Sparer mye tid i vask og sliping. Hvis man bare sliper på utherdet epoxy uten å vaske først kan man risikere at slipeflaten blir smittet med vokslaget og gir dårligere binding for neste strøk. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
roeren Svart 13.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Takk for alle svar! Har også hørt om en epoxy som skal være "giftfri"(??) "Axxon" var visst navnet. Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2014 Mener du giftfri før herding eller etterpå? For både West og Aeropoxy selger epoksyer godkjent for bruk i drikkevannstanker etter herding. Drev på med akvarier tidligere da jeg bodde i en leilighet som ikke beveget seg så mye som den jeg har nå. Da brukte jeg epoksy fra både West og Aeropoxy til bakgrunner og lignende. Fikk tilsendt dokumentasjon på at de var godkjent giftfrie etter herding. Godkjenningen var utstedt fra en eller annen offentlig instans, næringsmiddeltilsynet kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Hvis man avslutter en støpejobb og vet at man skal støpe videre om noen dager, da er det ganske enkelt å legge en "Peel ply" oppå det øverste laget, da legger voksen seg på utsiden av denne og den rives av laminatet og så er du klar for videre støpejobb uten å måtte drive med såpe og vann, en lett slip så er det klart! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
sodne Svart 14.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2014 Her var mye bra kunnskap! Da Baatplassen starta var det mye fæle råd (bløtgjøre mattene med vann før laminering f.eks ) En kan generelt snakke om mekanisk og kjemisk heft, hvis du legger vått i vått blander resinet seg i de ulike lagene og en får bra tverrsnitt heft. Har resinet herdet, må du slipe. 1. fordi både poxy og polyester er tilsatt voks som stiger til overflaten og sørger for at den kjemiske reaksjonen går uten svinn (avdamping. og 2. for å blottlegge fibrene slik at de binder det nye resinet. epoxy har bedre mekanisk heftegenskap enn polyester. Når det gjelder giftfri kompositt så handler dette i hovedsak om forholdet mellom herder og base. Basen inneholder en viss mengde molekyler som binder seg til en viss mengde herder molekyler, har du feil forhold vil det bli rest som fordamper/skilles ut. I GRP (nynorsk for GAP ) f.eks vil en ha 1:100 styren forhold, rest styren fordamper, hvis du googler styren og HSQ så vil du nok bli veldig nøye der etterpå . West system o.l. bruker jo doseringsflasker og lignende så det pleier å være bra. Peelply reduserer slipingen, men fjerner ikke voksen helt, det er i allefall ikke godkjennt metode i industri. men nylonen gir en avrettet overflate og en slipper mye sparkling. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
roeren Svart 19.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Storartet! Jeg lærer mye! Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 19.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2014 Bare et lite tips om støping jeg fant ut av da jeg reparerte en skrogskade i sommer. Ved å bruke en optisk temperaturmåler jeg kjøpte for 300 på Biltema, kunne jeg følge med på når herdinga var ferdig, temperaturen er jo ganske høy til å begynne med, men når den dalte ned mot 30 grader vurderte jeg det som trygt å sette i gang med neste lag. Veldig hendig måte å finne ut når det er klart for neste støping. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.