Jump to content

oppussing aluminiumsbåt tips og råd

SHAWNDER

Recommended Posts

Hei,har kjøpt meg en aluminusmbåt som er ett oppussingsobjekt. Ser ut som hele båten har vært malt med feil maling/primer av noe slag. Flasser og slipper mye. Har dere noen gode råd til hva en bør bruke for å få ett godt resultat? Både til nedsliping og hva som er best for å ett godt grunnlag for ny maling.

Båten har også endel feil med det elektriske,vet at dette kan by på endel problemer med aluminiumsbåt. Gode tips til feilsøking på dette?

Takker for alle tips og råd

Edited by SHAWNDER (see edit history)

Tenk grundig over elektrisk. Vist det er uoversiktlig eller feil på det, så er det ofte like greit å rive ut alt å legge nytt fra bunn av. To polt/dobbelisolert.

Hardmetalskrape for å fjerne løs maling. Vannvasking med høytrykksspyler er også bra. Etter skraping bruker du feks 80 papir å rubber alt. . Aceton er viktig, og så kan du male med grunning.

Har du påbegynt skraping for å male, så må det males. Venter du nokre uker så vil det være meir flass å skrape.

Vist all maling skal/ må vekk, så kan det hende det finnes kjemikalier som er bra, men det har eg ikkje testa.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

For å få maling til å sitte har jeg god erfaring med å bruke to-komponent etsprimer fra Jotun. Jeg laget en targabøyle i aluminium for noen år siden og malingen flasser ikke der jeg har brukt denne grunningen.

Når det gjelder det elektriske er det lurt å skaffe seg en oversikt over anlegget og tegne dette ned. Dette letter feilsøkingen. Basert på tilstand kan det være lurt å starte fra nytt. I aluminiumsbåt er det spesielt viktig å bruke gode kabler og materiell. Dette for å unngå forbindelse/overslag til aluminiums-skroget.

Jotun har bra produkter for alu. dem har også spakkel. ta kontakt med Jotun. Ellers så blir det vel en del sliping men det er nå fotholdsmessig rette flater så det går så det suser med en eksentersliper. Lykke til dette blir en flott båt. :smiley:

Prøv å unngå sliping med pussemaskin. Vanskelig å unngår å ta av gods. En som sparte på pengene ved malingkjøp pusset ned overbygget sitt for 4 gang, og der kunne man trykke med fingen slik at det gav etter nå. 6mm alu var sikkert blitt 2-3mm.

Båten har ein pent design, og ser ut til å være av størrelse (33-34?) som er verdt litt skikkelig jobb. Eg hadde bygget telt over, tatt ut vinduer (maskert igjenn vindushull) og fått heile båten blåst rein. (trur eg) :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Herlig båt :thumbsup:

Første inntrykk når jeg ser bildene dine er at overbygg er ikke behandlet på rett måte, malingen flasser av over alt.

første jeg ville gjort her er å gå over med en steamer, dette vil sannsynlig vis fjerne nesten all maling av overbygg da malingen vil ikke kunne feste skikkelig om grunnarbeid ikke er riktig utført. for mye bruk av slipe utstyr åpner bare for korrosjon på aluminium, der du må slipe ned, bruk slipepapir beregnet for aluminium.

Grunnarbeid:

Når skrog er klart for å starte på grunnarbeid (altså skrapet helt ned) så er det viktig å rengjøre hele skroget med f.eks aceton, det bør ikke være fett eller olje hinne noen plass, Skroget må deretter påføres etsegrunning snarest( samme dag), når denne har tørket og herdet så finslipes denne helst for hånd med slipekloss, og ikke noe grovere en 400 papir. (til finere flate, dess bedre resultat ved lakkering).

Etter dette påføres 1 lag med en høykvalitets epoxy primer, denne bør sprøytes på i jevnt lag, finnes ujevnheter i flatene så grovslipes disse nå og deretter påføres 2 komp epoxysparkel, finslipes og deretter når alt er slik du vil ha det, vannslipes det første laget med primer for deretter påføring av ett nytt lag.

Etter dette legg på 3-4 lag topcoat

Detter sikrer deg et varig godt resultat :thumbsup:

http://www.sealine.fi/no/topcoat.htm

F.eks Sealine har produkter for dette.

Edited by celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

• 2 weeks later...

Hei,takker for svar. Størrelsen på båten er 35 fot,så godt tippet av andre her :) . Jeg tror også at det er gjort noe feil med grunnarbeidet på overbygget,flasser rimelig lett av når man drar i det. På skroget så virker det som det er mye bedre grunnarbeid,lite flassing og sitter godt.

Vurderte på om jeg kanskje skulle ta å bygge om bakkant av flybridgen når jeg først var igang,få litt mere overbygg over bakdekket og litt mere plass oppe. Og få laget noen litt mere moderne kalesjer som er på de nyere modellene av slike.

men får ta tingene litt etter hvert,viktigste nå er å få tatt det utvendige og få tatt en full service på motor og drev før den blir satt ut til våren.

• 2 years later...