Jump to content

Ombygging til vakuumtoalett - hvordan virker det?

S/Y Emma

Recommended Posts

Jeg har et Jabsco Quiet Flush-toalett som har en kranglete kvern. Det er visst dårlig kontakt inne i kvernhuset, og det er umulig å åpne det.

Jeg har vurdert å kjøpe et slikt ombyggingssett (vakuum): http://www.seatronic.no/toaletter-ombyggningsett-c-104_150/el-ombyggingsett-vakuum-p-1496

Hvordan fungerer det i praksis? I dag henter jeg sjøvann til toalettet ved hjelp av en egen vannpumpe.

Og viktigst av alt - vil dette obyggingssettet passe med Jabsco-skålen?

Edited by Steinsvik (see edit history)

Ene muligheten er å sette en vakumgenerator mellom toalettet og septiktanken. Tror denne metoden er brukt på veldig mange fritidsbåter.

Da står en vakumpumpe på utgangen fra denne tanken å suger undertrykk i tanken, samtidig pumper den da innholdet i denne tanken over i septiktanken. Når pumpen har bygd opp igjen til riktig undertrykk i tanken står det undertrykk i slangen helt frem til toalettet.

Kan bruke saltvann om en ikke føler en har tank nok til å bruke ferskvann. Selv syntes jeg vakuum er såpass luksus at en kanskje bør spandere å bruke ferskvann. For dermed å også få fordelen med mindre lukt en det saltvann gir. Men det blir en annen diskusjon.

Jara Wynja