rockmoen Startet 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2014 Har noen erfaring med Sodablaster for eget bruk til å å fjerne bunnstoff`? Ser Jula og Gasolin.no selger dette systemet: http://www.nordblasthome.com/no/ Priser er også overkommelig siden jeg har tilgang på kompressor som er stor nok for blåsepistolen. Må si det frister i forhold til å stå i dagesvis med skrape ol. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Tror nok du må stå i dagevis med denne også, Regner med denne duger til hobbybruk i heimen og rengjøre myntene. med tykt bunnstoff så er ikke det enkelt å fjerne med slik skånsom blåsing.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
baldrian Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Har ikkje prøvt det og heller ikkje høyrt om det.Gjekk inn på linken du har lagt ut og danna meg eit bilde.Trur dette blir ein møysommelig jobb,og ein dyr jobb.Du treng nok ein del middel å blåse.Dette trur eg utfra at eg har fått utført ein slik jobb proffmessig.Då gjekk det med 350 kg olevinsand,rikelig med vatten og trukkluft fra ein anleggskompressor.Det var på ein båt på 28 fot.Då det gjeld det du linkar til trur eg det vert svakare enn det ein kjenning av meg brukte.Det var utstyr som var kobla til ein Karsjer høgtrykksspylar.Her var det og brukt ein type sand,og jobben va stor,men det verka. Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 At soda (Natriumhydrogenkarbonat NaHCO3, eller ganske enkelt bakepulver) for fjerning av gammelt bunnstoff er effektivt kan jeg bekrefte. Men det kreves riktig dimensjonert utstyr. Jeg tror at håndblåseren fra Jula blir litt i minste laget hvis en ikke har veldig god tid.Med riktig utstyr er soda blåsing et verktøy som fjerner den en ønsker at den skal fjerne, unntatt rust, samtidig som en kan kontrollere prosessen i veldig stor grad. Bildet er fra i fjor høst da jeg fjernet utallige lag med gammelt bunnstoff samtidig som jeg lot primeren være igjen. Legg merke til innstøpningen av baugtrusteren til venstre i bildet. Under bunnstoffet så det veldig bra ut, men etter fjerning av atskillige lag med bunnstoff kom gamle synder til syne. Det blir mye støv fra soda blåsing som en kan se på bakken under båten. Dette kan enkelt fjernes ved bruk av vann siden soda er lett oppløselig og fri for skadelige tilsetninger. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Jeg har fått en forståelse av at bunnstoffene kan ha forskjellig "klebe-kjemi" og at soda/lut ikke fungerer like effektivt på alle typer bunnstoff. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Octant Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Soda (Natriumhydrogenkarbonat NaHCO3 ) må i denne forbindelsen ikke forveksles med lut. Dette er to helt forskjellige typer stoff der soda i dette tilfellet tilføres i en luftstrøm på samme måte som ved sandblåsing. I motsetning til sandblåsing er soda ikke slipende, og skader derfor ikke topcoaten på en plastbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 8.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2014 Dette er hobbyverktøy. Mye enklere å skrape, billigere også. Skal du blåse et såpass stort areale som en båt på 24 for må du ha skikkelig utstyr. Lei en henger med blåseutstyr og kompressor, og gjør jobben selv. Du vil trenge ca 300 kg sand om du får skikkelig opplæring. For en nybegynner kanskje 5 - 600 kg. Sandblåsesand er betydelig tøffere enn soda. Tenk deg da hva som går med av det... Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
rockmoen Svart 11.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2014 Da får vi konkludere med at dette er lite egnet til å fjerne bunnstoff med. Men en annen tanke som slo meg er om dette kan være egnet til å gjerne gammel lakk fra teak? Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 12.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Til mindre arbeider som fjerning av maling og lakk fra lister og lignende, er sodablast pistolen helt ypperlig. Sitér dette innlegget Link to post
rockmoen Svart 12.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2014 Spørs om jeg får handle en slik da. Har en del andre prosjekter den kan bli kjekk å ha til Sitér dette innlegget Link to post
FAISKA II Svart 27.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2014 Annbefales, bare pass på å ha en kraftig kompressor, husk briller og støvmaske. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.